AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.818

skillnad på tex. 325 och m3 (e36 -93-99)

bm
110
bmwm3gt
Bmw M3 Coupé -98
Bmw 320iT -00
Har kikat i gamla trådar men hittade inte riktigt bra svar så jag frågar här.

Jag har tänkt bygga en racebil av en bmw m3 e36. hela karossen ska syra doppas, skärmar ska kapas bort samt ersättas med andra, nya bromsar, dämpare osv...det mesta ska bytas. Och därför känns det onödigt att köpa en m3a 3,2 för ca90-100k och sedan byta massa saker om man kanske kunde köpa en risig 325a för ca20-25k ist och rensa då man säker inte får så mkt för inredning, dämpare, bromsar osv

Min fråga är nu hur stor skillnad är det på en tex. 325 och en m3 bortsett från motor och låda.
Jag menar då växellänkage, hjulnav/uprights,bärarmar, bakdiff, drivaxlar infästningspunkter för bla motor, elsystem, och bränslesytem osv osv..

misstänker att det finns vissa skillnader men mycket tacksam för hjälp!
Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
grövre krängningshämmare, bussningar. större kardan, diffbroms, allt i motor, låda, avgas, stötdämpare, fjädrar, bromsok, bromsskivor, inredning och instrumentering till viss del. jaa de finns väl massor..andra kan nog tilllägga.

billigare du letar en lättare smälld m3 eller väldig risig för runt 50 000 kr.
bm
110
bmwm3gt
Bmw M3 Coupé -98
Bmw 320iT -00
kanon,
om det bara är det du nämner för det ska ändå bytas, menar du att kardanaxeln är grövre elelr hela kardantunneln?

men det besvara tyvärr inte riktigt min fråga...jag undrar om det är nått mer ingående som skiljer bilarna så som differentialen förutom att det inte sitter diffbroms i 325 och kanske lite klenare axlar men är det andra hjulager/hubbar/nav och tex annnan chassigeometri etc..sånt som inte en ny diffbroms eller nya bussning kan ordna så att säga..

ytterst tacksam för fler kommentarer!

pg_ice
lägg till grövre länkarmar
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Andra styrspindlar och bärarmar fram för annan geometri. Andra bärarmar bak med grövre lager samt splines i medbringaren till drivaxlarna, större knutar på drivaxlarna och därmed större medbringare på bakaxeln.

Växelreglaget passar men det är lite skillnad på geometrin med kortare slag på M3:an

Infästningspunkterna i karosserna är annars samma dock med några förstärkningsplåtar på M3:an.

Kardanaxeln är lite grövre med en CV knut mot bakaxeln på M3:an.

__
//Niklas
Sa
115
Sandiiis
M3 Coupe -95
Finns en m3 för bara 50k på blocket nu men skick kan vara lite hur som.
Mr
46
Mr.O
M3 -94
vet inte om det här stämmer, men det är värt att kolla upp..
har för mig jag har läst att M3 chassit är sömsvets = styvare
iof inte så svårt att göra själv om du ändå ska syradoppa bilen.

Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Nej M3:an är inte sömsvetsad, det enda som skiljer mellan tomkarosserna är bara lite fästen och förstärkningsplåtar.

__
//Niklas
bm
110
bmwm3gt
Bmw M3 Coupé -98
Bmw 320iT -00
låter som att det kan vara ett klipp att bygga på en standard e36 coupe i mina öron.

Har ni lite tips på vart dessa förstärkningar sitter så är det ju välkommet då det minskar efterfosrkningar =)
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Det är egentligen bara infästningarna för växellåda och bakaxel där det är svetsat förstärkningsplåtar, dom finns dock att köpa lösa på BMW.

__
//Niklas
bm
110
bmwm3gt
Bmw M3 Coupé -98
Bmw 320iT -00
Lysande!

tack så mkt
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.