|
Sida 6 av 41
|
|
|---|---|
|
Alla vet ju att de som säljer billigt oftast säljer skitbilar med 25 tidigare drömmande ägare som inte kände till orden utgift eller pedant. De här vandringspokalerna är ju inte värda mer än de går för och personligen skulle jag avstå ( även gratis ) och ser bara massa arbete och ett bottenlöst hål att ösa pengar i. Sen finns det någon enstaka välskött bil som går billigt av den enda anledningen att säljaren inte bryr ( tillräckligt likvid endå ) sig huruvida han får 10 eller 110 papp för bilen , det viktiga är mera att den försvinner från garageuppfarten . Men E38 är så gammal att väldigt få bilar finns kvar bland kapitalstarka ägare. Att E38 och E32 inte har något egentligt värde alls på marknaden är inget jag tycker spelar någon roll. Jag köper bil för att jag vill ha bilen , och ser hela köpeskillingen som förverkad så fort betalningen är gjord , då blir man inte oroad bara för att priserna sjunkit mycket sista året. Den här diskussionen börjar ju likna de som köpt villa/bostadsrätt för 4 miljoner och nu sitter och mår dåligt bara för att priserna gått ner en halv mille sedan i somras - det är ju fortfarande SAMMA bostad de äger och de tyckte ju uppenbarligen att bostaden var värd pengarna vid köpet , så varför skall något man frivilligt köpt uppfattas som mindre värt bara för att marknaden värderar annorlunda ? bruksvärdet är ju detsamma. Man skall ju inte köpa saker i spekulationssyfte för pengar man inte har råd att förlora , då slipper man bli irriterad på marknaden om priserna går ner. Att många ägare hellre behåller sina bilar än säljer för kaffepengar är inget att hetsa upp sig för , de som vill ha en E38 har redan en och de andra har helt enkelt inte råd eller tycker priserna är för höga just nu , då är det bara att vänta för till slut kommer även E38 och E65 ner till samma nivå som E32. "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
|
Om man vid en given tidpunkt inte får sålt en bil beror det helt enkelt på att det inte finns någon som både är beredd att och har möjlighet till att betala vad bilen kostar. Svårare än så är det inte. Vill man sälja får man antingen sänka priset eller vänta ut marknaden. Jag sålde en ganska unik 728a för 50 000 i juni (med ett prisavdrag på 10 000), och det var rejält trögt på marknaden redan då. Hur svårt det kan vara att sälja E38 just nu kan jag nog bara drömmar mardrömmar om. Så, lycka till! |
|
|
Den tilltänkta kundgruppen bestående av entusiaster som är beredda att betala för en bra E38 är ofantligt liten , jag gissar på totalt 50st entusiaster i hela sverige. Hur många tror Ni andra ? "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
|
Jag kan inte låta bli att tycka något i denna prisdiskussion. Ett argument i ett inlägg var ungefär: "Jag vill inte betala mer än vad jag kan få igen för bilen när jag säljer den" Jag kanske är en nöt men jag har aldrig "fått igen" samma pengar efter att ha ägt en BMW. Så fort du vrider på nyckeln och kör några mil till förlorar bilen värde. Så enkelt är det. Några få bilar stiger i värde. Som Ferrari 250 GTO. Möjligtvis kan man gå plus minus noll om man äger bilen i typ ett halvår. Fast då är man väl knappast en entuisast eller intresserad ägare? Vad jag menar är att man kan helt enkelt inte köpa en "vanlig" bil som en BMW och ha som utgångspunkt att den ens skall behålla sitt värde. Möjligtvis om man behåller den länge och det är en modell som blir åtråvärd, som en 3.0 CSL eller 2002 tii. Jag förstår inte heller argumentet att inte betala ett visst överpris för en riktigt fin bil. En välskött bil med ett måttligt miltal kostar förmodligen betydligt mindre att äga än ett dåligt exemplar. Kan man inte skruva själv kostar lätt en rutten E38 10000-tals kronor per år. Det hela kanske är så enkelt att antingen betalar man pengar i form av värdeminskning eller också betalar man reservdelar i parti och minut. värdeminskningen går att bedöma. Hur mycket reparationer en dålig bil orsakar är väl omöjligt att bedöma. Varför ta det osäkra framför det något säkrare? Eller som en Porsche-mekaniker en gång sa, fritt tolkat: Du kan lägga ut 100 000 om året på en rutten 928 och den är fortfarande lika gammal och rutten! |
|
hatter |
e bilen såld??? *tycker fortfarande en e38a i gott skick som är 10 år bör kosta runt en 30 lapp* |
|
hatter: En 10 år gammal E39, alltså en MY99 betingar idag ett pris strax under 70000:- om den är i gott skick och utan behov av alltför mycket fix. Varför ska då en E38 vara värd mindre än hälften? E38 från motsvarande årsmodell borde snarare ligga strax däröver. Min uppfattning är att många som propagerar för extremt låga priser själva har köpt bilar i mindre bra skick och därför utgår ifrån att alla bilar skall kosta så mycket. Uppfattningen grundar sig i alla trådar som vederbörande startar som baserar sig på frågor liknande: "Vem är bra på BMW i xxstad?" osv. Det behövs väl ingen verkstad om bilen är i gott skick? ;) |
|
|
Hehehehe "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
hatter |
jag fattar inte att vissa inte förstår? Visst finns de entusiaster, men långt ifrån alla är det. Jag köper bil för ja åker massor med mil. Vill åka bekvämt. Men inte betalar jag orimliga summor för en bil bara för den var dyr en gång i tiden, nä jag vidhåller att en bil som är som min en 95a i gott skick med 2 ägare o alltid servad av en pedant man inte SKA kosta mer än 30-35 lappar. Jag köpte min för 25 o är glad för de. Huruvida bilarna är i bruksskick eller entusiastskick får väl betraktaren avgöra. Min bil rullar många mil, så e de bara. pst. fast ja har tröttnat lite på den ... tycker den e lite mähäig nu ;) |
|
Hatter, tror nog att det är få som inte vet vad du tycker om bilarnas priser. Dags att sluta missionera? Jag är skeptiskt till att E38 i prisklassen 25-30 är i bra skick, och på 1-2 år kan reparationerna sticka iväg rejält även om man kan skruva själv. Men visst kan man hitta nålen i höstacken och få tag på en bil som är i kanonskick för 30 med, men det gäller knappast över lag. Det finns mycket skit på marknaden. Zed82, 75 för en E39 -99 blir svårsålt. __________ |
|
hatter |
ja visst kan ja sluta. Men ja tycker man nog ska akta sig lite för att skriva "en billig e38 drar med sig enorma kostnader". Erfarenhet säger att en bil som kostar 20 eller 50 har lika många reperationer att vänta. Jag vet att min kommer innebära en del utlägg, men för den sakens skull måste man ju ändå få säga vad man tycker. Titta på bilarna som finns på nätet, ska man gå efter priset så borde alla som är till salu vara riktigt fina och skötta bilar och således ej heller dåliga på något sätt?? Men nu ska ja nog försöka låta bli kommentera ;) Vet att de blir lite tjatigt. Ha en bra jul alla ;) |
|
sen var det en 740 hatter köpte!!! finns betydligt fler av dom och ligger dessutom lägre i pris än 750!!! |
|
|
Hm...En HELLACK av en en E38 inkl moms för 32" låter billigt...Själv skulle jag få ge ca 40" inkl moms för hellack av min E34, o detta var för 6 år sedan!! Sedan är det alldeles för tidigt att uttala sig om lackfirman i fråga har gjort ett bra jobb eller inte! Om lacken "sitter kvar" efter 2 år o inga sjunkningar,släpp eller liknande inträffar så har de gjort jobbet korrekt annars inte...Min bil som lackades om för 6 år sedan lackades om seriöst (vilket jag blev lovad att den skulle göras) men nu VET jag oxå att jobbet gjordes seriöst eftersom lacken är lika fin nu som när den var "nylackad", var givetvis o tittade till bilen/arbetets gång en hel del under de knappa 4 mån det tog!. Kan även nämna att en annan bil jag hade lackades om av en av Karlstads bästa lackerare, fick givetvis 2 års garanti. Trots att bilen var "rostfri" när den lämnades in så började den nya lacken att "bubbla" upp på ena skärmkanten efter ca 4 mån ...Naturligtvis var bilen "blank o fin" men ändå så bubblade den upp. Så mitt råd till Craile: Om ditt lackjobb är seriöst gjort ved du först om 2 år, vilket är en av anledningarna till att många är rädda för att köpa en "nylackad" bil... |
|
|
32 skulle jag inte kalla billigt (eller dyrt heller). Det skiljer nog en del i pris mellan olika firmor, kan tänka mig att det är dyrare i stockholm än i en mindre ort. Men jag håller med om att det inte alltid är en fördel med en nylackad bil, risken finns att det blir problem även om det är en duktig firma som gjort det. Så jag hade nog inte tagit med det i annonsen utan istället upplyst om det vid kontakt med köpare. __________ |
|
|
Sålde min bmw 740 e38 -97 för 2månader sedan. 30000:- Och en liten cross värd ca 6000:- fick jag för den. Nästan fullutrustad med m-konturstolar navi å grejor |
|
|
Tragiskt hur lågt dom ligger, köpte min 740 i sommras, efter hårdprutning, för 75 000:- Dom pengarna lär ja aldrig se igen. |
|
Gemini__ |
Om den är i kanonskick med rimligt miltal så torde det inte vara någon omöjlighet att få igen pengarna för din faceliftade E38. |
|
Det går och få betalt för en E38 i bra skick!......Det tror jag i alla......Men runt december och januari är det ju alltid trögt!........ Sålde min 730 95:a med 18500 mil på mätaren för 71000:- i våras...........Men det tog ca 2 månader annonsering! Men man får väl vänta tills det kommer någon som uppskattar min fina bil! ;) Eller behålla den........För det är ju absolut ingen tråkig bil på nåt sätt! |
|
| Craile, du är ju numera en flitig användare här på Autopower med en del spännande inlägg och alla har rätt till sin egen åsikt eller hur, men det är en sak jag inte riktigt förstår, vad är grejen med alla de där punkterna du använder dig? | |
|
Det är bara för han inte kan släppa sin före detta spekulant C.Jonsson ur tankarna han använde samma grej(= |
|
|
Ja det klart att alla har rätt till sin åsikt.......Självklart! Punkterna är för att få lite "space" mellan meningar......Tycker det blir så grötigt annars.........Men man kan ju använa bara mellanslag oxå om man vill det. Men det ser lite kostigt ut då tycker jag!!! Fast man kan ju även byta rad. Det funkar ju det med! Men men alla är ju olika och smaken är som baken! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.