|
|
|
|---|---|
|
Skall eventuellt köpa en M3-01 Säljare säger att motorlampa lyser pga urkopplad luftmängdmätare. Bilen har kn filter/insug och effekt avgas X-pipe. Enligt säljare så kan man koppla in luftmängdmätaren och då slocknar lampan men han upplever inte att bilen går lika bra/rent, därför har han den urkopplad. Kommentarer och erfarenheter ? Skall det vara så här ? Mvh | |
|
Skitsnack om du frågar mig men jag är långt från bra på hur det fungerar. Men då måste han ha en mapp som justerar bränsleförhållandet? Jag har en m3 med kompressor och hade problem med lmm. Denna kopplades bort av ess då dom hade en annan mapp och tack vare kompressorn vet man luftmängden vid varje varvtal och blandningen går på varvtal istället för lmm. Men på en org bil skulle med en hemapulare tror jag inte ett dyft på det. Eftersom du inte nämner ommappning låter det som skitsnack enligt mig. Varför koppla han inte in den vid försäljning? |
|
| Och varför har bmw satt dit en om den försämrar gången på bilen? | |
| Ett tilläg bara, att självklar lyser motorlampan när lmm är urkopplad så igen tror att jag tyckte det var skitsnack i mitt första inlägg ;-) | |
|
Han erbjuder sig att koppla in den och släcka lampan före. Frågan är. Kan bilen gå bättre utan LMM inkopplad, då man har ett effekt filter och slutburk ? Mvh |
|
| Om bilen går bättre med urkopplad luftmätare så är den trasig helt enkelt. Den kan gå riktigt bra utan mätare också, då räknar den ut ungefärlig luftmängd baserat på varvtal och gasspjällvinkel. Det är inte ens säkert att motorlampan tänds, den tänds ju först när avgasvärdena blir försämrade. Jag har kört min bil för att testa ett par dagar med urkopplad luftmätare. Lampan tändes inte under den tiden. Eventuellt är det alltså något ytterligare fel på den aktuella bilen, förutom luftmätaren. | |
|
Det finns massor med M3:or ute på annons, börja inte med en som krånglar/strular utan köp en som fungerar. /Micke Länk |
|
|
Det som sitter på bilen är ett special insug (KN) från USA, kostar ca 10.000 kr ( dom görs bara på special beställning och ska ge ca 18% effekt ökning, papper på det också)+ ett X-pipe avgas. Lampan tänds inte med lmm inkopplad, dock börjar den lysa då man kopplar ur den. Att han upplever att den går bättre är en smaksak, han säger att jag troligtvis inte märker någon skillnad.Men han upplever att den gör det. Det jag vill veta är om det kan bli motorskador om man kör med den urkopplad ? Och Kan den gå bättre med den urkopplad till dom trim som sitter på ? Jag är tacksam om man kan ge svar utifrån erfarenhetr och kunskaper. Jag vill inte agera utifrån gissningar. Tack ! Mvh |
|
|
Dom gånger min lmm har strulat så lampan lyst har det oftast slutat med att den gått in i nödprogram vid lite hårdare körning. Annars får den generellt en fetare blandning och går lite sämre men knappt märkbart. KN-insug som ger 18% ökning kan jag lova att det inte finns. Skulle man kunna plocka ur 70hk med ett insug för 10 000:- så skulle det sitta i många bilar. Det är helt orealistikt och omöjligt. Dock kan det ge lite mer effekt men långt från några 18% |
|
|
Tycker också det låter som skitsnack.. Åk före du så väntar jag på dig där. |
|
| hade samma problem egentligen skall man mappa om bilen när man byter orignala luftburken till sport filter men att lampan lyser behöver det inte betyda att den är trasig utan bilen andas inte rätt och får inte rätt bränsla darfär lyser lampan | |
|
Är det denna? Länk /Micke Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.