AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.917

Tips däck till BMW M3 e46

Mr
23
Mr.Sosa
BMW M3 E46 SMG 2005
Då de dags för mig att byta sommardäck, så undrar jag om ni kan hjälpa mig med det. Jag skulle vilja veta vad ni kör med och om det är så stor skillnad i känslan och kvalitet. Tex så har jag sett på gummihuset.se hankook för 6-7000 och Michelin eller Continental för ca 10-11000. Är skillnad så stor
Idag har jag slitna Continental på min M3, 19 tums.
jo
87
jorgenp
M3 -02
328i Touring -95
Jag kör på Michelin Pilot Sport PS2 och de funkar riktigt bra, tycker jag. Jag köpte mina på dackonline.se och fick nytillverkade däck till bra pris.
Jag har inte haft några som helst problem med däcken. Riktigt bra grepp i blött och så klart ännu bättre grepp i torrt. Innan hade jag Michelin Pilot Sport så jag kan inte riktigt jämföra med något annat märke.
go
303
goesta
545iAT -04 (E61)
Vredestein Ultrac Sessanta. Kom 2a i EVOs däckstest, efter Michelin, men är mycket billigare. Riktigt bra.
Mr
23
Mr.Sosa
BMW M3 E46 SMG 2005
Det är det jag menar, tittade på Vredestein och dom kostar strax efter 7000. Dom däck jag använder är till för vardags körning och inte bankörning eller något annat som är däck påfrestande, men kravet är att dom är tystgående och slitstarka. Det finns så många däck att välja emellan och i alldeles för stora prisskilnader. Självklart så köper man inte något skräp, det ska vara
ändå vara bra däck. Dom jag tänker på är kumho, toyo, vredestein, hankook osv dom däck ligger på ungäfer i samma prisklass. Självklart kan jag köpa michelin eller continental, men är skilnaden i kvalitetet så stort.
Be
49
Bergen
BMW Alpina B3S-03
Mini Cooper D 2008
Jag kör på Michelin PS2:or och jag är helnöjd.Det är svårt att bedöma vilka som är bäst för dig, men för mig var valet inte så svårt. Jag läste nämligen i BMW CAR att de hade köpt ett par Pirelli P zero till en B3:a och den blev helt omöjlig att ha att göra med. Nu beror det säkerligen på att Alpinas chassie är lite eller mycket mjukare satta än M3:orna och utvecklade tillsammans med Michelin för att jobba bra med PS2:orna som är rejält styva i sidorna. Det blir helt enkelt för mjukt och styrresponsen blir inte bra om man har andra däck till dessa bilar. Min bil lirar ruskigt dåligt ihop med mina mjukare vinterdäck, den riktigt ålar sig när man gör häftiga rattutslag eller gör en omkörning. Jag tror att du har betydligt fler däck att välja mellan, som har ett hårdare chassi. Jag tror dock som du, att man skall hålla sig till de stora märkena om man vill behålla de fina köregenskaperna på sin bil. Om jag inte minns fel så fick Yokohama riktigt bra betyg i sommardäckstestet i våras. Hoppas att du hittar ett däck som du trivs med. Det är ju synd att man inte får prova däcken på bilen innan man bestämmer sig.

Bergen
oF
325
oFFkeFF
M3 SMGII E46 -03
PS2 är riktigt bra däck, däremot undrar jag vem som tycker de är styva i sidorna?
Mina framdäck blev skavda mer än halvvägs upp på sidorna, både på banan och lite inspirerad körning på gatan..
Men de har trots allt funkat bra, rätt högt vägljud tycker jag, så för den som inte är ute efter den sista prestandan i gatdäck kan spara en del på att köpa conti, kumho eller vredestein istället kanske.
Hangcock-däck är bland det värsta piss jag kört däremot..
Be
49
Bergen
BMW Alpina B3S-03
Mini Cooper D 2008
Ja, jag tycker att de är styva i sidorna. Prova kränga av eller på ett par får du se. När man har ett par avlagda så är sidorna riktigt styva i jämförelse med de flesta andra däck jag har känt på i alla fall. Sedan kan man ju alltid diskutera vad styv och styv är. Det är ju inga bandäck, så ett par pilot sport cup lär ju vara styvare i sidorna till exempel.

Bergen
Hur mycket skiljer det i däcksidans hårdhet mellan vanliga och XL modellen egentligen? Någonstans har jag läst att vanliga varianten av PS2 är alldeles för mjuk för bankörning, men att XL är helt okej.

Vad jag förstår så är det lika många lager i vanliga och XL, men vad är då skillnaden egentligen? Jag frågade båda Michelin och BMW när jag skulle bestämma vilka PS2 jag skulle ha, men jag fick inga tydliga svar.

Är det någon här som har provat och kan uttala sig om skillnader i egenskaper hos de båda varianterna?
Be
49
Bergen
BMW Alpina B3S-03
Mini Cooper D 2008
Ja, där ser man. Jag har extra load på mina.Jag antar att det är det du menar . Inte för att jag beställde dem med det, men det var vad jag fick. Jag har sökt på nätet lite och det verkar som att de ger styvare sidor "less tyre roll on the rim". de verkar också ge en bättre styrrespons "tightens up the handling a bit". Jag skall kolla runt lite mer och se vad jag kan hitta åt dig.

Bergen
st
388
stormdk

F10 523i
Audi R8 V8
Boxster S 996 motor
Polo Cup track day
Mr Sosa

Jeg hadde Hanook Ventus på min M3... Værste dæk jeg i mit liv har være med om.
Har precist byt til Continental Sport 3. Sååå mycke bettre, men visligen okså dyrere.. men gør dig selv och din bil en tjeneste och køb inte Hankook. Slutligen tror jeg at Dackonline.se er absolut billigaste net site for dæk.
mvh
Mr
23
Mr.Sosa
BMW M3 E46 SMG 2005
Tackar för era svar !

Beställde nya Continental Sport 3, det kändes helt rättvist för bilen, pris ca 10.000 så helt ok.
Nu är det bara att vänta tills sommaren.

pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Tänk bara på det att däckonline säljer mycket märkesdäck som är tillverkade i annat land än original....Jag köpte själv Good Year F1 där och de var tillverkade i Taiwan......Handlar man hos en (riktig) handlare så står det Made in germany på dem! Visserligen är de dyrare då men det känns lite fel o ligga närmare 250 med pirat-tillverkade däck......iallafall min åsikt

Mvh Peter
Mr
23
Mr.Sosa
BMW M3 E46 SMG 2005
Tack Peter ! Nu känns det tryggt åka i 250 :)
go
303
goesta
545iAT -04 (E61)
Köp Vredestein Ultrac Sessanta.
Hade dock fel angående Michelin; det var Goodyear Eagle F1 som vann, Vredestein kom tvåa, Michelin PS2 kom 5a...

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.