|
|
|
|---|---|
| Sitter i valet och kvalet mellan michelin pilot alpine eller continental winter contact ts810, är de hugget som stucket vilket däck man väljer av dessa? | |
|
Jag har kört på TS 810S under vintern och kommer att göra det igen. Jag har även beställt en uppsättning till den andra bilen. Bor Du i södra Sverige så kan Jag verkligen rekommendera Contidäcket. Michelindäcket har Jag ingen erfarenhet av. men det är säkerligen ett oerhört bra däck, men Jag vet inte vilka dina preferenser är. Kolla med nån som ANVÄNT Michelindäcken, inte bara läst i tidningar och på nätet att de är bäst. Det beror ju på vilket underlag man rullar på mest. Vilka egenskaper man prioriterar. Drivgrepp på snö? På is? På torr asfalt? På våt asfalt? Körstbilitet? m.m. För en skånsk vinter så kan Jag rekommendera TS810S. |
|
| Jag köpte precis Michelin Pilot Alpin PA3 och är hur nöjd som helst. Tysta och komfortabla! Har inte kört på snö/is/frost eller något sånt ännu så kan inte uttala mig om vinteregenskaperna. De känns rätt snabba även om jag inte kört så hårt de första milen. | |
|
Skulle nog också rekomendera TS810 av de två du funderar på. Själv valde jag mellan TS810 och nya Michelin X-Ice 2 och då föll valet till slut på X-Ice 2. Av de tester jag läst så tror jag Pilot Alpin och TS810 är likvärdiga på torrt och blött medan TS810 är bättre på snö och is. ___ //Ulf |
|
|
Jag bor ju i mellan sverige så vintrarna är ju rätt milda här. Så drivgrepp på våtasfalt och snömodd är rätt viktigt, sen ska ju greppet vara bra på snö med. Ska se om de blir nå me input i tråden innan jag bestämmer mig! Tack för inputen grabbar! |
|
|
Har kört på båda. Mitt val är Continental, mycket nöjd med vägegenskaperna. Funkat mycket bra när vi varit till fjälls och kört på varierande is som snöunderlag. Kommer beställa en omgång till Audin. //Stefan |
|
|
I aftonbldet-bil som finns ute nu så fick continental bästa betyget (5+) och Michelin fick (4+) Michelin fick det pga av att dom hade inga direkta svagheter men inte heller några direkt överraskande egenskaper på någon form av underlag. Conti-däcket fick högsta betyg pga toppbetyg på om det va snö eller is :) Dom fick därimot ett litet minus pga lite för högt rullmotstånd. Läste den igår,så kan ha blandat ihop vissa saker...men conti-däcket vann iaf! Länk |
|
|
Haas: I den testen är det ContiVikingContact 5 som är vinnare och Michelin X-Ice 2 som tar andraplatsen dvs inte däcken som det frågas efter i tråden utan de två tillverkarnas modeller för den nordiska marknaden. TS810 är också med i testen men kommer först på 6:e plats. Pilot Alpin är inte med. ___ //Ulf |
|
|
TS810 Utvecklat för Mellaneuropas vintrar, med massor av torr och våt asfalt och enstaka snöoväder, men knappt nån is. Och det gick som vi trodde. Däcket är riktigt dåligt på is, halvbra på snö och bra på asfalt. Ska vi ha såna däck på svenskt vinterföre? Nej! Säljs de? Ja! + Asfaltegenskaperna. - Grepp på is,rullmotstånd Någon som vet när Pilot Alpin PA3 kom? Eller någon som har något testresultat. Körde på svartis imorse och det var halt... ;) |
|
| heltsonika, precisera: Vad är "svenskt vinterföre"? ett begrepp som förenklar saker och ting lite väl mycket tycker jag. | |
| Continental: Jag missade att skriva att det är saxat ur ett test från en av landets ledande skvallerblaskor. Inte mina ord alltså förutom det sista stycket. | |
|
Det intressanta med TS810 är att det för ett exakt ett år sedan var klar testvinnare i Teknikens Värld just för att det vara bra på alla underlag. Om jag inte minns fel så var minuset då just rullmotståndet. Årets test i TV har inte ens med däcket... ___ //Ulf |
|
|
Har precis beställt nya vinterdäck, blev nya Michelin X-iceI2. Verkar vara den vettigaste kompromissen för sydsvensk vinter där kanske 95% av dagarna sker på torr eller regnvåt asfalt och temperaturer på mellan +3 och 10grader. De gånger snökaos råder blir det till att ta tåget eller arbeta hemmifrån, har tack och lov de möjligheterna. Tidigare har flera av de odubbade Q-märkta testvinnarna totalt värdelösa större delen av vintern då gummiblandningen varit alldeles för mjuk. Att de presterat bra på is spelar mindre roll när de blir livsfarliga vid milda temperaturer och slits snabbt. |
|
|
Kristoffer: vilken bil ska dom sitta på? Valde ju själv XI2 till M5:an och får dom monterade på bilen i slutet på nästa vecka. Kände också att dessa var en bra kompromiss får vår vinter här nere. Inte riktigt lika vassa som TS810 eller Pilot Alpin för högfartskörning på torra/våta vintervägar men lite säkrare de dagar vinterdäck trots allt behövs. Hoppas bara att dom inte är för mjuka för då lär DSC-blinka ständigt ;) ___ //Ulf |
|
|
Ulf: De hamnar på T5:an nästa vecka. Eftersom X-iceI2 ändå är T-märkta (max 190km/h) bör de vara betydligt stabilare än Q- och R-märkta däck (som Nokian RSi etc). Stod i valet med att köpa ännu en gång TS-810 eller Michelin men ville testa något nyutvecklat så det blev Michelin. Egenskaperna vid slask/regn var rätt likvärdiga i tester men som jag skrivit i tidigare inlägg upplevde jag TS-810 ha ganska högt rullmotstånd när de satt på min 320. Lite trist att förbrukningen gick upp direkt 1-1.5dL/mil vid skiftet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.