|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
någon som har missat att vi står inför svåra tider. Osäker marknad? räntor som går upp? aktie marknad som rasar? varsel? ett flertal bygge stoppas pga att det svårt att sälja bostäder längre! Vem köper då en beg bil? Vem lånar pengar i dags läget till en bil (dom flesta har inte ens 100k på banken och det är inte kul att sitta med skulder om man blir arbetslös) Beg marknaden har rasat kraftigt i under hösten. |
|
|
Nattugglan, varför skulle just prissnittet vara det intressanta. Min tes är att affärerna görs på de för köparen fördelaktigt prissatta bilarna, de andra förblir osålda. Med det menar jag INTE att de lägsta priserna styr fullt ut eftersom de kan ha fel, vara manipulerade etc, vilket iofs även högre prissatta bilar kan vara. Gällande om begbilsmarknaden, så känns det som om vettiga bilar till vettiga priser, alltså inte MB E500 eller BMW M5 utan med Ford Mondeo, V70 etc som är överkomliga för det stora flertalet är ganska heta med rätt motor/mil/utrustning om priset är rätt. Är priset fel kan man lika gärna strunta i att försöka verkar det som. Gällande försäljning av 320 e46 2,2 gissar jag på att motorn inte är speciellt efterfrågad varför priserna blir lägre än förväntat. 325/330 borde vara hetare rimligen. Den som vill snåla köper 318 02- eller? |
|
|
Jim77; Din 320 är en 02: a, tillverkad 0207, så det är falsk marknadsföring att kalla den en 03: a.. Stephan |
|
|
Vissa på denna sajt är så fixerade av stora motorer, xeonlampor o sportstolar, jag hoppas ni tillhör minoriteten. Det borde väl vara tvärtom att man vill ha en mindre motor med tanka på vad det kostar att försäkra bilen och minst sagt tanka den. Viktigare är väl bilens skick osv. smaksak. By the way, bmw 320 2,2liter är för mig inte en liten motor, 170hk, det är mer än de flesta standardbilar. Föresten så är 170hk alldeles lagom o perfekt med massa kraft om så behövs. Trenden talar sitt tydliga språk, folk köper små bilar idag med snåla motorer, kanske inte bmw´s målgrupp dock. Jag vill inte tro att man inte kan sälja bilen pga att en bil inte har 280hk, snordyra xeonlampor, o skålade stolar. Måste ju finnas vanligt folk på denna sajt som vill ha en klassisk bil om man säger så. Visst är det svåra tider, men alla kan inte sitta på en spets, alla har inte aktier. Jag tror målgruppen på en 6-7år gammal 3-serie är yngre män 22-32 o vissa kanske bor hemma o jobbar heltid o har sparat ihop pengar. Gissar jag. De flesta i sverige tror att bankräntor styr bostadesmarknaden, men så är det inte alls, det som styr bostadsmarknaden är arbtesmarknaden(ja om det inte är nån tillfällig topp på 20% ränta). Vad som styr bilköpet vill jag gissa är samma sak. Jag säger inte att det är på det ena eller andra sättet, bara diskuterar frågan :-) |
|
|
Roliga bilar går fort, mycket fort, jag rekommenderade en 540i/6 E34-94 med 25000mil för 38tkr den såldes på en dag!!! Killen hade lätt kunnat ta 10 papp till, ja ja så kan det gå:) 320i Sedan var attraktiv som ny, numera är det få så söker en sådan = priserna pressas hårt, 320d, 330d, 325i och 330i är vad jag personligen skulle kika efter, självklart med läderklädsel, Xenon och nästan allra viktigast taklucka, helst även M-paket, visst det är kräset men varför hosta upp pengar för något som inte är rätt? Man lever bara en gång så varför nöja sig med "second best"? Stephan |
|
|
Ett stort "HAHA" åt dessa "bilvärderingssiter"! Att folk äns orkar bry sig om dessa, hur fan ska dom kunna veta vad en bil är värd? Vill du veta vad bilen är värd, sätt ut den på blocket, får du den inte såld inom 1-2veckor då är den inte värd det du satt ut den för! Att det skulle vara svårt att sälja bil nu är skitsnack, det har alltid varit svårt att sälja bilar till drömpriser... Letar själv bil och har kontaktat flera köpare bara dom senaste dagarna och fått veta att bilen är såld och att han/hon inte hunnit ta bort annonsen, som ni förstår är det ingen M5 eller 750 jag letar efter :) utan en "vanlig" bil att flytta arslet med som man också har råd att försäkra utan att ställa den på mormor. |
|
|
Baader: Bilpriser.se baseras på flera hundra försäljningar per vecka så de har definitivt bättre koll än de flesta säljare på Blocket. Däremot så har du helt rätt i att om bilen inte blir såld så är priser för högt. Man ska också vara medveten om att KVD (som ligger bakom bilpriser.se) främst säljer "svensson bilar" och därmed har ett ganska dåligt underlag på exklusivare bilar. //Lövet |
|
|
Stephan735i:Ehh va?Den är en sen 02a med Facelift som 03a! Bilhandlaren jag köpte den av sa att den går som 03a och det står 03a på mina papper från han! Falsk marknadsföring??Rätt töntigt sagt... |
|
| Är jag helt ute och cyklar så har jag blivit lurad...:( | |
|
Jim> Det är tyvärr riktigt det som Stephan säger; din bil är en årsmodell 02. Skriv in ditt regnr på tex mekonomen.se om du inte tror det. Årsmodell 03 börjar produceras i september året innan, dvs from 09/2002. Faceliften kom med årsmodell 02 på E46 limo/touring. |
|
|
Nattugglan, tror att du behöver läsa lite bostadsprisökningsstatistik i kombination med arbetslöshetsstatistik och omvärdera din syn på att räntor inte påverkar bostadsprisutvecklingen. Ett tips är 2003-2006. |
|
Conan999 |
Bilvärderingssajter är bara skräp Conan999 |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Jag tycker inte heller att marknaden är död längre, utan det har absolut börjat hända saker. Jag tror att de som har skjutit upp bilköpet har väntat så länge de orkar nu, och när marknaden har stabiliserat sig på en lägre nivå väntar de inte längre. I Storbritannien har bilpriserna fallit med 9 % under ett kvartal, minns inte om det var Q2 eller Q3. Det är ett onormalt stort tapp, och värst har det varit för bilar med stora bensinmotorer. Så bilhandlarna har verkligen haft det tufft, för det innebär att deras lager har minskat med 9 % rakt av. Handlarna med omsättning har kanske kunnat balansera ut detta på kundera, men de med trögrörligt lager har tappat miljoner.... Det skulle vara intressant att höra statistik från Sverige! Mvh Johan |
|
Nattugglan, "Vissa på denna sajt är så fixerade av stora motorer, xeonlampor o sportstolar, jag hoppas ni tillhör minoriteten. Det borde väl vara tvärtom att man vill ha en mindre motor med tanka på vad det kostar att försäkra bilen och minst sagt tanka den. Viktigare är väl bilens skick osv. smaksak. By the way, bmw 320 2,2liter är för mig inte en liten motor, 170hk, det är mer än de flesta standardbilar. Föresten så är 170hk alldeles lagom o perfekt med massa kraft om så behövs. Trenden talar sitt tydliga språk, folk köper små bilar idag med snåla motorer, kanske inte bmw´s målgrupp dock." Jag tror att de som söker BMW är hyffsat bilintresserade och gilllar att köra bil och gärna vill ha en hyffsad motor. Men samtidigt går trenden mot mindre snålare motorer som du själv är inne på. Tyvärr hamnar då 320 mitt imellan, jag skulle inte kalla den motorn för kraftfull. För körglädje och smidiga omkörningar krävs det 325/330 tycker jag. 320 är inte speciellt mycket snålare än 325. Vill man ha en snål e46 är det 318i med nya motorn som gäller (eller diesel). Men visst går det att sälja en 320i men den måste vara rätt prissatt (vilket gäller alla bilar) Annars håller jag med Baader, bilvärderingssajterna övervärderar vissa modeller kraftigt idag. Håller också med om att man alltid har sagt att det är svårt att sälja bil och att det är köparens marknad, men egentligen handlar det bara om att sätta rätt pris och erbjuda nåt bättre än alla andra som säljer liknande bilar. Bara att inse att bilar sjunker snabbt i värde. |
|
|
Det finns bara en bilvärdering som gäller och det är Motormännens, förövrigt också den enda som är giltig om du exempelvis ska köpa ut en bil från företaget. Har själv varit i den situationen nyligen, enligt revisorn är denna värdering den som skattemyndigheterna godkänner. En värdering utan medlemskap kostar 1195 och tar omkring 30-40 minuter. Som medlem eller i samband med annan test är det billigare. De värderar DIN bil och det skick just den har, helt opartiskt. De sajter som finns är inte mycket att hänga i gran, en del är rena bluffen. Tjänsten är även intressant för köpare, du får en del bra info på köpet, även om det inte är en full genomgång av bilen. |
|
| Hfr: I mina Ägarbytespapper står det: 2002/10...Strunt samma... | |
|
Jim77 : Det är väl knappast strunt samma om du vill sälja bilen. Det är nog många som skippar att ens ringa på en bil när ägaren uppger fel årsmodell i sin annons. |
|
|
Menade mer strunt samma för jag inte vill förstöra tråden ;) Jag förstår vad du menar..Det står i alla fall 2002/10 i mina papper och bilfirman sa att det va en 03a så... |
|
|
GE:Tror jag ändrar annonsen och skriver mer utförligt ang års modell! Får se om det går bättre då... |
|
| Slå in ditt chassienummer på www.realoem.com så ser du när bilen är tillverkad. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.