AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.606

rycker och misständer vid motstånd

Di
248
Dirigo
e34 525i sedan -93
e61
Som rubriken, då bilen får jobba i lite motstånd.. typ; kör på låg varv i en hög växel.. eller då man startar eller liknande, då rycker bilen ibland och misständer och kan även slänga iväg någon baktändning.. vad kan orsaka detta? Nya stift och nytt bränslefilter har jag kostat på, utan resultat.. Några tips eller ideer?
tändspole/ar
Di
248
Dirigo
e34 525i sedan -93
e61
Hur stor är chansen att en eller flera kan vara veck? Är det någon som har erfarenheter om hur bilen uppförsig då en tändspole ger upp..
min M5a uppförde sig så när några av mina spolar va dåliga.
Di
248
Dirigo
e34 525i sedan -93
e61
okej, då ska jag kolla upp det.. tack för hjälpen! Återkommer om problemet inte upphör
mvh andreas
Di
248
Dirigo
e34 525i sedan -93
e61
Finns det något sätt man kan testa dessa spolar på?
Visa användare
36
Micke Björk
520i E34-96
Det bör gå att mäta upp dom med en multimeter vet dock ej hur...men en ohmmätning på anslutningarna borde ju inte vara helt fel ute...
Di
248
Dirigo
e34 525i sedan -93
e61
Men bilen uppför sig myckte bättre då den är kall.. Kan det bero på att när spolarna blir varma så uppstår problemet? Isåfall går det väl kanske inte att mäta dom?
Visa användare
36
Micke Björk
520i E34-96
om den går mycket bättre då den är kall kan det mycket väl vara lambdasonden som sagt upp sig. Prova att göra ett co-test och se vad du får för värden.
Di
248
Dirigo
e34 525i sedan -93
e61
Smart, den har jag inte ens tänkt på.. Finns möjligheten att man kan rengöra den ifall det nu är den som krånglar?
bo
38
bosset
523i Touring -99
Har samma problem. Diagnosen sade att 5:ans cylinder feltände. Kan vara dålig tändspole eller att bränslet stryps på cylindern vid feltändning.
Ibland får han för sig att bara gå på 5 cylindrar. Detta avhjälper jag genom att stanna, slå av motorn, starta på nytt och då är allt ok igen men med undantaget att misständning vid belastning på hög växel och lågt varvtal kvarstår.
Följer gärna debatten för att hitta rätt lösning av problemet.
Lambdasond? Är det inte 2 på motorer med 6 cyl? Bilprovningen har inte anmärkt på detta ännu och dom är ju tuffa om värdena är för höga.

Di
248
Dirigo
e34 525i sedan -93
e61
Nej, det sitter en på min iallafall.. Men ifall lambasonden är dålig och ger fel värden så bör väl en lampa tändas i instrumenteringen?
Skulle det kunna vara en spridare som hänger sig och krånglar? Jag har snart fått tag på ett gäng spolar av en vän som är hel, tänkte testa byta ut några av mina och se ifall problemet kvarstår.. återkommer
Visa användare
36
Micke Björk
520i E34-96
Dirigo. anledningen att felet inte visar sig vid kall motor kan bero på att Lambdasonden inte är aktiv när motorn är kall. Lambdasonden behöver värmas upp för att fungera.
Di
248
Dirigo
e34 525i sedan -93
e61
Ja, det vet jag.. men går det att fixa lambasonden ifall den är dålig?
Visa användare
36
Micke Björk
520i E34-96
Det är nog smidigast att byta till en ny men försöka kan man ju alltid.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.