|
|
|
|---|---|
|
Hej Har något upplevt på en E39'a att kupefläkten efter avstängning av bilen startar i cirka 2 sekunder på lågt fläktvarrvtal intervallvis. Fläkten startar cirka 5 sekunder efter att bilen stängs av och snurrar någon enstaka sekund, för att sedan stängas av och återigen starta ett par sekunder sennare. Jag utesluter restström eftersom fläkten startar intervallvis med oberäkliga intervaller! Jag vet inte hur fläktmotståndet påverkar bilen då mestadels av huvudströmen är bryten, men det känns inte som att fläktmotståndet är boven i dramat eftersom fläkten fungerar felfritt då bilen är igång. Tack | |
|
Inte så ovanligt, sök gärna i forumet på, det finns massor om kupéfläkten i E39. Det sitter inget fläktmotstånd, däremot ett elektroniskt effektsteg som brukar vara boven när fläkten kör lite eget race när man stängt av bilen. Strömmen till fläkten och effektsteget bryts aldrig, endast manöversignalerna från klimapanelen osv, detta pga att strömförbrukningen är relativt hög och skulle kräva speciella relä osv. Det är samma med en mängd saker i dagens bilar, ljusmodul, motorfläkt osv, allt ligger direkt (via säkringar) på batteriet. I ditt fall så är det säkring 76 (40A) och den sitter under handskfacket, inte uppe bland den stora mängden säkringar. FP |
|
|
Jag hade samma problem.Under Gör-det-skälv,Mekartips finns en guide (byte fläktmotstånd E39) följ den men du behöver inte ta bort handskfaket.Det kostar 825 kr och tar en kvart att fixa jag gjorde det igår. Mvh Christian |
|
|
JAg bytte ut min för en vecka sedan. Funkar klockrent nu, innan så sug den ur batteriet. Vrider du av tändningen så skall fläkten stanna! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.