AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.821

Värdering av ovanlig BMW-KLOCKA

pe
75
pershav
320i cab -91
Jag behöver lite hjälp o veta vad jag ska ta för en klocka som jag haft liggandes ett tag och tyvärr inte har någon användning för den längre. Bättre att någon som uppskattar den äger den då.

Klockan har gått i arv från min mormor och har haft den i några år nu själv. Den funkar perfekt och är av en typ som laddar upp sig själv då man rör sig. På den tiden då jag använde den drog jag upp den en gång när den hade fått ligga i ett par dagar utan att jag haft på mig den.

Klockan är från början en så kallad present från bmw då man köpte en ny bil hos deras återförsäljare på sent 60-tal. Förmodligen är den en av få som finns kvar och denna är dessutom i utmärkt skick.

Någon som har en hum om vad jag ska ta för denna?

[IMG]Länk

Ha de gott!

Mvh Jonathan Pershav
pe
75
pershav
320i cab -91
Eftersom det inte verkar går att lägga in imagebilder så lägger jag en länk istället till en bild på klockan.

Länk
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Jo det går Länk ;)
Är det ett vanligt quartzur så kanske en hundralapp eller två om du hittar rätt köpare.

Är den mekanisk så kan det kosta mer.

MVH,
Victor
Vorsprung Durch Überlegenheit
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Faktum är att mekaniska klockor från 50-60 och 70-talet går att köpa för förvånansvärt små pengar.

Det kan vara jättefina mekaniska urverk i dem, men är de inte tillverkade av någon av de mer kända/stora/fina tillverkarna, får man dem för småpengar.

En stålklocka eller guldbelagd stålklocka från 60-talet i mycket fint skick, från en "okänd" tillverkare kan kosta några hundra upp till kanske 1500 kr för de "halvkända" märkena.

Är det IWC, Rolex, Omega, Breitling, Zenith osv. springer priset iväg en del - särskilt om det är lite speciella modeller...

Skulle gissa att du får mellan 500 och 1000 kr för din klocka om du hittar rätt köpare - att det är en "officiell" BMW-klocka kan locka en annan kundgrupp utöver de som "bara" är intresserade av klockor...om det är ett mekaniskt urverk i den.

Quartsklockor är svårsålda t om om de är tillverkade av de "fina" tillverkarna (t ex Rolex, IWC, Omega, Jaeger le Coultre, Breitling mm)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
pe
75
pershav
320i cab -91
Okej, ja de var väl det ja kunde tro, det verkar vara mekaniskt urverk, man kan dra upp den mekaniskt på sidan också, dvs om den legat ett tag. Har man den på sig så laddar den upp sig på något sätt, vet inte riktigt hur det går till men det är något inne som känns lite som en tyngd? Inte så välbevandrad i sådana här äldre klockor :)

Well, tänkte mest om någon bmw entusiast var intresserad av att ha en sådan klocka istället för att den ligger här hos mig som kör saab nuförtiden...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag skulle lägga ut den på Tradera!

Mvh

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Glömde:

Det verkar som om du har en automatisk mekanisk klocka!
Det är oftast dessa som är mest intressanta bland samlare - men som jag skrev innan, är det inga jättepriser vi talar om...

Står det något på baksidan av boetten eller någon finstilt text på tavlan etc?

Står det något på boetten vid fästena för armbanden?

Mvh

pe
75
pershav
320i cab -91
På nederdelen av urtavlan står det SWISS MADE men små bokstäver.

På baksidan på boetten står det Automatic waterproof incavloc.

Vid armbandet på sidan av klockan står det med ytterst små bokstäver PLAQUE OR 6 10 MICRONS samt ett T med en trekant runt i slutet.

Kanske ger nått?

Det jag hoppas på är ju att någon med intresse för lite äldre bmw kanske vill ha den för att matcha sitt intresse eller liknande, får lägga ut den på Tradera eller här på forumet när ja vet lite mer om den, verkar ju som du Johan kan lite om klockor iaf :)
ea
473
easy rider
M5 e39 2002/6
Vad skall Du ha för den? Skicka Powerpost.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.