AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
830

Multiratt till E-46

Tjena

Har en liten fundering om att bygga om sin M-läder ratt till en multiratt.
Har hittat ett ombyggnations-kit för endast 1800kr på Länk

Har sett att det finns en gör-det-själv guide på ett liknande jobb, då med ett komplett ratt byte. Men undrar om det är en liknande procedur detta, måste man dra kablar till nån styrbox? Eller är kablarna färdigt framdragna till ratten, har hört att de kan vara så på E-46.

En omprogramering är antagligen nödvändig hos BMW, eller??
Har Mailat schmiedmann, men jag får inget svar om det medföljer en instrruktions-guide. Låter inte lovande. Nån som har erfarenhet eller annars kan berätta lite mer för mig?
ra
976
rawsezx
Tesla Model X Long range Raven

Jag kopplade in multifunktionen i min 99:ans e46:a. dock så köpte jag ny ratt på bilskroten för 1400:- eller nått sånt, åkte även in till BMW och köpte ett kablagekit för 170:- .

Sedan så var det bara att plugga in kablarna. Från ratten till rattstången satt det ett kontaktstycke har jag för mig, från kontaktstycket så fick jag använda mig av kabelkittet som jag köpte från BMW och dra till styrboxen i under motorhuven vid förarsidan.

Sedan så fungerade belysning, farthållare och stereo! Jag använde mig av gör det själv guiden och det behövdes ingen omprogrammering från BMW.

Lycka till!
Har nu monterat mitt "kitt", installationen gick ganska smidigt.

Stereo och belysning fungerar fint, men i gds guiden står det att man ska koppla in kabeln till farthållaren i kontakt 27, så vitt jag ser så är den upptagen.

Dessutom så verkar inte antalet stick överenstämma med numreringen på kontakten, 24st stick är det, enligt numreringen är det 25.
Går jag då efter antalet, då är nummer 27 ledig, men då är det en rund kontakt som ska monteras, inte den lilla som medföljde.

Kanske svårt att förstå, men skulle uppskatta hjälp, dessutom tips hur man tar isär kontakten till styrboxen, förstår inte riktigt hur man gör.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.