AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
120.168

Ska sälja 750 E38...Går det idag?

Sida 24 av 41
Stor och bensinslukande V12a? Stor möjligen, bensinslukande knappast. 0,85/ mil på landsväg i 90km/ tim enl TV som var förvånade över den låga förbrukningen, de flesta gamla Volvobilar drar betydligt mer trots en bråkdel av matchvikt och motorstyrka . Problemet är att alla tror sig veta att en bil på drygt 2ton med 5,4 lit maskin på 326 kusar drar mycket soppa, vilket jag också gjorde innan köp. Detta faktum är en av anledningarna till 750 E38ans låga värdering. Bra för köpare mindre bra för säljare. Min bil som testades av TV -95 ansågs prisvärd för en knapp miljon då, trots det har det inneburit ekonomisk katastrof för de första ägarna. Jämfört med vilken ny bil som helst är det rena glädjekalkylen att köra en E38 idag. Jfr. med vilken Skoda du vill !/ Nöjd 750 ägare.
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Stort humorvärde på Pahvs inlägg, särskilt eftersom jag tror att karln menar allvar!
hatter
Godmorgon,

Craile: Jag tycker du har fått ett rimligt bud på din bil i dessa tider, men har du ingen panik så ska du absolut inte sälja. De e det som är det fina med att sälja och att man inte sitter i en ekonomisk knipa. Bara att behålla, den säljs förr eller senare. Men jag tycker nog att om budet på 45 är seriöst så behåll budgivaren på sträckbänken ;)

Weeman: roligt det finns seriösa inläggskrivare än i tråden. Jämförelsen med en civic stämmer bra på de du skriver. Honda har lika mkt kult som BMW har idag. Det har hänt mkt på bilfronten både hos Honda och BMW.

Nåja, jag kör både och ;)

*BMW och Honda. Likvärdiga bilar något bättre kvalité på Honda*
Gemini__
Mixtus: Blev lite nyfiken. Vad exakt är det som är humoristiskt med Pahvs inlägg?

Pahvs: Jo visst är bilen snål för att vara en 2 tons bil med 5.4liters v12 på 326hk...
Jag förbluffas över hur de lyckas göra bilen så snål, hade en Volvo V70 T5 innan och den drog lika mycket med en 2liters snurra och 500kg mindre.

Men kom fan inte och säg att den är snål! För det är den inte!
Konstantfart i 90, i all ära men när du väl är uppe i fart spelar faktiskt vikten ingen roll, och ligger du i 90 ja då gör det inte så mycket att motorn är så stor heller. Annar är det om du stannar vid ett rödljus och motorn skall gå på tomgång med 12 cylindrar och sedan dra upp 2 ton från 0 till 90km/h.
En BMW 750 ca 1,4l/mil blandad körning vilket jag tror stämmer ganska bra.
En VW Golf av samma årsmodell drar 0.64l/mil blandad körning.
En V70 av samma årsmodell drar 0.86l/mil blandad körning..

Alltså drar BMW 750 ca dubbelt så mycket bensin som en "normal svenssonbil" Så att säga att den är snål är att ljuga. Sen att den drar lite bensin med tanke på vikt motor etc. är en helt annan sak.
Så att säga att en BMW 740/750 är bensinslukande är korrekt, allt annat är ren lögn.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
En välservad 750 E38 med 16" originalhjul, tankad 98 oktan drar 0.85-0.9 milen på landsväg under 100 med farthållare är de facto. Däremot så är bilen dimensionerad för de tyska autobahn med sina fartbegränsningar och då drar den 1.2-1.5 liter per mil i dubbla hastigheten. Det säger något om vad understatement är då man kikar på det. Det lustiga är att AGH 945 körde om mig för en herrans massa år sedan, mitt emellan en 2 Volvos med 3 antenner och stänkskydd runtom. Häromdagen körde XXT ??? om mig då jag låg i godan ro strax under hastighetsbegränsningarna. Först åkte en silverfärgad MB Vito 3.2 och XXT var en utav RPS Säks X5 Pro. Undras varför de har så svårt att hålla fartgränserna samt varför ingen bra människa inne i kungsholmen säger åt de att tanka 98oktan så drar bilarna mindre. Dessutom parkerar de runtomkring på staden som att parkeringsskyltar inte gäller emellanåt...
Mvh
Asken
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
körde idag ca 10mil landsväg 110-130 förbrukning 1,2 6liter o 450hp de tycker inte jag är mycket. bilenLänk
Jag håller med er till fullo både Asken och WAN. 1.2 liter milen 110-130 är helt ok, och visst går det att komma ner i 0.85-0.9 om man kör runt 90-100 inga problem...
Men att påstå att en 7serie är en bränslesnål bil är ju helt felaktigt. Det är heller inte en bil gjord för låg bensinförbrukning, det är en ovärdig diskussion för en sådan här bil.
Att sitta och slänga ur sig vilka siffror man får i konstantfart är heller inte intressant. Den enda siffra som är intressant är snittförbrukning, och det är en siffra som är 100% individuell. Min bil kommer garanterat att dra mer än t.ex. en norrlandsbil.
Min bil: Sällan längre resor än 10 mil, mest resor på ca 2 mil á 60minuter, med friskt användande av bensinvärmare, ingen motorvärmare.
Norrlandsbil: Oftast sträckor längre än 10 mil, Sällan köer eller rödljus, hög snittfart, alltid motorvärmare + kupévärmare vid kallt väder.

Men att påstå att en bil som drar 1.4liter per mil blandad körning är bränslesnål, ja det måste man vara bra ignorant för att påstå. En bränslesnål bil, t.ex. Audi A2 drar 0.3liter per mil blandad körning. Då snackar vi bränslesnål. En bil som kommer 4 mil för varje mil i en 7serie!
Men nu har ju jag inte en A2 utan en 740, det finns många anledningar till det men ingen av dem har något med förbrukningen att göra!
Sahlsten; precis som du säger är vagnarna i klassen 20-40´sällan "pedantexamplar", men det är en väldigt skillnad mellan "väl fungerande, välskött", och "pedantskött". Prismässigt är det förstås också en viss skillnad, även om det ju knappast lönar sig att vara en pedantisk ägare.

Asken; drar en 750 så lågt som 1.2 under gynsamma förhållanden, i 200km/h?

Craile;
-Snyggare bilder i annonsen, gärna på inredningen också
-Jag hade inte nämnt att den var nylackerad, utan väntat med det till mail/tel-kontakt. Jag och många med mig räknar helt bort bilen pga omlacken, men hade jag fått det förklarat för mig att "ja den repades av ligister, enda botet var en omlack...". Då hade jag kanske nappat ändå.
-Du har massor med fel språkbruket i annonsen, jag får intrycket av att det är en bus-bil köpt för att gasas runt med och säljas innan den rasar. Man vill ha en pedantiskt utformad annons, då kanske ägaren och bilen också är av samma kaliber. En slarvig annons=slarvig ägare=risig bil...
-För mig låter "nyservad med olja/filter" fel, "Nyservad enligt bok hos BMW" alt. "Har nyligen bytt olja och filter i motorn/låda" känns bättre, servad med olja och filter känns som en snik-service. Ungefär som "nyrenoverad för 4500kr".

Som annonsen ser ut nu tror jag egentligen inte att den attraherar någon, entusiasterna med pedantkrav tcyker att den verkar för bruksig och snålisarna tycker att den är på tok för dyr.
Bra skrivet Jabbal!

Jag är inne på samma linje angående annonsutformning, bildtagning och servicehistorik. Dessa delar är så oerhört viktiga för att ge annonsen en seriös prägel.

J.L och Erik W här på forumet har haft de stiligaste begannonserna jag någonsin sett. Jag ska själv tänka mig väldigt noga för innan jag annonserar ut min på vårkanten.

Fortsatt trevlig helg ett par timmar till

Philip Sahlsten

BMW CS #1812A
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14

När jag tittar på en annons när jag ska köpa bil då tittar på informationen i annonsen... Står det bytt filter/olja eller om det står att jag har nyligen bytt olja och oljefilter i motorn och lådan.....Har ingen betydelse för mig!
Men det finns nog säkert dom som gillar mer utformliga annonser...
Och visst bättre bilder är ju alltid bra!... Men inte lätt och ta i det väder vi haft sedan november typ!
Sen får man ju åka och titta på bilen om man vill se! Bilder går ju aldrig gå på!

Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Radiotystnad på simon_en ... kanske ägnar han dagen åt att titta på begagnade Fordar ...
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Och huvudet i sanden av Craile.
hatter
vad ska man betala för en sådan här enligt expertispanelen? Länk ser fram emot "buden".

M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Jag körde själv Honda på början av 90-talet.Kommer ihåg att det var hutlöst dyra reservdelar.Har förhoppningsvis blivit bättre nu.
Kan vel hålla med om att dagens Legend är en fin bil,men det är ju ingen dussinbil direkt.Har ingen koll på statistiken,men kan inte tänka mig att det är solgts så många av dom.Det tar vel imot att lägga ut en halv-mille på en Honda?Civic därimot tycker jag står sig rätt hyffsat iklassen,iallafall design-messigt..Men ska vel snart ersättas.Hoppas bara inte det blir en repris på Accord.Förra Accorden tycker jag var rätt snygg.Men han som designade fronten på den nya,måste ju ha varit överförfriskad på saké.
Sen verkar det ju som att ekonomin i Honda är vaklande,med tanke på den avslutade F1-satsningen och skrotningen av NSX-projektet.Har också för mig att jag läste att det inte skulle komma nån ersättare till S2000.

Der är ju en gammal beprövad metod inom bilreklamen,att man jämför sin egen modell med en modell från BMW.Och sen påpekar dom områden man tycker att man är bättre på.
Scheckheft
strutsbeteende :) Härligt!
För 728:an bjuder jag som vanligt 30´;)
Mycket uppfriskande och underhållande tråd för övrigt.

Mvh
Scheckheft
hatter
Stämmer alldeles korrekt att legenden är just en legend och förblir så ;) Civicen ersätts inte än, säljs för bra. Honda brukar hålla samma modell i 5 år, 2006 kom civic. Facelift att vänta under våren dock. Accorden är väl ett lyft? åtminstone får man förlita sig på att man säljer mer av denna än den tidigare modellen redan. tilltalar enormt mkt audi/bmw tjänstebilsfolk. Det intressanta med Honda är ju trots allt att ingen vet deras ekonomi riktigt, dom är ju trots allt inte bara biltillverkare ... världens största motortillverkare .... så jag tror det är lungt ;) De var väl klokt att avsluta F1? Lägga pengar på sånt när man kan bygga bra bilar/flygplan/mc istället ;)
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
När det gäller jämförelsen med Rolls Royce,så är den ju inte helt tokig,med tanke på att Rolls Royce Seraph har motor samt mycket teknik från 750 E38.
Sen riktade dom sig till olika personer båda när dom var nya och idag.

När det gäller 740:n du länkar till Hatter,så är ju en sådan bil rätt svår att värde-sätta.Men om man planerar att använda den som en entusiastbil,och vårda den,så är man säkert beredd att betala lite extra.
Skulle vel gissa att värdet ligger nånstans mellan 60000 och dom begärda 80000.
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Tror inte heller att det är någon fara för Hondas överlevnad.Med tanke på dom svaga resultaten F1 satsningen gav,så håller jag med om att det var vettigt att hoppa av.
Har iofs inte varit inne och tittat på nya Accorden,men tvivlar inte på att det är en bra bil.Personligen tycker jag bara att fronten är riktigt ful.Men det är ju min högst personliga åsikt.
hatter
Sjupp, precis. Du får komma åka in och titta på en, utan att överdriva tror jag du blir överaskad ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.