AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
120.066

Ska sälja 750 E38...Går det idag?

Sida 14 av 41
Tycker inte att Simons värderingar är så otroligt mkt lägre än vad verkligheten visar i slutpris. Det är skillnad på annonspris och vad som faktiskt blir av i verkligheten.
Sen kan man skratta åt dig också Craile som inte inser verkligheten. Och att skapa en låtsas användare är det mest pinsamma jag sett i AP:s historia. Du har väl bilen kvar eller hur? Undrar varför den inte är såld.
Tack för lite stöd. Skönt!

Gällande 9-5 aero så äger jag en själv. Blir själaglad om jag kan få betydligt mer än min gräns. Ett vanligt annonspris på 00:or är runt 40KSEK fö.

Da
222
Daniel N
530D XDrive G31 -18
Jag tror inte heller att slutpris vid en ev affär kommer hamna speciellt mycket över de priser som angivits i annonsen. Om man har ett så pass brett spektra med tänkbara bilar kommer det alldeles säkert att dyka upp någon inom prisramen som dessutom är i vettigt skick.
Denna 740 -96 med navi för 37.000 kr i Huddinge gick iväg på mindre än 24h?

Allt är givetvis till salu för rätt pris, synd bara att det drar ned snittpriset för oss andra som tänker sälja framöver.

Philip Sahlsten

BMW CS #1812A

hatter
rolig läsning detta, sitter o läser varje dag för att se vad som kommer upp här i denna tråden ;)

Kan ju bara säga de att vänta, slutet e inte nära när det gäller prisnedgången på bilar. Det är katastrof, det kommer komma enorma nedåttrender på begagnat framöver. När man rear ut nya bilar idag för under halva priset och när man sedan får höra att ett stort amerikanskt märke sålde ut alla deras lagerbilar för 100 papp (nypris ord. 327000 SEK) till en stor kedja i Sverige då inser man att saker kommer hända.

Vill man sälja sin bil idag får man nog också våga inse faktum att antingen behåller man bilen och kör med den eller så tar man den smäll som man får nu ... den lär inte bli mindre senare till våren! Även BMW börjar se problem i att bli av med sina bilar ...

Ta en titt på kvd.se ... där kan man se en liten hint av vad som komma skall ...

de e verkligen köparens marknad ... om inte de blir din bil som säljs så säljer nån annan ....
hatter
sen vill ja bara instämma med simon_en i vad han skriver! Hans annons är mkt bra och talar verkligen om vad han är intresserad av och i vilken prisklass och vad det gäller prisklass så tycker jag simon_en verkligen är generös i sina erbjudanden!!!!!

Lycka till simon_en ... o du ... byter ja in nån bil som du önskar hör ja av mig ;)
Hatter: Hör gärna av dig! Dessutom vore det intressant om du kunde konkretisera de nedåtgående trenderna idag i procent och inom hur lång tid.

Craile: För att återgå till trådens huvudsyfte, har du fått hugg än?

Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14

Ja jag hra fått lite napp nu efter Jul...
den är nästan såld. Har en kille som var riktigt intresserad.

Men annrs så kan jag byta gämt med din saab Simon_en om du vill!

Byta jämt med min Saab? Är inte så sugen på att sälja den, bruksvärdet är högre än försäljningsvärdet för mig. Kontanter finns annars!

Annars är det skönt att du nästan är såld. Bara att gratulera. Ska bli intressant att höra slutpriset!

hatter
vi talar kring en 15-25% mer än normalt (ca 2-7%/kvartal) nedgång i pris på begagnat ... sen finns de vissa värre ... men i snitt ligger de så nu ...

För 8 månader sedan sålde ja en v70 2007a som rullat 3700 mil för 195000 kr. Idag säljs en sådan för under 130000 kr. Just volvo har tappat enormt, likaså saab, peugeot, ford mfl.

Vissa märken vill man inte ens ta i tång med .... t ex BMW har ett problem och det är att inte många handlare ens vill byta in ... av den enkla anledningen att man får en viss klientel som vill köpa bilen på de mest märkliga sättet.

Men ja tycker nog man kan ändå använda kvd.se för att se hur prisläget är, där ser man ändå lite vad handlarna och vagnparksägarna är beredda att släppa bilarna för när auktionerna är avslutade ( visst vissa bilar är kassa och behöver rep. men många är ändå i ett gott skick ).

Hade faktiskt en kund i helgen, paret hade en 95a 740ia med komfortutr. o sv-såld. 22000 mil, ngn rostfläck men inget konstigt. Bjöd på den och såg hur dom levde kvar på de glada 90-talet och blev en aningen bestörta över mitt "skambud". Jag bjöd 20 lapp o hade skrivit ner den till en 10a om affären gått igenom. Skulle inte ens vilja ha den själv, av den enkla anledningen att färgen var fel och rostfläckarna på skärmarna.

De e svårt dehär med priser, att balansera rätt men att vara för optimistisk är också en balansgång som kan kosta oerhörda pengar.

Intressant att följa hur de går med "dyrgriparna" som e till salu.

simon_en: jag skrattar inte, menar inget elakt. det är inget fel på Mondeo, det är bara det att dom är så förbenat tråkiga! Min kompis hade en, perfekt för hela familjen, men så tråkig så dom nu har bytt den mot en Volvo V70 för att få lite känsla i det hela... :)

Jabbal: med tanke på Jaggornas rykte och deras motorer kan vi inte tala om dom i samma sammanhang som E38. Jagga har charm, men är lite "farbrors-bil", med orange blinkers och sånt skit... Och precis som gamla farbröder är dom vresiga o går ofta sönder. Jaggornas elsystem "Lucas" kallas inte för inte för "Lucas - the inventor of darkness" :)

Jagga SKA vara billiga, men E38 kostar, med tanke på deras kvalitet. ;)
De
232
Depeche_Mode
E30/318 Cabrio, 1992 (16000 mil)
F15/X5 xDrive40d
Jag tycker Lasse-SL500 står för ett nyckelord; "vad skulle jag ha istället?"

Sammantaget pris/prestanda/komfort etc ser jag ganska få alternativ till en välskött E38. Jag letade evigheter efter en och hittade tilll slut ett fynd. Det var dock inte priset utan snarare skicket som blev avgörande. Jag hade absolut haft "mer att ge" om det varit rätt bil, och då kikade jag snarare omkring mot andra typer av bilar och kom fortfarande billigare undan än för en tråkig sketen volvo s80, nån djävla mondeo eller trist skit...

Att jag inte kikade på Crailes berodde på att den var på väg in på lack, och jag började hamna i trångmål eftersom jag tenderade att stå utan "vinterbil" [bil som klarar vintern i alla fall...] eftersom jag inte hittade nåt, och det var som sagt INTE pga pris utan dåligt vårdade ex.
Intressant, menar du att priserna på beg kommer att sjunka 15-25% bara nu i vår? Vet att Volvos 2hv sjunkit kraftigt, hann ur själv med min V70 03:a i April förra året.

Hur menar du att BMW drar till sig fel klientel...dessutom, hur vill de köpa bilen...finns det något alternativ pengar? (kontant eller lånade)

hatter
simon_en: svårt för mig att säga såhär bara men av den tendensen jag ser hur vi prissänker bilarna hela tiden för att försöka hitta rätt nivå så ja jag ser nog en snitt sänkning på begbilar runt en 20%. Ett ex. är en bmw 525 touring med läder, sv-såld, en ägare o 13400 mil. Denna bil hade ett utpris i somras/höstas på 129000 kr ungefär, idag ligger en sådan i utpris hos handlare från 79000 kr. Samma bil talar vi om och vi talar om 6 månader sedan, de e en stor sänkning, mer än 20%.

Kunderna som kommer är väl kanske "speciella" i den bemärkelsen att det just är speciella kunder.

Men om man kan sälja ut nybilar idag till 50% reducerade priser måste de trycka ner dom begagnade som finns ute till salu. Det är inte frågan om vilket märke som mer kommer utan när alla kommer hänga på. Det är tyst nu, men tro mig, hamnarna med nya bilar står överfulla med förra årets modeller. Nya 09or står kvar för generalagenter senarelägger premiärer på bilar. Allt för att rädda det som går att rädda. Märk väl, det är vissa märken jag talar om och jag tror dom flesta vet vilka dessa är och om inte så kommer de flesta som läser annonser i tidningar förstå det under våren.

hatter
för övrigt tycker jag som jag skrev i en annan tråd ... "många ägare av e38or verkar tro det ligger en gömd guldtacka nånstans i bilen" ... ;)
hatter,

tack för redogörelsen. Kanske ska vänta ytterligare lite snål som jag är..:) Köpa något skrot så länge..:) Får säkert tillfälle att återkomma om prisutvecklingen.

hatter
en sak är säker att ett sådant tillfälle som det är idag för köpare har jag inte varit med om tidigare (är 34 år) och är man seriös köpare finns det tiotusentals kronor att spara idag beroende på vad man kikar på. Nya bilar talar vi om högre summor, det är rena rama julafton ;)

Går själv o väntar på erbjudanden som kommer ... ska slå till men på vad !? de e ju som om stå o välja i en godisaffär men du får bara välja en godisbit ... jobbigt hehe.

tråkigt för mig som arbetar med det men sån är verkligheten idag ... dock tror jag vi har en vändning redan under senvåren på bilmarknaden ... mest nybilsförsäljningen med tanke på de nya hårdare tagen för miljön. Därmed menar jag i mina tidigare inlägg, sälj medans man kan för det blir inte lättare nästa år eller nästa igen osv ... vi vet alla att miljöpolitik går hem och att det kommer tuffare krav på bilarna framöver att då stå med en bensinslukande bil som man trodde skulle stiga i värde kan nog vara så roligt då. De blir som på Kuba haha alla står med sina v12or/v8or o mekar hemma o hittar på knep för att få dom att fungera hehe
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14

Hatter det var E39!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

STOR SKILLNAD!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.