|
Sida 21 av 41
|
|
|---|---|
| precis Lars B N ..man får den bil som plånboken förtjänar..sedan kan jabbal jabba hur mycket han vill :-)) | |
| Jag måste säga att det är intressant att en del tycker dom är lite märkvärdiga för att dom har haft råd att köpa sig en bil för kanske mellan 50000 kr & 100000 kr. Förstår inte riktigt vad det är som är så speciellt med det? | |
|
J.L Jag instämmer till fullo i dina kloka utläggningar. Du skriver korrekt och träffsäkert vilket fick hatter att avvika från tråden en tid framöver. Äntligen börjar diskussionen få en mer saklig inriktning. Precis som tidigare nämnt så får man en bruks E38 för 25-30.000 kr, många mil, mycket stenskott och rostangrepp här och där, men har man tur kan man säkert köra några mil till. Här startade en gång diskussionen ang beg-priser på E38, de som är ute efter en vanlig bruksbil eller de som vill ha en pedantskött lågmilare. Min uppfattning är och förblir att oavsett vad det är för tider, låg/högkonjunktur så finns det alltid en begränsad kundkategori som kan tänka sig köpa fina E38-exemplar. Rätt annons, rätt bilder är ledorden Philip Sahlsten BMW CS #1812A |
|
|
..men att tro att man kan få en e38 i fint skick för 30000kr är desto märkvärdigare att påstå. |
|
hatter |
Sahlsten: Var i tråden stod att det var entusiast/samlarbilar som det frågades om? Missade jag den biten? För mig är en bil som är 14 år gammal ej annat än en vanlig bil som sig bör. Sen kan ägaren möjligtvis känna annorlunda men den empatin tror jag är svår att finna stöd för hos en köpare som ser det som just en (ditt uttryck) "bruksbil". Det är intressant läsning, okunnighet och felaktigheter ger verkligen seriöst intryck i tråden. Faktum kvarstår eller hur, att bilen ej är såld och med många andra eller har jag så fel? Rätta mig gärna! Höj gärna nivån lite. |
|
Det går att köpa en bra bil billig och en dålig bil dyrt, det är inte något speciellt för BMW. Så det är inte så att man får den bil plånboken förtjänar, det handlar rätt mycket om att ha koll. Det kan gå att pruta ner en lite för dyrt annonserad bil (som är i ganska bra skick) till ett pris som blir lägre än vad en bil i sämre skick går för. Pga att säljaren inte fått en enda spekulant och känner att marknaden är död. Men bäst är väl att hitta den säljare som köpt ny bil och måste bli av med den gamla och bara är glad att bli av med den, då kan det bli billigt. Har själv fått bilar till typ halva annonspriset ett par gånger, när annonsen är gammal och nästan ingen har ringt. Dessutom måste man kunna pruta på ett trevligt sätt så inte säljaren upplever det som personangrepp. Jag brukar säga att jag ger ett bud på xx för det är vad jag kan betala (betyder ju inte att jag inte har mer pengar, men jag vill inte betala mer), sedan får säljaren bestämma om han tar det. Jag klagar inte på en massa detaljer hit och dit, då blir stämningen bara tråkig. Om säljaren vill försöka förhandla upp mitt bud så kan jag berätta om bristerna. Om säljaren inte accepterar budet så åker jag hem, men ofta lämnar man ju någon öppning för förhandling... /Mats J |
|
hatter |
jag tänker som Gert Fylking : ÄNTLIGEN! Tack Mats J det kunde inte bli sagt bättre än så! |
| Sålde min 750 99a individual med all utrustning o alpina avgassystem alpina front o bakspoler 20tums alpinahjul kanonskick 19000mil 120000:- 2007 | |
|
WAN Din gamla bil håller troligen värdet rätt bra. Intressant välvårdad bil... hatter, jag läste om ditt bilköp och fick intrycket av att du vet hur man får en bra bil till rätt pris... /Mats J |
|
hatter |
Jag tycker inte man ska raljera över de som hittat eller hittar i framtiden billiga e38or och dessutom fina! Jag håller det för osannolikt att någon köper en skitbil billigt medvetet?? läs vad Mats J skrev, en klok vis man som uttryckte sina väl valda ord på ett diplomatiskt och rätt sätt. Tack återigen Mats J |
hatter |
Mats J, jag hade tur som jag ser det. Killen hade köpt nytt och ville bli av med bilen jag var där vid rätt tillfälle bättre kunde de inte bli. Nu har jag dock sålt den vidare till en kille men tog inte en spänn mer än att bilaffären gick +-0 för mig. Jo minus bes.kostnaden. Men killen som köpte var en reko bra kille enligt intryck och han tar nog hand om bilen på ett bra sätt. Tror nog han känner sig nöjd. |
|
hatter Här skiljer sig våra åsikter åt. Man kan inte dra alla begagnade bilar över en och samma kam bara för att de är just begagnade. Det vi alla andra ser men som du inte verkar göra är att det är stor skillnad på exempelvis den 740 du hade mot J.L:s tidigare 750. Det är som natt och dag. Skillnaden är att J.L:s är import och brukad av en ägare som haft råd att serva bilen från tidig start. Din förra är en långmilare som rullat över 30.000 mil och sett många salta vintrar här i Sverige. Det behöver nödvändigtvis inte göra den dålig, men man kan inte generalisera och säga att alla E38:or ligger på samma skick- och prisnivå. Slutligen tror jag absolut att en köpare kan känna empati för en seriös säljare som har ett kanonfint exemplar med full dokumentation, något annat är bara trams. Craile:s 750 är fortfarande inte såld och det kan ha flera olika anledningar. Jag har aldrig förespråkat den som något särskilt kanonexemplar. Okunnighet och felaktigheter får du ta på ditt ansvar hatter, vi andra diskuterar sakligt. Philip Sahlsten BMW CS #1812A |
|
hatter |
På vilket sätt skiljer sig våra åsikter sig åt? Jag drar inte alla bilar över en och samma kam. Jag säger jag anser och tycker. Jag kan visst se en fin och välvårdad bil vilket jag verkligen gjorde i en 30000 milare som en snubbe hade underhållit under sina 9 år i sin ägo, sen är ja rätt osäker men jag tror väl inte man använder lika mycket salt uppe i säter som i helsingborg? eller? Men skit i mitt exemplar, jag menar bara att hade allt varit så som en del skriver så borde väl bilen/na vara sålda?? Frågan kvarstår, varför säljs inte dessa fina välvårdade exemplar till de utsatta priserna +- något?? Jag menar inte att bilarna är dåliga men jag hävdar att priset är ngt högt för en del och speciellt i dessa tider när du kan hitta e65or för snart hundringen. Att du Sahlsten tycker som du gör är en sak men majoriteten tycker nog inte så, åtminstone så upplever jag inte alls det så i mitt yrke utan det är priset som styr vid en försäljning i 9 av 10 fall och det tror jag även det gör för privatförsäljningen på blocket för många när man söker bil. Sen när talar du för "vi" i denna tråden?? Tror bestämt det finns en del som inte håller med i de du skriver, så vänligen uttala dig inte för majoriteten om du inte har det stödet. Jag står fortfarande fast vid att en bil som är 14 år är en vanlig bil, sen kan den givetvis vara extremt fin och välhållen med massor med servicar ... men det gör inte att bilen stiger i värde. Även här har jag sett bilar som rasat ihop! Läs gärna vad Mats J skriver, han uttryckte sig väldigt pedagogiskt så att alla nog kan förstå. |
|
Skulle inte du sluta skriva i tråden eller är det också en missuppfattning?! Philip Sahlsten BMW CS #1812A |
|
hatter |
kom du på de nu? hade du inte fler kommentarer nu? Vad har jag mer missuppfattat enligt dig? Då jag omnämns i inläggen, ger jag svar. Ha en trevlig lördagkväll // |
|
Tänk vad enormt skönt om Craile fick sålt sin 750 för 60.000 kr. Tror det kan orsaka mardrömmar hos hatter ett par veckor framöver. För då vore alla hans inlägg om billiga priser fullständigt överflödiga. Fortsatt trevlig helg :-) Philip Sahlsten BMW CS #1812A |
|
|
Vilket oändligt pubertalt tjats. |
|
| Kramas mera pojkar :-) | |
|
Make love not war! Philip Sahlsten BMW CS #1812A |
|
|
Sahlsten, åk dit och köp den då om den nu är så prisvärd! Man kan alltid ha en till... /Mats J |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.