|
|
|
|---|---|
|
Hej Bytte för en månad sedan båda länkarmarna samt krängningshämmarstagen fram på 525 95. Fick då också byta båda P-ändarna på ena sidan eftersom de skadades. Hjulen stod sedan fel - inget konstigt med det - och jag lämnade in bilen till Vianor som gjorde en inställning. Efter det blev hjulen rätt, det enda man kan ställa in är toe in/out, men ratten stod snett. Jag tycker också att styrningen känns konstig, man behöver vrida ratten mer för att svänga åt vänster än åt höger. Vianor tog in bilen igen och kolla de inställningarna - med en annan maskin tror jag - de hade haft några klagomål sa de. Inga fel sa dem. Men ratten står fortfarande fel - det är dina däck sa de då, de är snedslitna. Ok, man vet aldrig, så jag bytte till vinterdäcken, fortfarande sned ratt och har nu bytt däck en andra gång till andra vinterdäck som jag köpt till min 520. Fortfarande sned ratt. Det låter som om ratten inte ställts rätt vid inställningen, men Vianor säger att de gjorde det. Men varför är styrningen lite konstig? Varför måste man svänga mer åt ena hållet än andra? Inte mycket, men ändå. Beror detta på att servotronicen är beroende av ett mittläge? Är det så att omkring mittläget är servoverkan mer än vid exempelvis ett halvt rattutslag? Eller hur funkar servotronicen? Vad annars kan ha gått fel? Bokat en tredje tid hos samma Vianor. Matthias | |
|
Servotronic eller ej, styrväxeln samt ratten måste låsas i exakt mittläge vid justering. Då du har styrsnäcka och inte kuggstång på din bil kan jag tänka mig att du kanske har ett litet spel/dödgång på styrningen som gör det svårt att exakt pricka mitten, men det låter som om det är något mer fel här. Är den riktigt fyrhjulsuppmätt, samt att bussningarna i bakvagnen är ok, borde det inte vara några bekymmer. |
|
| När min ratt stod lite snett när jag körde rakt fram efter en reperation, då tar min bilmekaniker loss ratten i fart okc ställer sen in den rakt. Jag hade då inte krockkudde i ratten. Det kanske du har ock då ädr det lite krångligare. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Smilla: Byt mekaniker.Att lossa ratten istället för att justera framvagnen är ju helt förkastligt. Man låser ratten i rätt läge och justerar framvagnen inte tvärtom, har du en felinställd framvagn så kostar det dig många pengar i ojämnt slitna däck. Matthias : Fick du rätt delar när du böt P-ändar? mätte du längden och antal gängvarv mot den gamla p-ändarna, styrsnäckan måste ha fel utgångsläge eftersom du har olika styrrespons åt olika håll. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hasso köpte eftermarkands delar (biltema denna gång, enda som hade söndagsöppet) men spelar detta roll? blir inte hela styrstaget så långt det skall vara när man ställer framvagnen? man vrider ju på den långa hylsan och kortar eller länger staget tills hjulet har rätt toe. Jag tycker iofs att det också går lättare att styra åt vänster, där det är bytt. Det är detta jag inte begriper, en förklaring önskas. Matthias |
|
Transocean |
Du har haft ratten olåst när du bytte delar. Den skall låsas i mittläge med tex en rattkrycka innan man lossar styrstag annars hamnar den fel. Att enbart gängvarvräkna hjälper inte då t ex Biltemas styrled är längre än originalled och måste skruvas längre in än original...m a o måste man mm-mäta. Och precis som Hasso skriver så tar man inte av ratten om den sitter snett. |
|
Nej just det Det är därför jag inte gjort det själv, det är experten Vianor. Jag satte bara ihop det tillfälligt. Sedan justerades framvagnen. |
|
|
Mattias, dina länkarmar ska skruvas fast när de har sin naturliga vinkel, d.v.s. när bilen står på marken. Skruvas de fast i chassit när bilen är upphissad sitter de i kraftig spänn och bilen kan säkert bete sig konstigt när du svänger. Tips: Kör upp framhjulen på ett par ramper. Kryp under och lossa några varv på muttrarna till bultarna som håller fast armarna i chassit. Skruva fast dem igen. Skillnad? //Mikael |
|
|
Hej Jag gjorde just så, med ramperna. Matthias |
|
|
tredje gången hos Vianor - nu stämmer allt, det var fel på deras maskin sa de, vem vet? men det lönar sig att stå på sig Matthias |
|
|
Känner igen det där från vissa märkesvärkstäder... Vissas kvalitetssystem kan omöjligt klara en revision. Kul att det löste sig! (men det var då f-n att kunden allt för ofta ska behöva hitta vad problemet är) :-) |
|
|
Jag har varit ute för exakt samma sak med två av mina bilar. Efter tre framvagnsinställningar så var ratten fortfarande sned. Fjärde gången så lät vi bilen gå på tomgång med fixerad ratt så att servon snurrade, och då blev ratten perfekt spikrak! Därpå körde jag hem och hämtade Pontiacen och utförde samma procedur med den. Och även här blev ratten perfekt spikrak. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.