AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.758

Orkeslös och illalåtande 320d -00.

Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Hejsan.

Jag har en BMW 320d -00, den är trött som fan.
När man gasar på så börjar den vissla (ej vanligt turbovissel, utan mer som en visselpipa). Men den visslar inte hela tiden.
Och när den slutar vissla så går den helt plötsligt lite lite bättre.
Men fortfarande slö.
Den laddar inget.
Jag har bytt den lilla magnetventilen som styr avgashusets variabla del (VNT).
Och dieselpumpen är bytt och injusterad på bmw verkstad. Sen är spridare nr 4 bytt (den med givaren).
Så är turbon bytt, förvisso till en från en demontering, men den blev inte bättre alls av det.
Och sannolikheten att två turbon skulle ha samma fel är ju obefintlig (ingen kändes glapp eller dålig på nåt sätt).
Så har jag gjort en full inspektions service på den, så det är nytt dieselfilter och allt är servat.
Bytte även vevhusventilationen då den var dålig (igensatt).
Bilen startar lätt och går perfekt på tomgång, och när man frivarvar den så svarar den väldigt bra. Men vid ungefär 1900rpm börjar den vissa.
När man kör bilen så börjar den vissla ungefär vid 1500rpm och visslar till 2600rpm där knuffar bilen till lite, precis som turbon helt plötsligt får ladda. Men den börjar återigen vissla vid dryga 3000rpm igen och sen är den jätteslö.
Jag vet att bilen inte ska vara snabb ens när den går som den ska, men bara så ni har ett hum om hur den går så kan jag ju säga att den gör 0-100kmh på ca 25-30sekunder.
Visselljudet verkar komma från högra sidan av motorn (DVS avgassidan).
Men inte från turbon. Och den verkar inte läcka i nån grenrörspackning.

Jag vore väldigt tacksam för nåt bra svar. För jag börjar bli väldigt trött på denna bil.
Jag tror själv att felet är nåt löjligt småfel, det gäller ju bara att hitta det.

MVH Morgan.

2 turbos är bättre än 1 turbo. ;-)
har du kollat kattarna. det sitter en presis vid turbon och så en vid skarven på avgasröret. Hade liknande symtom på min. rensa båda och den varva ur på 5
Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Jo, jag har kollat båda kattarna.
Båda såg fina ut.

MVH Morgan.

du fråga men har du kollat alla vakumslangar. även om du bytt magnetventil för vnt så spelar ju det ingen roll om du inte får fram vakum som du ska.

Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Alla vakumslangar är kollade, jag har inte bytt alla än. Men dom är kontrollerade med vakumklocka. Och det är ingen läcka på nån vakumslang.
Jag ska byta alla vakumslangar imorgon, samt byta insugspackningar.

MVH Morgan.

Ka
129
Kalle123
BMW 320d -00
BMW 320i T -89
BMW 318 T -94
BMW 325 T -88 ej i register
Har du kollat om det finns någon läcka på trycksidans slangar? det började vissla ganska rejält när jag fick hål på min. Annars kan det ju vara egr ventilen som kärvar????
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
vet du säkert att den inte laddar? mätt med laddtrycksmätare?

även om katarna ser bra ut hade jag skruvat loss downpipen direkt efter turbon och provkört för att utesluta stop i avgassystemet.

om du bytt turbo, magnetventil o vnt har du säkert bytt alla små tryckslangar som går till o från magnetventilen som styr VNT? de kan skpricka.

annars hade jag plockat ner alla rör o slangar på tryck samt sugsidan till ICn, kollat öven alla gummibälgar i den vägen och sist trycktestat ICn om det finns möjlighet på plats.

övriga tips kika gärna i en tråd jag fick bra hjälp i Länk
Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Jag har inte trycktestat ic:n, annars har jag nog gjort det mesta.
Har provkört den utan downpipen. Den går likadant i a f.
Dock så kan jag inte höra det visslande ljudet då, eller om det är för högt avgasljud då så det överröstar visslandet. Det vet jag inte.

MVH Morgan.

Jag antar att du har kollat felkoder?
Kollat laddtryck med livedata och sätt så det inte ligger en bränsle spärr.
Komptestat
Kollat så kammarna står rätt
Di
147
Diesel Mose
320d Touring -00
525d -75
Hej Carpimp. Kom du tillrätta med problemet??
Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Hejsan.

Bilen går faktiskt jättebra nu.
Det är så att BMW har under åren gjort en uppgradering på luftmassemätaren, och när man byter till den så ska det göras en programmering av bilen.
Och på min bil satt det gamla luftmassemätaren. Men nån gång har föregående ägaren fått luftmassemätaren bytt till den nya varianten, samt då fått bilen programmerad. Men sen har väl bilen troligtvis börjat krångla, så nån har köpt en begagnad luftmassemätare på nån skrot, och det var då den gamla varianten. Och den fungerar inte tillsammans med nya programvaran i bilen. Så då har bilen gått i "nödläge" på LMM, men inte indikerat nån felkod på det.
Så när jag bytte LMM så blev bilen som ny.
Sen var det ju fler problem med bilen tidigare, fel på spridare, trött pump o s v...
Men nu är nog nästan allt bytt. Hehe...
Och bilen går kanonbra.

MVH Morgan.

kul att det löste sig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.