AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
120.062

Ska sälja 750 E38...Går det idag?

Sida 5 av 41
Min bedömning var att de var värda 10-15KSEK. Dessutom är i min värld:

40+10 = 50
35+15 = 50
40+15 = 55

Hursomhelst kan jag bara önska dig lycka till i din försäljning!!

Det här är verkligheten om alla resonerar som Simon och Hatter.. Länk mycket mycket svårt att hitta en fin bil, personer som kör ner bilar och gör att det inte finns färre fina bilar kvar.

25tkr för en 95: as E38?! Det är vansinne för annat än rent skrot. En fin E38 med vettig utrustning av årsmodell 94-96 kostar 60-100tkr, om dom kostar under är dom i behov av investeringar vilket jag är övertygad om att trådskaparens bil är.

Min analys av läget mellan olika läger är att personer som är "brukare" har mycket svårt att se något annat än att bilar använder man och sen är det bra. Och att få en sådan person att förstå en entusiast/någon som tar hand om sina saker verkar i vissa fall vara totalt omöjligt, kör ner i botten och sedan köp nytt!

Ta hand om varann och om sina saker är A och O för mig. En bil är oftast i bättre skick när jag säljer den än när jag köper den det lever jag för, Tyskt levnadssätt. Mer sånt tack!

Stephan
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14

Grejen är oxå att jag har inga andra hjul till den!
Så vill man köpa den utan fälgarna får man fixa en uppsättning hjul själv!

Jag anonnserar ju ut den med fälgarna......och vill man köpa den utan dom så får man ju fixa det själv helt enkelt!......Inget konstigt med det!

55 ska jag ha totalt!
Kanske kan sälja fälgarna för 10 då kan man ju sälja bilen för 45!
Är ju ett allternativ!
hatter
hoppa inte på mig för att ja fick min för 25 tusen. Bilen är fin och i ett utomordenligt skick. Har lagt 500 kr på den plus bes så nu rullar den till 2010 maj månad. Killen på bes. tyckte den såg mkt fin ut för sina mil.

men de e ju så ändå att en 95a bör inte kosta mer ... köpte ju en till brorsan sv-såld för 26 tusen o den var nybes. Han kör varje dag med den o njuter o har inte några problem med den, den hade då gått 19890 mil vid köp. Tycker inte alls de e i underkant och inte skrot för den delen heller.

Erfarenhet säger att en bil som kostar 20 eller 60 har minst lika mycket fel som kommer ... så e de bara ...

men skit i de ... ja e glad för mina goda affärer ;) Sålde förresten min brorsas 728ia 96a sv-såld för 20000 kr. Styrled och fyra nya däck behövdes enligt bes. Ni kanske såg den när ja annonsera den ... den försvann på 1 dygn. Ansåg inte den skulle kosta mer .... o den blev såld. Den hade 22000 på mätaren drygt. En lycklig kille i Svedala har den nu ....

Stephan735i,

du ger dig aldrig tydligen.

1) Jag har rätt att brukar den vara jag vill inom lagens gränser, eller hur?

2) Jag har rätt att göra de ekonomiska bedömningar jag vill för de bilar jag äger gällande om något är värt att reparera/kosta på eller hur?

3) Självklart förstår jag att vissa använder sina bilar som entusiastfordon och lägger mycket pengar på dem. Men varför ska jag betala långt mer än vad som är möjligt att få dem för bara för att du tycker det?

4)
"25tkr för en 95: as E38?! Det är vansinne för annat än rent skrot. En fin E38 med vettig utrustning av årsmodell 94-96 kostar 60-100tkr, om dom kostar under är dom i behov av investeringar vilket jag är övertygad om att trådskaparens bil är."

Här motsäger du dig själv eftersom trådskaparen begär 65KSEK, alltså måste den per automatik vara i bra skick eftersom den ligger i det prisintervall du anger för att vara i bra skick! Två ggr har ditt synsätt att en bra e38 bara måste kosta ett visst belopp falsifierats bara i denna tråd fö.

5) Självklart tar jag hand om mina bilar inom de begränsningar jag anser rimliga, tänker på service, reparationer, vård etc. Har i min sociala sits som heltidsarbetande tvåbarnspappa med radhus inte tid/energi/kan prioritera/vill inte att putsa konstant på mina fordon.
Är det ett sätt du vill leva är det självklart upp till dig.
Att försöka att insinuera att jag är en slags bilförstörare som du gör i din första mening känns lågt, vilken attityd/förväntningar har du egentligen till andra människor. Kan jag ställa krav på exakt hur du ska klä och vilken temperatur du ska tvätta dina kläder i t ex?

Craile:

Jag gav dig ett förslag som vi inte kom överens om då jag inte är intresserad av 20tums fälgar. Vi kom inte överens. Kan bara önska dig lycka till med din försäljning, alternativt fortsätta att njuta!

Stephan735i; hur många har köpt en fin E38 för under den prisnivå du nämner? Ganska många skulle jag tro, E38 är inte värd lika mycket som du vill tro, och den är inte heller den entusiastbil som vissa kanske tycks tro. Visst, ägs och brukas den av entusiaster så visst, klart att den kan vara en entusiastbil. Samtidigt är den ju inte mer en entusiastbil än tex MB S-klass, Jagga XJ eller fina gamla Volvo 760 (en bil som säljs på export till samlare utomlands....), mint condition Saab Aero, gamla 900 cabben, gamla Lancia... Listan kan göras lång, och bara för att det finns några få entusiaster betyder det inte att bilen skall gå upp i någon slags samlarvärde.

Jag skulle gärna ha en E38, men jag skulle ju aldrig betala 60, 40 eller ens 35´ för den. Då och då passerar det snygga E38, ofta med få ägare och orangea blinkers i behåll, och man kan se dem sättas ut för 60´ och därefter prissänkas gång på gång tills de till slut ligger i samma nivå som burkarna, och då säljs de äntligen.

En bra bil kostar inte mer än en dålig, även om den ju förstås är "värd" mycket mer, men sunk-bilarna drar ned priset. I alla fall på såpass vanliga bilar som E38.
Visa användare
561
Travel-In-Style
330iAT -02
M3 Coupé -01
540iAT xDr -23
Min uppfattning är att Stephan735i oftast eller alltid har rätt bra koll och dessutom kött på benen. Men bilen i det här fallet är i mina ögon knappast beskriven som en av de man vill betala mycket för. "Omlackeringen" till trots.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Otroligt tjatig tråd detta, dom flesta utan att ha ngn större koll...

hatter har köpt en bruks-burk-740 med 30.000 mil på mätaren billigt, och tycker därför att inga E38 borde kosta mer...

Simon_en kör på i samma hjulspår som innan och bryr sig knappast om skick eller ens vad det är för bil, så länge det är billigt alternativt att man kan pruta mycket

Jabbal "vill" helt enkelt inte betala mer än 25.000 kr för en E38, BMW har ju dåligt andrahandsvärde och Jaguar är mycket bättre, det vet ju alla....

528M köpte en till synes vettig 728 till ett bra pris, men om jag inte minns fel var det en bekant eller arbetskamrat som sålde så priset var kanske lite "kompispris" och inte helt representativt för den generella prisnivån...

Jag har det senaste året sålt 2 st 750-95 och en 750-97, ingen av dom har sålts under 65.000 kr...

Länk denna fantastiskt fina 750 som jag hade förmånen att se i somras vet såldes för över 150.000 kr, jag undrar vad simon_en och hatter tycker är ett skäligt pris på den?? 25.000?? 35.000 kanske??

BMW CS #5139
J.L; Vill och vill, varför vill jag inte betala mer än 30´ för en tidig "normalbra" E38? Jag tror inte att jag skulle få igen de pengarna helt enkelt. Jag tror säkert att en ovanlig E38 kan betinga högre summor, extremt lågmilad 750, extrem utrustning osv, men vanliga, seriebyggda och välskötta bilar...

Extremt fina bilar kan man säkert få bra betalt för, några entusiaster finns det alltid, och buskiga men busbilliga lek-bilar går förstås att sälja men de blir istället billiga som attan. De normalfina, brukskörda men välskötta... ja de hamnar tyvärr väldigt nära de buskiga i pris, smal marknad pga lågt bruksvärde och låg prestig drar ned priset. Få "normala" köpare vill ha dem.

Vill man ha en snygg, besiktigad och väl fungerande E38 utan fel har man världens köpläge nu, bra bilar som inte kostar någonting... Riktpriset 60++ för en fin E38 är för högt hävdar jag, en bra E38 går att finna så mycket billigare, som vi har sett.

Dessa känns rent spontant fina;

Länk
Länk

Men de tycks ju inte ha rusat iväg direkt, varför inte?
Cr
1.095
Craile
Travel-In-Style:
Min uppfattning är att Stephan735i oftast eller alltid har rätt bra koll och dessutom kött på benen. Men bilen i det här fallet är i mina ögon knappast beskriven som en av de man vill betala mycket för. "Omlackeringen" till trots.

Omlackering är bara positivt kan jag säga!!!.....Blir ju som nyskick i lacken!!!
Eller vad är negativt med det???
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
(-) Större risk för rost
(-) Nyansskillnader
(-) Lackskarvar
(-) Risk för sjunkningar på spacklade ytor

Ska vi fortsätta?

//Lövet
Dom minusposterna andreas_lofgren radar upp är enbart fusklackeringar som kan ge sådana konsekvenser. En seriös fackmannamässigt utförd hellackering håller bilen fin och fräsch minst lika länge som en fabriksny originallack.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Ja men med tanke på den tråd/debatt som häromveckan fördes beträffande lackering så skulle jag påstå att andreas_lofgren har rätt !

Jag vill ochså lägga till :
klantigt demonterade/monterade plastdetaljer , apelsinskalslook på klarlacken , klarlack som är lite matt pga. att basen inunder inte varit helt torr och därför släpper igenom lite lösningsmedel , nån enstaka partikel i klarlacken , olika skikttjocklek kring skarvar osv osv osv.....

Det handlade ju för någon vecka om att folk på fullaste allvar fick fackmannamässigt utförda omlackeringar för typ 15 000:- , och det räcker ju inte ens till materialet vet alla som arbetat med lackering.

Men visst , är det en riktigt utförd lackering som kostar vad det kostar , då lär det tom. kunna vara snudden bättre än fabrikslackerat. ( lackrobot )
Men vem betalar för det på en E38 i dagens läge ?

"Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen"
Cr
1.095
Craile

PRECIS!
Det är bara vid fusk sådana fel kan uppstå!
Och det kan jag LOVA att detta inte är!!!....Har garanti och känner dessutom lackeraren!.......Fick välja vart jag ville lacka den själv och vet att det inte har vart någon som klagat på Tibro Bilackering!
Måste väl dessutom vara svårt och få skarvar efter en HEL lackering???

Cr
1.095
Craile

Min omlack gick på 32.000:-

Men då blev det ju SUPER BRA OXÅ!!!
sn
100
snodas
BMW 740IA -00
en 750 till salu..ej min men fin :-)
Länk
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
snodas, det mest värdefulla är ju två års garanti!!! inte dåligt!

/Mats J
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Och frågar ni mig om jag fick välja på en orginallack och en omlackad är valet enkelt.Har själv lackat en hel del och för att få till det som liknar orglack snackar vi helstrippning och då blir det många timmar.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Cr
1.095
Craile

Den bil snodas länkade till ser grymt fin ut!!!
Den känns kanske lite dyr.....Men fin garanti!

Men 9000 mil bara på en import!.......njae......kan givetvis stämma!

Lasse Karlsson
Stå på dig Craile! Jag håller på dig! Satt i samma sits som du, och vi har bilen kvar! Resonemanget att ingen bil är mer värd, än vad nån är villig att betala är ju ren bull....!

Det kan ju finnas mängder av orsaker till att en viss bil i kanonskick ändå inte tilltalar just den "rätta" köparen! färg, utrustning, antal gådda mil, finns för långt bort osv, osv. Jag hade tex 1 person som kom och tittade på min bil!! efter tre månader, och då var vi ändå nere i pris nåra tusenlappar över pengar som folk bjöd osett via SMS!!! Då är det ju nått som är knas!!

Det lär ju i alla fall finnas ett antal intressenter som är villiga att köpa en bil i gott utförande för de rätta pengarna!! Med rätt köpare får man det man vill ha! det gäller bara att ha is i magen!!

HA DET!!!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.