AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.012

Problem 735i -90 högt varv på automat lådan

La
137
Laurin
BMW M3 3,0 Alpinvit
Tjena

Jag har köpt mig en 735i med M30B35 maskinen och automatlåda, men det är nått fel på lådan för den varvar ca 3500rpm i 90km/h ??? kan det räcka att byta olja och filter ???

Mvh / Laurin
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Den måste slira något fruktansvärt om det är lådan det är fel på, min 750 varvar cirka 3500 i 180 km/h. Är du säker på att det är högsta växeln och att lockup gått i? Lockup gör ju visserligen mindre än 500 v/min skillnad men ändå.

La
137
Laurin
BMW M3 3,0 Alpinvit
Tjena, detta var vad förra ägaren sa, nu har jag provta bilen, och den läger i back och drive precis som den ska distinkt och fint och när man kör med den så växlar den upp fint MEN den lägger aldrig i 4:an, den växlar bara upp till 3:an sen stannar den där, vad kan det vara ? Kan det hjälpa att byta olja/filter i lådan ?

Mvh / Laurin
La
137
Laurin
BMW M3 3,0 Alpinvit
Nu har jag kört lite mer med bilen och det verkar som om lägena på lådan har hoppat ett steg typ,
lägger jag i 1:an manuellt så funkar det, läggar jag i 2:an funkar det och när jag lägger i 3:an så är det fortfarande 2:an men när jag lägger i driven så hoppar 3:an i, så jag tror att driven iegentligen är 3:an i låst läge fattar ni vad jag menar ? =)

Mvh / Laurin
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Lägena 1, 2 och 3 är ju till för att spärra så att inte högre växlar läggs i (t ex vid brant nedförskörning, för att få motorbroms). Med växelväljaren i läge 3 ska lådan växla mellan växel 1, 2 och 3 men inte 4. I D ska den naturligtvis använda alla fyra växlar.
Börja först av allt med att kolla oljenivån, detta görs med motorn på tomgång och bilen ställd på plan mark (och varm olja). Innan du kollar nivån ska du "gå igenom" alla lägen med växelväljaren. Sedan ställa den i P eller N. Då kan du även få en indikation på vilken färg oljan har, ATF ska vara röd. Är nivån korrekt kan du ta nästa steg, att plocka ner lådans tråg. Där kan du se exakt vilken färg oljan har samt om det ligger skräp (kanske lamellrester eller metallspån) där. Det finns en magnet i botten av tråget som "samlar upp" metallspån o dyl. När du ändå är där finns det ju ingen anledning att inte byta silen (filter).
Ett problem skulle kunna vara ventilerna, att någon inte öppnar eller stänger som den ska och därmed kan inte lådan lägga i fjärde växeln. Molle325 kan mycket mer om dessa ventiler, han får säga om det kan vara aktuellt i det här fallet.

mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Det första du ska göra är kolla oljenivån och vajerns justering i P-läge o sedan felkoder för att utesluta fel på MV1 och växellägesgivare. Antagligen är MV1 ok eftersom den även sköter 2-1 växlingen.

Om allt ok så långt, sitter det i lådan. Växling 3-4 sker genom att magnetventil MV1 slår på tillförseln till F-kopplingen som aktiveras. Så antingen kärvar MV1:ans 3-4 växlingsventil i ventilhuset eller så är F-kopplingen kass. Vilket det är kan man kolla genom att skifta till annat ventilhus eller tryckprovning hos lådverkstad.

Det är bortkastade pengar att börja med att byta olja om det är F-kopplingen som är kass.

molle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.