AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.341

konstig tomgång 730 e38

st
21
streapler
Bmw 540 -93
Hej!
Har en 730 e38 -95 med mystisk tomgång IBLAND.
Varvtalet blir först väldigt lågt och därefter rusar motorn upp. Ibland lägger den t.o.m av. Därefter kan den ha helt normal tomgång igen.

Någon som känner till vad det kan bero på? Membran? Bränslepump? Relä?
Kom med förslag!

/Jerker
Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
Troligen "tomgångsmotorn" som kärvar, hade samma problem på min 540 med M60 motorn.

Du hittar denna under plastkåpan som sitter över insuget, den är silverfärgad stor dom ett stort ficklampsbatteri och det går två slangar & 1 kabel till den.
Plocka bort den, spraya 5-56 elller likande in i hålen där slangarna satt & vicka (vrid den hastigt )den fram & tillbaka. Sliden sim finns inuti får då smörjning & den skall slå mellan ändlägena då du vickar på den. Obs du får inte sticka in något & peta på sliden (som du ser när du tittar in i hålen) då den kan kärva utav detta. DVS: När du sprayat skall den gå så lätt att du känner & hör hur den "klonkar" mellan ändlägena när du vickar på "cylindern" (tomgångsmotorn). Montera tillbaka den & du har perfekt tomgång för 4-5 år framåt.

Lycka till.

/Stefan
st
21
streapler
Bmw 540 -93
Har prövat det nu, tyvärr vart den nog inte bättre. Kom att tänka på en sak när jag "skakade" den, hur mkt ska det låta? det lät lite klent. Kan det vara så att den inte går att laga med olja?
Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
Hej.

Du känner & hör tydligt hur den slår i ändlägena då du vickar den. du kan även se hur sliden rör sig. Prova att röra lätt på den med en träpinne, den skall då inta ett normalläge av sig själv, oavsett åt vilket håll du petar på den.

Om det inte är denna det är fel på (vilket jag tror) kan du kolla membranet genom att (med motorn på tomgång !) spraya startgas på baksidan av insuget (mot torpedväggen).
Om tomgången ändrar sig är det fel på membranet. När mitt membran gick sönder så gick bilen helkasst + rök blått i avgasrören. Med membranfel bör du aldrig få bilen att då & då gå normalt innan detsamma är bytt.

/Stefan
st
21
streapler
Bmw 540 -93
OKej! Måste bara kolla att jag har kollat på rätt, den sitter alldeles ovanför insuget? Det går upp en vacum slang från insugsröret och den sitter fäst på den?
Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
Hej.

Det är del nr 9 på bifogade länk:Länk

Den sitter i framkanten på insuget, under den stora svarta täckkåpan av plast.

/stefan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.