AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.046

problem med död kupéfläkt. Fortfarande

Qe
133
Qewken
540ia -93 E34
hejsan, jo det är så att jag har fortfarande inte löst detta med fläkten i min 540 e34. Har skrivit i ett tidigare inlägg att min fläkt spökade, Och har läst en HEL del här på forumet men har inte blivit nå klokare ändå känns det som.
Jo som sagt så har fläkten dött helt, tidigare så kunde man få igång den med ett slag över instrumenteringen men nu funkar inte det längre.
Köpte ett fungerande "svärd" av en bekant men fortfarande död.
Har vart isär med klimatpanelen och kollat lödningar men inte sett något fel där, Så frågan lyder.

1: Är det själva fläkten som är död? Och i så fall hur mkt lär man riva för att komma åt den och felsöka?

2. Eller är det klima panelen som har lämnat in?

Eller finns det någon här som har några matnyttiga tips?
Ska ställa undan bilen nu under vintern och tänkte då ta tag i problemet på riktigt. Kanske ska tillägga att jag har stora kliman, med ac.
Hoppas verkligen att det finns någon är som kanske vet, har ju fått hjälp med mycket annat så det borde ju inte vara omöjligt.

Tack på förhand.

-------------------------
"En bra förare får aldrig möte i en kurva"
Om du inte har en multimeter och helst en tångampermeter så är det dags att skaffa en nu (tex biltema 15-281 som har både och i samma) - man kan inte bara klämma och rycka i grejorna utan man måste börja mäta och tänka lite logiskt - som tex. kolla om det är någon spänning på sladden som går in till fläktmotorn och driver den - får den inte ström så snurrar den inte (kanske pga trasig säkring) och försäkerhets skull kan man prova med en liten 12-volts batteri och se om fläkten snurrar igång - först efter det så vet du om du behöver öppna det hela eller inte eller om felet skall sökas på annat håll.

Qe
133
Qewken
540ia -93 E34
okej, en multimeter har jag (Men vet tyvärr inte så mycket om användandet av sådan). Så jag ska alltså leta rätt på någon form av kabel som går upp till fläktmotorn?. Du kanske vet hur man kommer åt det på e34?

Tack för svaret.

mvh jonas

-------------------------
"En bra förare får aldrig möte i en kurva"
Visa användare
298
Ljungblom
518i -90 M40B18
520i -89 M20B20
I min 520 så hade det ergat eller nåt så det inte blev kontakt i alla lägen, bara 3 och 4 fungerade. Är väl inget fläktmotstånd när man har AC antar jag, men jag gjorde så att jag mätte i kontakten till motståndet och kollade i vilka lägen det kom ström.

Om det är ett vanligt fläktvred går det att ta ut och mäta på det löst och om felet nu ligger där, åtgärda det.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.