AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.509

Hur mycket kan jag kräva av den vållandes försäkringsbolag efter olycka?

Sa
11
Sara_BMW
e39 520i -97 (svart)
Var med om en bilolycka i somras. En gubbj*vel som inte förstått innebörden av väjningsplikt slänger sig ut framför mig på en motorvägsavfart. Efter att ha kollat kreditkortsräkningen, som slutade på 1400 kr, visar det sig att hertz tagit ut 900 kr i självriskreducering och bilstöldsförsäkring utan att höra med mig. Men det står tydligen i avtalet jag skrivit på...

Efter att ha insett att det var ett ganska bra skydd, minskar självrisk från 19 tusen till mer rimliga 4, ringde jag försäkringsbolaget "lätt" irriterad. Ska jag betala alla dessa kostnader jag fått pga en gubbe med kolabottnar som vägrar klippa sitt körkort? Hon på mitt försäkringsbolag berättade att man kan sammanställa ett skadeståndskrav där jag tar upp alla kostnader som tillkommit och att hans försäkrings ska täcka detta.

Då är min fråga är det någon som skrivit en sådan och vad kan jag ta upp för kostnader förrutom de jag tagit upp.

Jag ska självklart ha tillbaka de 900 för hyrbilen, 5 timmar telefonköer x min timlön, hur mycket kan jag begära för att köra bilen fram och tillbaka till verkstad 3 ggr, förrutom bensin kostnader. Kan jag kräva ersättning för sveda och värk? Annat? Samtidigt ska det självklart vara realistiskt men någon måste betala för min huvudvärk!

Skulle fejkat en whiplash...

Sa
11
Sara_BMW
e39 520i -97 (svart)
Jag låter säkert som en bitter kärring. Men det är så mycket runtomkring man måste förstå.

Hade motparten kommit fram till mig och tagit sitt ansvar, skickat in alla papper dagen efter och inte skitit i det hade det varit en helt annan historia. Men när han kommer fram till mig och ska berätta att han haft körkort i 55 år utan olycka och ska vara så dryg och otrevlig blir man trött.

Nu kommer säkert många bli upprörda men hade jag varit man eller det kanske hade räckt med att jag varit blond hade jag haft det lättare. Men blickarna efter olyckan eller av grannar som spekulerar när jag ska parkera bilen. Är jag med i en bilolycka kommer jag bli ifrågasatt i större grad än en svensk man.

Däremot vill jag tacka den underbara svenska mannen som var snäll nog att gå ur sin bil i regnet och komma fram till mig för att ställa upp som vittne!

Jag behövde bara få ventilera mig.
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Självriskreducering behöver du inte betala, du har samma självrisker på hyrbilen som på din vanliga försäkring. (om du endast trafik på din vanliga bil så är det värt att betala den)
Var bara ärlig och rimlig när du skickar in dina krav så ska det inte vara något problem.
Lars
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Om det var en påfart med accelerationsfält så har faktiskt trafiken från påfarten ingen direkt väjningsplikt - tvärtom är det trafiken på motorvägen som ska släppa in nya fordon.

43 § ...En förare som uppmärksammar att någon annan förare avser att köra in i det körfält han eller hon färdas i skall anpassa hastigheten så att inkörningen underlättas.

Å andra sidan så verkar denna farbror ha haft väldigt svårt att vrida på huvet...

23 § En förare som färdas i ett accelerationsfält skall anpassa hastigheten till trafiken i det körfält som han eller hon avser att köra in i. Föraren skall lämna accelerationsfältet så snart det kan ske utan fara eller onödigt hinder.

Mvh
Visa användare
302
Filling
Bmw 735IA -87
rob_t_j72:
Det hela handlar ju mest om självbevarelsedrift, så reglerna är ju ganska svårtolkade?
Sa
11
Sara_BMW
e39 520i -97 (svart)
lalaw: Tack för påminnelsen, min försäkring ska gälla på hyrbilen om olycka inträffar och jag har hyrbilstillägg oavsett vem som varit vållande! Jo självklart ska jag vara rimlig, kan hålla med 5 timmar var kanske lite överdrivet.

k1mzo: håller med, jag tycker vi ska lära oss från londonbor, där är det lite fart, då snackar jag inte toppfarter utan acceleration. Vilket faktiskt är mer miljövänligt! Det är bättre att accelerera ordentligt från 0-50 än att försiktigt öka farten. Dessutom är det vanligare med mindre motorer (och bilar) generellt i london men ändå är det en mer kraftfylld körstil. Jag kan skriva hur mkt som helst om ämnet men det får bli en ny tråd.

rob_t_j72: jag kanske inte var så tydlig med beskrivning av olyckan. Men det är an avfart där en väg korsar och enligt vägmarkering och skylt har de korsande väjningsplikt mot bilar i avfart. Vägen som korsar går först parallellt med avfarten men vägen böjer sedan på så vis att man måste sakta ner. Därför var det svårt för mig att bedömma om han skulle stanna eller inte. Men man måste nästan blunda 200 m för att missa trafik på avfarten. Vet inte om detta var någon bättre beskrivning men det är i Göteborg och avfarten heter Kärra S, den efter IKEA bäckebol på E6an mot Oslo...om det säger er något.

Det roliga är att jag körde på hans sida så det ser ju verkligen ut som att det skulle vara mitt fel. En annan grej jag funderat på är ju att det antingen heter "jag har krockat" (då det låter som man själv varit vållande) eller "jag har blivit påkörd" ( då den andra varit vållande).

Men det är kul med ert intresse!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Då är det solklart, se till att få full ersättning! Hon du pratade med på ditt FB kan säkert hjälpa dig med sammanställningen av skadeståndet.

Det är många äldre som borde trappa ner på körandet...

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.