|
Sida 22 av 41
|
|
|---|---|
|
ursäkta Hatter men nu måste jag ge mig in i disskutionen lite.det är väl klart att en bil som är välbehållen samt sjysst servad betingar ett högre värde än andra bilar av ex samma årgång typ mil.oavsett om den är 14-16-18 år?? annars så kan man torka sig i röven med serviceboken framför säljaren??Visst behöver inte boken stämma TRUE men folk resonerar ju att en del av servicena stämmer.Då betingar ju bilen ett bättre värde när de i sin tur säljer visst!!.Folk betalar lite mera för en sjysst servad bil,så är det bara. Jag vet vad jag snackar om,jag har imorterat bilar ifrån usa utan böcker..De var i sjysst skick,så degen kom i näven direkt. 1 skick/motor/växellåda 2 skick inne/ute 3 Servicebok..så går det..Hur många bilar köper/byter ni in utan servicebok och i dåligt skick??Hur lägger ni bytesväredet??Jo en bättre bil högre bytesvärde eller?? |
|
hatter |
haha nej jag skulle bli glad för Craile´s skull! Varför skulle jag vara skadeglad? Vi diskuterar prisbilden, det kommer alltid finnas köpare som inte är prismedvetna tack och lov. Jag är inte arg, jag kramas alltid :-) Trevlig kväll alles *BMW och Honda. Likvärdiga bilar något bättre kvalité på Honda* |
|
Tja, syftar nog på en tidig E38, 740, automat/läder/elstolar/farthållare/metallic... som 99% av alla ex ser ut. med utrustningsmässigt det som uppfattas som måsten i en lyxbil. Ingen har väl egentligen hävdad att man kan köpa en helt lysande E38, en sommarkörd pärla för 25´ är väl lika mycket fynd som något annat med ett högre marknadsvärde. Men, vettiga bruks-38:or som ser bra ut, blanka och fina, går bra... För den som bara vill ha en bekväm bruksbil året runt. Jag säger; från 35´, max, även om det brukar dyka upp ex som ser vettiga ut med få ägare, servicehistorik etc för ännu lägre summor. |
|
|
Tjena Mats! Tror vi träffades på Jacobssons Bilaffär i somras. Visst kan man alltid ha flera men då vill jag gärna ha en fullspecad 99-01. Blir nog en V12 till våren om herren är med mig. Philip Sahlsten BMW CS #1812A |
|
hatter |
Matte Kvack: Men självklart är det så som du skriver men jag kan inte påstå att en bil med servicebok ska skilja sig 30000 kr mot prisbilden i verkligheten. De resonemanget köper jag inte. Men helt klart ska en bok vara med vid ett ev. inbyte sen om den är stämplad hela vägen eller ej har i stora drag mindre betydelse. 9 år har jag handlat med bilar. Nu säljer vi inte med bilar av dessa äldre årgångar så jag talar utifrån privathandel. Sen vill jag nog ge ett varningens finger för att stirra blint på en servicebok som är stämplad fullt, det behöver ju inte innebära att "perra" som underhållit sin bil i alla år själv är en sämre bil här gäller det att väga känslan vid köpet. Som jag tidigare skrivit så har jag sett bilar som har fejkade böcker ... sv-sålda bilar ... speciellt nyare (läs tidigare i tråden). *BMW och Honda. Likvärdiga bilar något bättre kvalité på Honda* |
|
Sahlsten, Jag var där med Alpinan och ett par barn... Jo tolvor är lite lätt att köpa på sig några stycken.. Man försöker ju hålla uppe efterfrågan så priserna inte rasar! :) Men nu får jag inte köpa fler för frun... /Mats J |
|
|
hatter, det känns som du hör vad du vill höra. Faktum är att denna Länk och denna Länk har sålts för mellan 65-70.000 kr. Vad är det du inte förstår? Som jag tidigare skrivit är det ingen av de E38 som ligger på blocket nu som tilltalar mig, och jag förstår mkt väl att dom inte blir sålda. Jabbal, jag tror jag utan problem hade kunnat plocka drygt 40.000 för en vettig 740-95 i normalbra skick, med normala mil och utrustning. BMW CS #5139 |
|
|
Jag ser att hatter har lagt till en liten rolig signatur för att se om han kan reta ngn BMW-fanatiker, sånt gillar vi =) Måste dock passa på att fråga, vilken Honda-modell anser du är likvärdig med tex nya 750i F01 eller E60 535d? BMW CS #5139 |
|
|
J.L , Jag tror helt enkelt du är bra på att sälja bilar, det är också värt en hel del! /Mats J |
|
hatter |
J.L: Jag har väl skrivit vad jag tycker i detta, eller? Kan ju inte annat än att gratulera. De e väl klart bilar säljs till olika priser, va e de du försöker överbevisa? Jag skrev att det kommer alltid finnas köpare som inte är prismedvetna och sen finns det prismedvetna köpare. Jag säger väl inget om att det inte går att sälja, jag yttrar mig om prisbilden och att en del begär för mkt för sina åk. Är det så märkvärdigt? Hur kan du avgöra de bilar som finns på nätet i vilket skick dessa är i? Inte ens jag kan göra de utifrån annonserna. Varför tilltalar inte denna dig? Länk Här har du en svensksåld lågmilare med en snubbe. Personligen ser jag inte logiken i priset överhuvudtaget. Tycker det börjar luta åt de otrevliga hållet igen. *BMW och Honda. Likvärdiga bilar något bättre kvalité på Honda* |
hatter |
J.L: Honda Legend 3,5 AWD advanced är en bil som slår en och annan BMW bil ;) *BMW och Honda. Likvärdiga bilar något bättre kvalité på Honda* |
hatter |
J.L kolla lite o ser att du håller på med bilar ... kul ! ;) har aldrig riktigt vågat de med import ... tanken har dock slagit mig. *BMW och Honda. Likvärdiga bilar något bättre kvalité på Honda* |
|
Hatter: vilken verklighet menar du prismässigt??ringer man till en bilhandlare om en (ta min) 749 99 16000 mil.så skall handlare ha 85-90 lax minst..och de jag snackade med innan jag köpte min,sade att ohh ja jag köpte in den för 120.000 så jag gör en förlust..då sa jag att då var det nog ett dåligt innköp beroende på året du först köpte in den.Sen sade jag att ingen fullt frisk bilhandlare köper in en sån bil till de priserna..Du har väl tillgång till den (lilla boken du med)Så poängen med detta är att prissättningen om man går via bilpriser.se är sjuk (folk betalar mera) och att handlare köper in 99or för mellan 45-55 lax idagsläget för att i sin tur kunna tjäna på affären..Handlare skulle inte köpa in bilar och sälja dem för 80-90 lax om inte folk betalade det..och där spelar ju boken roll om man som kund kommer till en bilhandlare.Vad gäller falska böcker kan jag allt om det..vet hur alla trixar så visst..Men andra ord en bra bil kan man pruta mera på som privatperson än handlare.men den är varken sämre/falskare för det.Skicket avgör alltid dock för att få BÄST betalt. |
|
hatter |
instämmer Matte, ska kolla en film nu o vara lite social hemma ... ha en bra kväll ... // *BMW och Honda. Likvärdiga bilar något bättre kvalité på Honda* |
|
J.L:s inlägg kan knappast bli tydligare. Nu står ord mot ord. Köper man fina bilar som kostar lite mer eller billigt skrot. Nu måste alla ha prisbilden klar för sig. hatter har ett lustigt sätt att försöka uppröra känslor, nackdelen är väl bara att Honda inte är den bästa antagonisten i fråga. Philip Sahlsten BMW CS #1812A |
|
|
Snodas; den bil plånboken förtjänar? Jag känner mig något attackerad, men bara lite, jag har förvisso hyfsat god ekonomi men även om jag inte hade det, skulle jag inte kunna uttala mig om en prisnivå? Du kan få komma hit och köpa en liter mjölk för 45 kr om du vill. Inte? Och den enda rimliga förklaringen är alltså att du inte har råd? Sahlsten; snabb sökning gav detta; [LÄNK] 740´ á 29´. [LÄNK] ; 740 á 35´. [LÄNK] 740 a´ 39´. [LÄNK] 750 á 42´. [LÄNK] 728 á 45. [LÄNK] 730 á 32´. (låg utr) [LÄNK] 730 á 45´. [LÄNK] 728 á 39´. Är alla skrot? Är det inte lite hårt att säga det enbart utifrån annonspriset? Det är lika mycket lögn som om jag skulle påstå att de alla var fina eller ens hyfsate. Majoriteten är säkert skrot... men inte alla. Jag blir engagerad då jag tycker att vissa för lite underliga resonemang, att alla gamla E38:or är värda hur mycket som helst bara för att de råkar vara gamla lyxbilar från BMW, eller hur tänker ni? E32? Varför är en sådan inte värd något? Vad skiljer den från E38? Finns det inga E32 entusiaster? Som någon sa; 9 av 10 E38-ägare här sitter på en bil värd ansenligt mycket mindre än den absolut billigaste bil man kan köpa ny i Sverige, men ändå går de på och raljerar om att "kom tillbaka när du har råd grabben, hö hö, 7-serien är för män med plånbok, hö hö...". Dyraste E38:an på blocket.se kostar fortfarande mindre än en ny Toyota Yaris 1.4.... |
|
|
Absolut är inte alla billiga E38 skrot, men jag drar ändå alltid öronen åt mig om jag ser en 740 95-96 utsatt för 25-30.000 kr. Mycket sällan brukar dessa vara några väldokumenterade pedantexemplar. Alla gamla E38 är inte värda mycket bara för att de är gamla lyxbilar från BMW. Där tycker jag precis som tidigare att detta ska avgöras av bilens rådande skick, utrustning och dokumentation. E32 är såpas gamla nu att många blivit en del av naturens eviga kretslopp. Dock finns det en del dugliga kvar. Se bara på Mats J:s gedigna samling, all heder åt honom som håller dessa nostalgiska dyrgripar vid liv. Som sagt de fina exemplaren kostar fortfarande Länk Vi ska nog vara glada över att E38 är så billiga att köpa in som de faktiskt är. Hade de både varit dyra i inköp och löpande kostnader hade nog fler valt att avstå. Och uttalandet angående Toyota Yaris 1,4 låter jag vara osagt, jag skulle aldrig reflektera över en "motoriserad överrock". Philip Sahlsten BMW CS #1812A |
|
|
Hatter med sin Honda och Jabbal med sina orange blinkers, det är kul att så många original samlas här! Jabbal: du ska inte känna dig attackerad; det är ju Lördag för fasen! Låt oss inte sitta o sura vid datorerna - lycka till med dina Jaggor. Om du nu har någon, så ut o ventilera pråmen. Har du tur så startar den! ;) |
|
|
Lasse är tillbaka... Är lite nyfiken på dina erfarenheter med M5 E39 och varför du längtade tillbaka till 740?! Philip Sahlsten BMW CS #1812A |
|
hatter |
HELT OTROLIGT! Behöver jag säga mer? De e ju som att tala ut i tomma intet, får ju verkligen anse att det är helt lönlöst att fortsätta argumentera i denna tråd. Gå tillbaka och läs Mats J´s kommentar som var så pedagogiskt skrivit så vem som helst förstår, läs där och begrunda för tydligare än så kan ingen uttrycka sig. Tackar så hemskt mkt för ert tålamod // (klipper in kommentaren i nästa inlägg för er som inte orkar gå tillbaka) *BMW och Honda. Likvärdiga bilar något bättre kvalité på Honda* |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.