AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
120.056

Ska sälja 750 E38...Går det idag?

Sida 4 av 41
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Ja jag håller med om att 40-45 är lagom pris för en NORMAL E38!

Men det finns ingen E38 i sverige som är så fin i lacken som min det kan jag lova!

Jo jag fotar den blöt så den ser finare ut....LOL.....Behöver jag knappast med en nylackad!

Och den ska besiktigas senast JUNI!!!

Trött på folk som inte har ALL FAKTA men ändå tror dom kan och vet allt!

Återstår att se om någon köpare delar din bedömning om skick och pris.

st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Craile: Trött på folk som inte har ALL FAKTA men ändå tror dom kan och vet allt!

Vi bedömer bara priset i förhållande till den information du ger i annonsen. De fakta vi har är med andra ord densamma som en presumtiv köpare får av dig!

Craile: Jo jag fotar den blöt så den ser finare ut....LOL.....Behöver jag knappast med en nylackad!

Vattendropparna döljer effektivt en småbucklig karossida. Din omlackning är väl ingen garanti för att karossplåten är in nyskick.

Dessutom är din attityd till en omlacknings förträfflighet lite annan än min. Hos mig och andra här på forumet ringer varningsklockor, här kan finnas dold rost, krockskador eller fuskspacklade bucklor.
En viss ödmjukhet skadar inte om du nu har en bra bil och vill sälja till ett bra pris.
När är lämpligt att ha nästa avstämningspunkt? 1 januari?

Cr
1.095
Craile
Ödmjuk ja....jo det e jag! mot folk som är det tillbaka!......det som gör mig irriterad är folk som ringer och tror jag vill skänka bort den!.........eller folk här som utalar sig utan och veta!......Men vad det gäller och lacka om så tycker jag att det ingår i att sköta bilen! (detta var iof en fösäkrings grej) bilen blev repad av några nötter!

Och ni har ju bara den faktan som finns i annonsen....men menar ni att enligt texten så är den i dåligt skick då eller?

Håller helt klart med om att vattendroppar kan dölja mindre bucklor och så på bilder!
Men en eftersom bilen är omlackad precis så kan det ju inte finnas några bucklor för det fixar dom ju innan dom lackar! (om det är en bra lackerare)

Det fanns några små dörruppslag på den men det fixade dom. :)

Nu lägger jag ner denna tråden i alla fall!
Ska in med bilen nu i veckan på en invändig rekond! :)
Och sen kör jag in den för förvaring och plockar fram den till våren!

Cr
1.095
Craile

Pärlan blir nog kvar i min ägo!

co
1.144
coldhex
BMW M135i
vilken komedi. Utgången kommer att bli minst sagt intressant.
Håller med "coldhex" en riktig komedi!

Hursomhelst så är experimentet slutfört redan (sannolikt eftersom fortsatta försäljningsförsök sannolikt är nedlagda), dvs testa prishypotesen att det går att få ut 65KSEK för en 750 från 95 med knappa 20Kmil.

Frågan är vilken lärdomen är? Själv lutar jag mig fn på Hatter och BMW528M:s priserfarenheter gällande e38 efter de är väldigt fräscha och innehåller en genomför affär och inte som i trådskaparens fall en önskan om en sådan.

hatter
ja vill inte verka vara oförskämd överhuvudtaget mot dig, men läget är sådant och jag tror iofs inte de blir bättre tider till våren. vore ja du skulle ja fundera över priset på din bil om du verkligen behöver sälja. Troligen kommer hårdare regler som kommer döda marknaden totalt för gamla bilar.

Man kanske inte ska tro så mkt utan istället inse fakta och ta smällen nu än att ta en större smäll senare. Den blir ju inte yngre och priserna tenderar att falla mer.

En rätt prissatt bil är såld inom 2 veckor, en bil som är kvar längre har fel pris.

Ja gav 25 papp för min 740 med 2 ägare innan o sv-såld. full historik m.m. känner mig nöjd även om ja får lägga några slantar på den. Den ska bara vara som extravagn ;)

nåväl, lycka till ;)
Att behålla en bil som inte blir såld kostar också pengar. Det verkar många inte tänka på. Att vänta 4 månader på att få en bil såld för att man inte satte ut "markandsmässigt" pris från början. Under den tiden har du betalt försäkring, parkering m m för bilen. Ev värdeminskning under tiden också. Sedan finns risken att du under de månaderna åker på en reparation som kostar 10k. (Händer lätt med 7-serie). Tar man alla dessa faktorer i beräkningen så är det i slutändan "billigare" att sälja bilen för ett korrekt marknadsmässigt värde.
Som BMW528M kostar det mycket pengar att behålla en bil. Över ett år borde det vara:

Värdeminskning: 10000
Kapitalkostnad: 65000*0,05=1325kr
Försäkring: 7000
Skatt: 2500
Service:4000

Summa: 24825, dvs drygt 2000 i månaden.

Detta innan bilen har rullat en meter, då bränsle, däck etc kostar också
Vet inte om mina uppskattningar är 100%iga, men det ger en fingervisning om kostnaden att inte sälja.

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Det här har ju diskuterats flera gånger tidigare i flera trådar.

"Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen"
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Komisk tråd, ja =)

Det allra roligaste är simon_ens och hatters engagemang i prisfrågan, jag tror både två är väldigt sugna på Crailes 750 för 35.000 kr =)

BMW CS #5139
J.L,

absolut ja! Däremot är jag inte benägen att betala det dubbla. Fokuserar min energi åt annat håll nu. Insåg tidigt att det inte var moget för ett enligt mig rimligt försäljningspris. Har fö erbjudit 35-40KSEK exkl 20tummarna vilket borde kunna bli de 50-55 som det talades om i början. Nu har bilmarknaden utvecklat sig på ett för köpare mycket positivt sätt att andra mer intressanta alternativ dykt upp. Sannolikt blir de än mer intressant i Januari (läs billigare). Har jag fel får jag ta det då..:)

En 750 e38 är inte en bruksbil för mig i första hand, därför vill jag kunna göra mig av med den om den (sälja som reservdelsbil eller skrota) är för dyr att fixa. 65KSEK köper många mer intressant bilar som tur är (för mig).

hatter
inte en spänn över 25000 om ja får be ;) tänk ... det är en 95a!! de e ingen ny bil = dyra kostnader som kommer snart på små saker som trillar ihop.

De e Aronssons skrot .... annars som gäller hehe
nu
130
nulle
320i Touring -06
328i Coupé -96
Det är märkligt att denna diskusion kommer upp varje gång en sjua börjar bli gammal.
Länk
Här har vi ett gäng E32 ägare som inte förstår vad som har hänt med värdet på deras bilar.
Jag gissar att om 5-6år så kommer en liknande tråd startas av en E65 ägare som inte förstår hur hans 760LI bara kan vara värd 70K.
hatter
men klart de e märkligt, men lika märkligt är det att inte ägarna av dessa bilar fattat läget. Så länge som ägare av e38or står o försöker intala sig själva att det ligger en gömd guldtacka nånstans i bilen o försöker samtidigt ta betalt för de så kommer nog trådar skapas utifrån detta.

De e inget fel på bilen men snälla, vi pratar vanlig bmw med lite lyx som ska säljas o de e inga billiga pjäser att rå om o äga. Varför då tro att värdet är så högt att man får gamla jaggor att verka undervärderade??

Nä, ja tycker tråden är relevant och rolig sålänge en del tror det ligger gömda guldreserver i bilarna ;)

För övrigt så anser jag fortfarande att en bil av denna kaliber bör nog inte värderas högre än marknaden betalar för den.

pst. jag har inte hittat min guldtacka i min än ... fast å andra sidan så gick säljaren ner från 40 till 25 ... utan att vi direkt hade en fajt ;) så han kanske hitta sin innan ja hann köpa ;)
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
hatter, din bil hade jag inte heller gett mer än 25.000 kr för

simon_en, varför tittar du inte närmare på denna bil istället? Länk

Den ligger ju i den prisklass du kan tänka dig och är nog i det skick man kan förvänta sig av en 750 E38 i den prisklassen. Knappt 30.000 mil och några mindre defekter får man leva med. 1 ägare sedan 2000 är positivt i mina ögon, då har ägaren nog varit kapitalstark nog att sköta och serva bilen ordentligt, service 2 gånger per år som nämns i annonsen bekräftar ju detta.

Det är ju ingen mening att tjata vidare på Craile, han vill ju uppenbarligen inte sälja sin bil för 35.000, bättre att du letar vidare då istället för att tjata sönder tråden

BMW CS #5139
J.L,

håller med att det inte är någon idé att i nuläget försöka att pruta med trådskaparen. Har mest varit ql att se de irrationella reaktionerna och allas åsikter.

Gällande den som du länkar upp så har jag en allergi mot långvarianten som jag tycker totalt förstör designen. Fokuserar mot andra bilar främst. 728 vore den mest rationella e38an att bruka helt klart. Nu går det dock att få vanliga familjebilar 04-06 (mondeo, 9-5, vectra och dyl) för 50-60KSEK så det lutar mest åt ytterligare en familjebil som min fru får köra och jag får köra 9-5 aero (som jag redan äger).

Cr
1.095
Craile

Nä Under 50-55 går jag inte beroende på om fälgar ska med eller inte!
50 utan fälgar och 55 med fälgar!
Det är sista priset jag har!

35-40KSEK exkl 20tummarna vilket borde kunna bli de 50-55 som det talades om i början.

Kan ju säga att fälgarna är ju inte värda 15-20 tusen på beg marknaden!!!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.