|
|
|
|---|---|
|
Hey. Att lyfta med original skruvdomkraft på de svarta plastklotsarna under bilens trösklar är ju inga problem direkt. Men om man vill använda garagedomkraft och sätta under pallbock, vilka punkter använder man lämpligen? Går ju åt 2st punkter per hjul i det fallet... Det jag hittat i andra forum går ut på att hitta en bra punkt under chassit där man anbringar garegedomkraft, lyfter, och sedan sätter pallbock under ordinarie klotsar ute under trösklarna. För att skona underredet lägg lämpligen en plankbit eller jack pad mellan domkraft/bil. Vad är då bra ställen för domkraften? Börjar med framhjul, har försiktigt provat alternativet under inlägg #41 här: Länk Dock har jag hört folk som avråder från det, då det där bara är en "sub frame" i aluminium. Även sett exempel i andra forum på hur den deformerats. Ett annat förslag under inlägg #106, högra bilden här: Länk Är den idén bättre? Ser mer stabilt ut tycker jag.Löper den balken i chassit så långt att den kan användas både fram och bak? Andra förslag? (Obs diskussion om centralt lyft per hjulaxel finns i annan tråd, här söker jag enbart sätt att bekvämt lyfta ett hjul åt gången). | |
|
Varför behöver du en pallbock vid hjulbyte! Jag kryper inte under bilen vid hjulbyte, gör du? Jag använder alltid garagedomkraft och lyfter under de svarta puckarna! |
|
|
Ja det går visserligen göra så, kanske är lite nojig. Bara att jag inte haft sådan domkraft förut, men alltid hört att hydrauliska domkrafter bör bara användas till att hissa upp/ned, ej hålla last. Å även om jag inte är under vill jag inte se bilen landa på bara bromsskivorna i värsta fall. Ja hursomhelst vore det fint att kunna ha pallbock till den gång jag vill passa på och byta belägg å smörja upp oken t.ex. Tack för svar i all fall. Mvh |
|
| Jag föreslår domkraft under orginal lyftpunkter och säkra med pallbockar under balkarna. Den där aluminiumbalken håller inte för mycket. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.