AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
5.909

Missljud bakaxel bmw x3 2.0d -09

Gr
378
Griseknoen
Mercedes C220CDI 2008
Har precis hämtat ut en ny bmw x3 2.0d -09 och redan efter 70 mil uppstod ett irriterande biljud från bakaxeln som bara växt sig starkare och starkare i ljudvolym, i samma frekvens oavsett motorvarvtal.

Uppsökte bmw-verkstad som efter provkörning säger att de skall byta bakaxel. Det som är noterbart är att det redan verkar rostigt runt själva kardan trots splitterny bil! Det kan väl inte vara så att de varit så fräcka så att de satt dit en gammal bakaxel från något reservdelsförråd på en helt ny bil?? Man blir ju minst sagt skeptisk till kvaliteten hursomhelst.

Det blir dock en ny bakaxel på garantin nu, efter att återförsäljaren bekräftat felet efter provkörning.

Vanlig sjuka? Någon annan som haft något liknande problem?
In
126
Ingmar

BMW X3 3.0iA -05
Hej har inte hört något om detta , hur är bilen i övrigt är den inte slö med den motorn?

Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Inga som helst missljud i min. Däremot är känslan att bilen i sig är lite billig och gammal jämfört med t ex E90.

Jag kan inte tänka mig att de monterat en gammal axel men de kanske har haft problem med någon material-leverans. Hur som helst är det bra att de tar sitt ansvar och fixar detta. Trist ändå, förståss.

Slö? Allt är givetvis relativt och jämfört med 3,0i är den kanske "slö" men prestandan räcker gott för mig. 0-100 km/h = 8,9 sek. 80-120 km/h = 7,6 sek. Toppfart = 206 km/h. Dessutom kör jag den på mellan 0,62 - 0,68 l/mil.

"BMW six appeal"
In
126
Ingmar

BMW X3 3.0iA -05
Ok
Funderar faktiskt på att köpa en diesel och den motorn verkar ju hyfsat pigg i en så pass stor bil. Det väger ju tungt idag med förbrukningen .

Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Jäpp, samma problem med min 530d. Oljud i diffen. Fick den utbytt. Tro f-n att våra bilar är dyra...
Nu låter det lite i växellådan istället, eftersom det tidigare överröstades av diffen.
ACn låter som en stucken gris när den blir varm. Mekanikern sa att det skulle vara så.
Yeah right!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.