AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
120.118

Ska sälja 750 E38...Går det idag?

Sida 28 av 41
Volvo PV ska säljas....Går det idag?

Jajamen, om man nu litar på Aftonbladet och Expressen. Ganska uppenbart ändå att det skulle sluta så här. Kina är framtiden när det gäller billig arbetskraft, kvalitet och konkurrenskraftiga priser. Fråga hatter ;-P

P.S Polaren kom förbi med sin svarta 535d E61 -05 (320hk) idag, blev man sugen eller?! Han lovade att närvara på AutoPower-träffen 23/1 på BK, Eriksberg.

*BMW och Honda. Likvärdiga bilar något bättre kvalité på Honda*

Philip Sahlsten

BMW CS #1812A
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Håller med Hubbe325. Röda pilar är absolut ingen nackdel - tvärtom. Det visar att säljaren har en vilja att bli av med bilen och inte envisas med ett alldeles för högt pris.

Byta bort den till en 750 känns lite onödigt. En V12:a har lite mer punsch på låga varv jämfört med V8, men 8:an är mer varvillig och racig i karaktären så det är en smaksak vad man gillar. En 750 är mer glidare jämfört med 740 som är lite sportigare.
Jag håller med Henke, vilken snygg bil du har Sahlsten. Cool med speglarna i nackstöden, det hade jag gärna haft i min. :)

Den signalerar att du tycker du själv förtjänar något bra, inte bara en liten dieselskorv, det tkr jag är cool.. ;)

Är många original annars i tråden måste jag säga. Subaru och Honda, I rest my case! :)
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Håller med Henke. Snygg E38, varför byta bort den. Svårt att hitta fräscha exemplar, bättre att sitta på den du har. Snygg färgkombo och fälgar förresten.
GE: bra gubben att du också kommer in i matchen. :) Nu är ju Merca helt OT här, men jag håller med dig, SL är bara en vanlig bil, ungefär som en Subaru. Fast dom flesta Subaru har inte 12.5 tum breda MAE bakfälgar, och 11 tum breda fram förstås...

Jag kan mycket om SL. Hoppas din arbetskamrat fått tag i ett fint ex, för delarna är ganska dyra. Hydraulpumpen som driver cabben kostar 33.000, skinnet till stolarna kostar 28.000 (osytt), nivåregleringen över 60.000, en ny sufflett kostar 27.000. Xenonet kostar 16.000. Mittkonsollen i ädelträ kostar 15.000... Carlsson-fälgarna i annonsen kostar över 10.000 kronor styck, utan däck. Det är självklart inte värt pengarna, det är bara Mercedes som bestämt att det SKA KOSTA att äga en SL. Och den drar mycket bensin, min 500 drar runt 1.7 liter milen blandat, ganska lugnt. Den är inte alls byggd för att vara billig.

Min BMW 740 har jag mest på vintern, på sommaren är det SL och en Kawa ZX9R mc. På ett sätt är det synd att använda en så fin bil på vintern, men tvättar man den bara ofta och sköter den så är det inga problem. E38 är mycket skön, varm, komfortabel bil på vintern. Jag gillar de små komfortabla detaljerna, de eluppvärmda backspeglarna och framrutan, TV:n och den självjusterande volymkontrollen på stereon. Och den är så tyst, härom sommaren åkte jag med vänner till Göteborg. Vi startade tidigt, så det var nästan ingen trafik.. och när vi sitter och småpratar upptäcker jag plötsligt att det går i nästan 190.... farten märks inte i den.

Den SL jag sålde var en annan än min vanliga, jag hade faktiskt två ett tag (ja, jag vet att jag borde få huvudet undersökt! :). Det här är min vanliga, också en oansenlig R129, inget i jämförelse med en Subaru självklart:

Länk

Mercan från Sasa Mandelmassa är det något lurt med.... Fälgarna som sitter på den är Carlsson, och är dom bara hyfsat fräscha får man lätt 15 för bara fälgarna utan gummi.. många som vill ha dom hjulen. 11000 mil är annars inte otroligt, såna bilar körs nästan aldrig på vintermånaderna. Även om man kan det så what's the point? En SL är underbar och kommer bäst till sin rätt när det är varmt ute och man kör nercabbat. Det blåser friskt i 240 med taket nere... Den är förvånansvärt snabb också, med sina runt 340 hästkrafter (326 + öppnare system) rastar den tex BMW 330 lätt. Den är ingen racer, mer en glidare. Men den går bra, framför allt i högre hastigheter, över 200.

Ämnet är inte Merca, utan snåljåpar som vill ha en riktig, fräsch E38 men betala som om det vore en Subaru, och sen snålserva den... ;)

Subaru och Honda? Suck... say no more. GE: du kanske - som Hatter - är en Honda-kille? Fast med en hemlig dröm: att också köra en E38? Hyr Transporter och kika på den, och fråga dig varför Luc Besson inte valde en annan bil än en svart E38? Varför inte en Subaru? Varför inte en Ford Mondeo? Varför inte en någon annan BMW? Varför just en E38?? ;)

Ha nu en fin dag
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Sahlsten: Inte har väl en 535d 320hk original? I så fall ska jag ha en sån.

Sasa Mandelmassa. haha, den är bra, har hört det förr. Är detta det allmängiltiga öknamnet på vår förträflige lokala bilhanldare?
hatter
Lasse-SL500: Står du inte för vad du skrev? Sticker du huvudet i sanden nu? Finns ingen i detta forum som påstått det du skriver om att man tycker man ska kunna köpa en "ny" e38a för 30 lapp. Tycker det är tråkigt när man inte håller sig till saken och den seriösitet tråden hade från början när man ändå fick ett seriöst intryck av inläggskrivaren.

Du är mycket duktig på att uttrycka dig i skrift.

Hatter: sticker huvudet i sanden? :) *ler* jodå, jag står för vad jag skriver. Och jag ber om ursäkt om jag uppfattats som oseriös. :) Merca är helt OT, det håller jag med om. Tillbaks till trådens ämne!

Men tack själv, jag tkr det är kul att gnabbas lite! :)
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
535d har 286 hk från fabrik. Dock lätt att chip-trimma till 300+.
Lasse-SL500:

Jag skulle tro att min arbetskompis kan minst lika mycket som dig om dom bilarna. Om inte mer... :-) Du förstår nog själv hur ett ex för runt 40k borde vara i skicket. Bilen var billigast på mobile.de och milen i regionen runt 50000. Misstänker att han köpte den för skrotning men bilen var såpass bra så han använder den dagligen som bruksbil.

Förövrigt så åker jag tysk kvalitetsbil eller i min svenska klassiker.
Jag tackar samtliga individer för de värmande orden om bilen. Tycker dock att Lasse-SL500 har den snyggaste E38:an här i tråden. Allt blir ju vardagsmat till slut, men jag är ändå väldigt sugen på en -99 med skålade framlyktor och GPS.

535d -05 har 272 hk, -08 och framåt besitter 286 om jag inte minns helt fel. (Kompisens är chippad). Känns som att åka Fiat när man sätter sig i 740 efteråt.

Philip Sahlsten

BMW CS #1812A
Lasse-SL500

Mercan är kanonfin, den måste skötas som Ditt eget barn.
Skönt och se att det är fler än jag som uppskattar kromade skylthållare ;-)

Philip Sahlsten

BMW CS #1812A
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Sahlsten: hur är 535:an att åka och köra? har nämligen blivit lite sugen på denna kärra då jag upptäckt att dessa är lättare att hitta med M-paket (jämfört med tex. 545or) av nån anledning.
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Philip,det stämmer 272 hk från början.286 hk blev det vel vid face-liften mars 2007.
Jag har åkt både 535d och 545i, men med alldeles för långt mellanrum.
Så det är svårt att uttala sig på ett seriöst sätt. Tycker dock att 535d är extremt kraftfull och varvvillig. Dock betalar Jocke nästan 7000 kr i skatt för den. En kostnad som jag personligen inte skulle kunna tänka mig.

Philip Sahlsten

BMW CS #1812A
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Ja 7000 i skatt är en tuff kostnad särskilt om man inte kör mycket mer mil än runt brytpunkten.

Men vad gör man? Att kombinera större kombi (än E91) samt få prestanda är en svår kombination. 545or finns typ 2 stycken på blocket, ingen med M-paket. 535d bara dräller det om. funderar även på 335 kombi, men likadant där utbudet är värdelöst.

Lite off topiq, men jag är väl inte den första att hamna utanför ämnet i denna tråden :P
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
nån som vill köpa min e38 i billig ford mondeo klass... ??? e så arg på bilj*veln!

Hatter e kanske sugen``?
Någon som är sugen på 523? M.A. kanske... :-P

Länk

Philip Sahlsten

BMW CS #1812A
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
M.A. känner sig rätt klar med den bilen.Har kört ca. 13000 av dom milen själv. För att återgå till E38-värdering,så håller jag med dom andra att
Sahlstens 740i är snygg.Synd bara med dom kromade nummerplåtshållarna:=)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.