|
|
|
|---|---|
|
Nu så! ...har jag fått nog av 3-litarn som inte vill fungera och kommit över en, förhoppningsvis, välfungerande motor som ska få hoppa ned i motorrumet. Har försökt hitta info på forumet men utan framgång. 730'n är manuell, och 3,5'an kommer från en automat. Frågan är nu hur mycket som behöver bytas och hur mycket som är "bolt on"? Motronic finns till både 3'an och 3,5'an så det borde ju vara lugnt. Fästen är väl också samma. Men hur är det med övergången från automat till manuell? Något annat man måste tänka på? Motorerna känns ju ganska lika men man vet aldrig... :-) /Berga | |
|
Jag tog motor från min automat och pulade ner den i min manuella och det var (r)inga svårigheter, växellådan har vad jag kan erfara ingen som helst betydelse. Elektroniken fick dock följa med motor, det jag behöll från automaten var oljekylaren. Tålamod är att rekomendera då det är pilligt med torxskallarna mellan motor och låda, rengöring är a och o. I mitt fall fick två stycken avlägsnas med Dremmel p.g.a. sneddragning med lortiga skallar. Till min undsättning hade jag en motorlyft, ett stycke domkraft (modell mindre) för att justera lutning på växellåda, två styck pallbockar för att få plats själv under, en styck prima verktygssats, ett knippe ficklampor och lysrör samt två mekaniker som stod för goda råd. Som jag vitt kan förstå realoem.com så ska det vara bolt-on The way we see the problem is the problem. |
|
|
Glöm inte att det skall sitta ett stödlager i vevaxeln om du ska använda en motor som gått med automatlåda innan. Annars är allt det andra bolt on. "Att betala underhåll till sin exfru är som att amortera på en kvaddad bil" |
|
|
Mmm stödlagret ja, bra tips där! Lite tråkigt att missa det... The way we see the problem is the problem. |
|
|
Tackar för svaren gott folk! Låter ju inte så krångligt då... Projektet inleds till helgen, får se när 7'an rullar ut på vägarna igen. Bra tips det där om att rengöra torxskallarna, hade antagligen gett mig på dem utan rengöring annars... Stödlagret är ju trist att missa också ja, lagom kul att pilla isär allt när det sitter på plats igen... :-) Ha det fint! |
|
|
Glöm för all del inte tålamodet, ta gärna med en termos med något gott att dricka men kom ihåg att alkohol ger dåligt omdöme...=) Goda vänner skall inte underskattas i verkstads sammanhang, ett extra öga kan upptäcka det oväntade. Lycka till med skruveriet!!! The way we see the problem is the problem. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.