AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.157

Högre bytespris vid försäljning?

Har haft min bil ute på annons några dagar. Det är väl lite halv ljummet om man säger så. Mest mail om byten osv.

Det jag undrar över när det gäller byten är varför många har ett försäljninspris och sedan ett bytespris. Ofta ca 20.000:- högre (beroende på prisklass såklart). Varför? Hur resonerar man? Jag menar att oavsett om du säljer bilen rakt av eller byter den så har väl bilen samma värde så att säga. Och om man nu byter sin bil till bytespriset dvs det högre priset, måste det ju ändå gå på ett ut då den man byter med resonerar på samma sätt. För om jag nu skulle bestämma mig för att byta måste ju den som jag nyter med acceptera att jag också har ett högre bytespris om han själv tillämpar detta. Eller har jag missat något väsentligt?

M.V.H
Dennis
Visa användare
138
Skänebo
M5 -00
320 Touring -00
He he..
Jag har oxå funderat på detta fenomen.
Vad säger säljaren när mitt argument blir: Ja jag hade ju tänkt sälja min egen för 120 men om du ska höja bara för att vi byter så gör ju jag de med.

"Hellre vind i nacken än blåst i huvudet!"
Hehe. Exakt det jag menar..... Blir inte riktigt klok på det. Skulle vara kul om någon har en idè om varför detta används...

M.V.H
Dennis
Högre bytespris = "Jag kan tänka mig att ta din halvintressanta bil i nbyte men då får du ge rätt bra emellan"..Ex: M3 E36 till salu där man tar in en 328 E36 i byte. Bytespris M3 120", mellanpris med 328:an i byte 75-80"....Blir ju ungefär samma som o sälja den rent för ca 110" utan byte (nog bör man få 35-40" för en OK 328 E36, eller?)
Jo, det förstås. Men om han som vill byta resonerar på samma sätt som säljaren går det ju på ett ut.....eller? Eller som tidigare i kväll då jag fick ett förslag om byte. Då sa han att hans bil låg ute för x antal kronor men begärde 20.000:- mer om det blev aktuellt med byte. Då är det ju han som tycker att min bil är intressant och inte tvärtom. Kankse att folk tror det är "så man gör" när man byter sin bil...... Men jag förstår vad du menar. Känns bara som att det blivit någon form av regel gällande detta. Bättre då att kräva mer emellan när man vet vad man byter mot och inte redan i annonsen klargöra vad som gäller vid byten..

M.V.H
Dennis
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.