|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Var och byte olja nyss efter olje bytet så tänds oljelampan på tomgången men när man kör så sloknar den har haft i 6,5liter olja och det ser bra ut på stickan. vad kan det vara för fel vågar man åka i bilen? | |
Conan999 |
Kan vara så att det inte är tillräckligt tryck på tomgång Conan999 |
| Men den funka innan olje bytet? | |
Conan999 |
Har du hällt i en tunnare olja än du hade tidigare? I så fall minskar oljetrycket lite. Conan999 |
| Vet ej första gången jag byter olja i den här bilen. Personalen på meca sa att den här oljan ska du ha man tycker att dem borde ha koll! Vågar ma åka i bilen | |
|
Lyser lampan orange eller rött? Orange = för låg nivå //Lövet |
|
| Den lyser rött | |
|
Nån som vet vad bmw rekomenderar för olja . Nu har jag mobile 0/40w |
|
Conan999 |
Annars är det väl oljepumpen som börjar ge sej Conan999 |
|
Hej, har du kontrollerat så att du fått dit det nya oljefiltret korrekt? //Håkan |
|
| Man kan väl bara få dit de på ett sätt eller? jag trykte bara ner det som jag gjort på mina tidigare bmw bilar!. Pumpe kan det va men känns rätt konstigt i och med att den inte hade dem här symtomen innan olje bytet! Nån som vet vad det kostar att byta den? | |
|
Hej igen, att oljetrycket plötsligt blev dåligt efter oljebytet beror med största sannolikhet på att ngt blev fel med oljefiltret. Det finns även en o-ring som kan ha hamnat fel. Innan du gör ngt annat så rekommenderar jag att du kontrollera detta. Det kostar ju inget... Lycka till! Mvh Håkan |
|
|
Precis, det är en liten liten oring i änden på pinnen som sitter i locket. Det har hänt att pinnen har gått av eller hamnat fel när locket skuvas på. Symtomen blir nästintill noll oljetryck. |
|
|
som han sa Det måste blivit nogåt fel vid filterbytet kolla o-ringarna annars har du fel på oljetrycksgivaren.Såvidare du inte har missljud i motorn.Då kan det vara pumpen men väldigt sällsynt |
|
| Ska kolla det imorn men jag har en 97a och då sitter oringen på locket och det sitter väl ingen liten pinne i det locket? Det är väl på dem äldre modellerna det sitter en pinne i mitten? nån som har en bild på hur det ska se ut? /Micke | |
|
T.o.m. 2 små oringar (pos 5) Länk |
|
|
AKN Tack så mycket för hläpen jag tror du löste mina problem!!!!!!!!!! Nu kan jag sova! |
|
|
Ett tydligt foto på det som vi diskuterar: Länk |
|
|
Förlåt en oinvigd, men bestäms verkligen oljetrycket av filtret, och kan bli nästan noll vid felmontering? Är det nån slags tryckregulator inbyggd i armaturen så förstår jag, men brukar inte denna sitta i anslutning till pumpen, nere i oljesumpen? Annars byggs ju trycket upp av oljan under transporten ut genom alla lagerytor och smörjställen, via kanaler med olika areor osv för att hålla trycket på rätt nivå innan det börjar om igen via pumpen osv. FP |
|
|
Den där "pinnen" öppnar en passage ner till tråget precis innan filter hatten är helt uppskruvad. Anledningen till det är att filterhuset skall tömmas på olja när filtret byts så vi slipper oljespill. Det har hänt att pinnen av en eller annan anledning har gått av och därmed inte blockerar hålet när hatten är påskruvad. Resultatet vid drift blir att majoriteten av oljan far rakt ner i tråget, med stort tryckfall som följd. |
|
|
Aha. Så oljefiltret sitter på pumpens trycksida då, inte på returen? För isf hade det ju spelat mindre roll, tryckregulatorn för smörjningens systemtryck sitter nere vid pumpen. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.