|
|
|
|---|---|
| La om till vinterhjul idag och kände som sig bör på ev. glapp i lager och leder då bilen var upphissad.. Å glappt va de.. Höger styrled riktigt jäkla slut.. Personligen tycker jag att dom där grejorna ska hålla lite längre än 6500 mil, vad tycker NI? | |
| går det på nybilsgarantin ?????? | |
| Uttagen 06-02 så det gör det nog inte | |
|
Du har råd med en ny :) |
|
|
Dåligt!... Nog ska dessa hålla bortåt det dubbla miltalet hur som haver... Bra att du hittade glappet innan haveri och värsta fall "urhoppande led" vilket kunnat sluta i k-strof. Mvh Janne. |
|
|
Som "referens" kan jag väl skriva att min E39 är i ursprungsskick i framvagnen,dvs ingenting är bytt sedan den rullade ut från nybilshallen i december 1996. Vagnen nu gått snart 18000mil. Jo...stötdämparna fram började läcka och byttes vid ca 14000mil...det är det enda framvagnsrelaterade som är utbytt. Mvh Janne. |
|
|
Hej, tycker också att den borde hålla minst det dubbla! Enligt konsumentköplagen så har du 3-års garanti (gäller from 2005-04) om det är ett fabrikationsfel. Detta borde du mao få åtgärdat utan ngn kostnad. //Håkan |
|
|
är det inte tre års nybilsgaranti på BMW???????? |
|
| 2 års garanti.. Och 988:- för p-änden som hittat-( | |
|
Min västra gick nu vid 9000 mil. Har aldrig behövt byta på tidigare bilar ( dock elva år sedan jag hade en bil som gått så här långt) Bytte båda då jag inte ville vara med om snart nytt byte och ny 4-hjulsinställning. |
|
|
Såsom tråden visar så hänger det på många olika ting. Mina erfarenheter äro att följande påverkar. Hurivida chauffören undviker att beröra höga gatstenar med däcket. Kvalitet på vägytan. Storlek på däck/fälg. (Ju större/ tyngre desto mer påfrestning på p-änden) Inte enkelt att vara p-ände alla gånger:) Mvh Asken |
|
|
olv: Nu vet jag inte betingelserna för just din fina bil. Är den Svensksåld el import? Storlek på hjulen 18/19"? Vägkvaliten jmf med för 10-15 år sedan äro nog de flesta eniga om... Mvh Asken |
|
| Svensksåld vad det nu har för betydelse och 19" ja jag vet inte så bra för hjulupphängning.. Försöker att undvika alla potthål och parkerar så långt ifrån gatstenar jag kan, står i stort sett på vägen :) | |
|
Tror det beror på att det inte är nog mycket fett i lederna idag. Bytt länkarm vid ca 11000 mil. På min Mercedes W123 gick en styrled vid 26000 mil och den första spindelleden/länkarm vid 37000 mil. Den bytte jag på eget bevåg. SBP hade inte klagat än. Dock har hade Mercan tunga komponenter som troligen hade dämpade sävliga rörelser jämfört med BMW´s lätta komponenter. |
|
|
Min kompis har en Ford Fiesta -80 som extra bil. Kör med den ca 100 mil / år. Höger kulled har han hamnat att byta två år i rad pga av att den glappar. Bra kvalité eller hur. Dock inte originaldel. |
|
|
Anders-72: Håller med dig om att det troligen är brist på smörja som sliter ut lederna! På min 3.0S -72 har jag regelbundet smort lederna som inte är det minsta glappa efter 73.000 mil. Per L |
|
|
Inkapslade leder utan smörjnipplar har ju E39 också...och det flesta andra bilmärken också sedan minst 30år skulle jag tänka mig,så det är ju ingen nyhet direkt.. Men det är väl så "vi" vill ha det,dvs byta ut framvagnsdelar i "parti o minut" istället för att plocka fram smörjsprutan då och då.. Mvh Janne. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Volvo 740 -87-89 så höll de i snitt 12.000 mil , bytte nog på 4 -5 kundbilar just runt de miltalen, snålade på min egen och hängde dit en Biltema-pände , den höll i 1500-2000 mil. dvs mellan 2 besiktningar. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Även kapslade leder har stor skillnad i livslängd och det tror jag beror på fettmängden. Lite fett och mycket luft i damaskerna gör nog att fettet pressas ur leden och hamnar i damasken. Som sagt uppemot 40´mil med gamla Mercedesen med engångssmorda leder. Utvecklingen har nog inte gått bakåt, men sparivern har gått framåt ;) | |
| Man kan ju tycka att den ska hålla lite längre en 6500mil, jag menar en 535a är ju inte direkt gratis....... | |
|
Herr olv: Tack för kompletterande information. Anledningen till mina frågor äro att det den senaste tiden florerat mer och mer postningar om bilar såsom äro mätarjusterade och då hava av någon anledning just importbilar varit överrepresenterade ibland dess. Tanken var att om det voro en import såsom kanhända rullat 10k mil till(BMW bygger så bra bilar så 6k eller 16k märks ingen större skillnad om de rullat i tyskland med en pedantisk ägare. Däremot äro ju prislappen en annan om den skola vidareförsäljas till nästa hugande spekulant. Nu äro det ock historiken bakåt såsom äro intressant på en importbil men ändock. 19" om det äro originalfälg äro något BMW försålt via sin återförsäljarorganisation så då faller den tanken också. Efter de ordinarie 2 årens nybilsgarantis utgång haver servicemottagaren möjligheten att göra en skadeanmälan samt telefaxa BMW Svea Rikes HK samt göra en så kallad goodwill förfrågan. Ramarna utav detta brukar vara att om tekniskt ansvarige finner att det enligt de mallar denne haver ifrån fabriken utfärdade underlag så står kunden för arbetskostnaden samt BMW för materialkostnaden. Nu äro detta något som inte äro lag utav en juste handling ifrån BMWs sida. Samt skola nyttjas därefter. En nackdel jag funnit ut äro att medelst de nya RFT-hjulkombinationerna äro den ofjädrade vikten, såsom skola vara så låg som möjligt(egen åsikt) snarare 2 eller 3 dubblad gentemot 10-15 år sedan. Däremot verkar det i stort såsom många nya BMWkunder(baserat på några dussins betraktelser ifrån min sida) inte fattar vad en trottoarkant äro utan kör rakt upp på den såsom de körde en stridsvagn. (Detta gäller ej dig såsom du förklarat). Hoppas det blir bra tillslut. Mvh Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.