AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.517

Kompressor till S50B30..vad gäller?

pg_ice
hur mycket delar behövs det för att få ett komplett kompressor kit?
känar man på att köpa löst eller ett helt kitt?

vad jag som är n00b på överladdning så är det inte så mycket delar som behövs.
kompressor hus/fästen/IC/tryckrör/Dumpventil/rem/oljetillförsel
är det nåt mer?

kollar man på tex en Rotrex C38-81
Länk
så verkar den ha en egen oljetillförsel eller fattar jag fel?

posta gärna lite tips på bra kompressor hus som passar till S50B30
det andra verkar man ju kunna bygga själv eller är jag helt ute och cyklar?

ang effekten
kan man sattsa på runt 450hp och ändå vara på säkra sidan?
450hp om nu motorn klarar det utan att man måste modifiera nåt.

sen är ju frågan om man kan modda dit tryckrören på ett Kolfiberinsug från Köhler?
funkar det så måste det ju vara bättre än original?
Visa användare
591
Schmiedmann
BMW M4 -14

BMWSC #652

www.schmiedmann.se
Det är mycket man inte tänker på när det gäller att konvertera från sug till överladd.

Varenda vakumslang som sitter där nu måste du sätta back-ventiler på t.ex.

För att göra det "enklare" för dig: strunta i Intercooler.
Det behövs inte när man ska köra på max 0,6 bar laddtryck vilket jag rekomenderar att du inte överskrider om du vill att det ska hålla längre än en säsong.

Jag tror att det är lättare att använda original insuget då det är mindre och gjort i alu vilket beryder att du kan svetsa fast en anslutning i det.

Tänk också på att sätta luft masse mätaren innan kompressorn då den inte kan mäta komprimerad luft.

Hade jag vart du så hade jag köpt ett färdigt kit.
Det blir svårt att få alla delar billigare eftersom dom som säljer kit har rabatter på delarna och säljer det för ungefär samma pris som det kostar för en vanlig person att köpa delar och tillverka själv.

När det gäller effekten så skulle jag tro att 450 är lite väl mycket att hoppas på.

Tänk dig att du kör med 0,5bar.
Det är 1 bar i atmosvären.
Alltså tvångsmatar du bilen med 50% mer luft och bränsle.

Så om du tar 286 x 1,5 = 429.

Detta är självklart inga exakta siffror men det ger ett ungefär var man bör landa på i effekt.

Om du vill komma billigt undan så köp turbo och bygg eget.

När det gäller kompressor så tror jag att det är ungefär lika billigt att köpa ett kit som att bygga själv för delarna ÄR dyra.

Men kompressor är så klart mycket bättre än Turbo :)

Mvh
pg_ice
tackar för infon!
37k får jag betala för ett kitt från Schmiedmann och då står dom för installationen.
0.5-0.6 bar är det jag tänker köra så då kan man skippa IC.
iom att jag har kvar original insuget så kan man modda det och byta till kolfiberinsuget vid besiktning.

fattar iofs inte vad det är som är så satans dyrt i kitten?
en kompressor får man ju för under 10k
skulle slangar och rör kosta 27k då :)? ..rena rånet.

väntar nog tills det blir normala priser på kompressorkitten
turbo kitten verkar ju ha hamnat på rimliga priser.

turbo blir det inte
för mycket bond meck med för att få till

Visa användare
591
Schmiedmann
BMW M4 -14

BMWSC #652

www.schmiedmann.se
Maila Vortech och kolla vad dom tar för en kompressor.

www.vortechsuperchargers.com

INTE under 10,000:-

För er som undrar så har "pg_ice" mailat mig (jag visste inte att det var samma person) och frågat om pris. (jag jobbar på schmiedmann)

Vi söker nämligen en testbil att utveckla ett kompressorkit som vi ska tillverka till just M3 3.0.

Så den som ställer upp med en testbil får kittet för vad det kostar att tillverka det och då är det mer våra rabatter hos leverantörerna!!

Priset blir 37.000 inkl moms i bara delar för OSS att köpa in och så bjuder vi på installationen.

Man får självklart garanti på kittet också.

Nån som är sugen på att jämföra 37,000 med vad alla andra tar för ett komplett kitt med installation till E36 M3 och säga om det verkligen är "rena rånet"? :)
M3
380
M3Crille
328 Coupé -97 (Turbobygge)
37k för komplett kit till en M3a e ju faktiskt rena rånet!!! Fast åt d billiga hållet då... :D Är själv i valet o kvalet ang vinterprojektet o Stylingkompaniet ska ha ca 90K för ett kit till M3!!! 37 framstår som väääldigt prisvärt då!! :) E bara o handla PG så ja kan se hur bra d funkar innan ja bestämmer mig till våren då projektet börjar närma sig uppstart...

CooperVickis; Om man blir en "testbil" - var o hur länge måste man lämna iväg bilen då?
pg_ice
CooperVickis: jasså haha det var dig jag mailade
då kanske man ska pssa sig för vad man säger då ;)

jämfört med turbokitt som man får för under 10k (rena skiten kanske?)
så är kompressor kitt rena rånet,det var så jag menade
jämfört med vad Stylingkompaniet tar så är det ju en hyffsad skillnad!

blir det kompressor så blir det inte föräns nästa år
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Liten vidareutveckling av den förväntade effektsiffran. CooperVickis gör en bra överslagsräkning för att snabbt se var man hamnar men det skall nämnas att detta är den teoretiska övre gränsen som aldrig kan uppnås.

Tyvärr är det främst termodynamiken som fjantar till det. Det första problemet är den oundvikliga temperaturökningen som sker vid all komprimering av gas. Enkelt förklarat får du inte den önskade densitetsökningen då temperatuen oundvikligen stiger vid komprimeringen. Detta brukar åtgärdas med en IC och är nödvändigt vid höga laddtryck men vid moderata laddtryck som 0.5 bar är inte detta lika nödvändigt (vid 2 bar blir luften så varm att du i princip måste ha en laddluftkylare).

Andra problemet är kompressorns effektivitet. Dessa är tyvärr inte helt perfekta. Man brukar prata om den termiska effektiviteten dvs hur effektiv den är att komprimera luft utan att tillföra mer värme än vad teoretisk sett är möjligt. En kompressor med 100% termisk effektivitet komprimerar luften och skapar endast den teoretiska temperaturökningen enligt de termodynamiska lagarna. Detta går naturligtvis aldrig att uppnå utan det finns alltid viss ineffektivitet (som internt läckage och dylikt).

Du kommer sannolikt att sikta mot en centrifugal-kompressor och dessa har en mycket bra termisk effektivitet (ca 70-80%) medans gamla stora Roots-kompressorer ligger på ca 40% men med nyutveckling har Eaton börjat nosa på 60%. Men högre än så blir svårt då ett av problemen med Roots-kompressorn är att den inte har någon intern kompression (skruvkompressron - vår kära Lysholmare - kan ju ses som en sorts variant av Roots kompressorn men är egentligen en helt annan familj då dessa har intern kompression tack vare de speciellt utformade skruvarna).

Om jag får gissa (och detta är riktiga vilda gissningar) så räkna mer med 350hk med en centrifugalare på 0.5-0.6 bar utan IC.

Du ska inte köpa första bästa kompressor utan för att få ut maximalt med kraft bör du nog studera kompressorkartan så att du ligger i sweet-spot mer eller mindre hela tiden. I dokumentet från länken till Rotrex C38-61 ser du på sidan 3 att du ska ha korrekt luftflöde och PR för att kunna ligga och 76% ön där i mitten.

Håller på att skriva ihop ett Excel ark där man kan räkna ut vilken effekt man kan förväntas få. Tyvärr verkar jag vilja ha med så många parametrar som möjligt och blir aldrig klar med det. Kanske ska börja med en enkel version och utöka efter hand. Ska se om jag kan få det färdigt nån gång...
pg_ice
högskole nivå på det inlägget det tackar man för! :)

skruvkompressorer är väl mer än dubblet så stora som cenrifugal kompressorerna,så dom måste väl vara trögare att få snurr på?
vad man har läst så ger dom ett bättre vrid vid lägre rpm,det kan ju ha nåt att göra med att dom har intern kompression?

landar man bara på 350hp så vete tusan
då kan jag ju lika gärna slänga på ett lusggassystem och få samma effekt (+75hp)
då har man extra effekt när man vill ha det
omkörningar/rödljus acceleration/strippen körning/streetrace.

bankörning är ju uteslutet med lustgas så det får man offra.

eller så nöjer man sig med effekten man har helt enkelt ;)
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Satt och provräknade lite med det halvfärdiga arket och kom fram till en siffra på runt 390hk @ 0.5 bar utan IC. Men detta förutsätter att alla komponenter är väl genomtänkta och kanske ändringar i motorstyrprogramvaran. Det är ca 36% ökning (jämfört med teoretiska 50%).
Visa användare
591
Schmiedmann
BMW M4 -14

BMWSC #652

www.schmiedmann.se
380 garanterade hk är vad vi har räknat på också med vårt kit men förhoppningsvis lite mer.
Vi kommer att göra ändringar i motorstyrprogramvaran.
Tror till och med att man måste göra det om man vill att den ska gå riktigt bra och rent på alla varv.
Man skulle inte kunna få se det excel dokumentet? :)

M3Crille:

Vi behöver ha bilen i två månader.
Bilen måste aven vara besiktigad och försäkrad.

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det stämmer, både Roots- och skruvkompressorn ger laddtryck redan vid låga varv. Men anledningen till detta är främst att dessa är av typen "positive displacement" vilket betyder att de flyttar en bestämd mängd luft per varv oavsett varvtal. Detta gör inte en centrifugalkompressor utan den kräver ett något högre varvtal och flyttar mer luft ju snabbare den snurrar. Man kan förenklat sett se en centrifugalkompressor som en remdriven turbo. Ska man vara petig är faktiskt turbon en turbindriven kompressor (som borde heta turbo-supercharger men kortades nog ner till turbocharger och kapades ytterliggare till bara turbo).

Man brukar räkna med att en skruvkompressor ligger på en termisk effektivitet på runt 70% medans en centrifugalkompressor ligger på ca 75%.

Du har även rätt i att en centrifugalkompressor stjäler lite mindre effekt från vevaxeln jämfört med "positive displacement" varianterna.

Både skruv- och centrifugalkompressorn har intern kompression. Men Rootskompressorn har det således inte. Den är helt enkelt en "fläkt" som förflyttar luft från ena sidan till den andra (varför den på engelska ofta kallas för blower).

Förutom den termiska effektiviteten så har skruvkompressorn följande fördelar gentemot Rootskompressorn
- mycket bättre lämpad för höga laddtryck (1 bar och högre)
- mindre läckage vid mycket låga hastigheter (vilket gör skruvkompressorn överlägsen allt annat på att ge laddtryck vid mycket låga varvtal)

Nackdelen med skruvkompressorn är att tillverkningstoleranserna är små vilket gör den något dyrare än de övriga.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.