AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.363

750ial e32, diverse fel och behöver tips!

Visa användare
123
Pimplaren
Turbohink:
m5e34 Turbo, 723whp
Hejsan, jag har just köpt mig en snuskigt fet 750ial e32a.

Första stora felet är att jag körde bilen, helt plötsligt utan förvarning dog bilen. Försökte starta den längs vägen men det gick ej, helt död var den!

Släpade hem skiten och nu när jag lägger på batteri polen så går startmotorn direkt, utan att jag har nyckel i?! Kan det vara den där "rosen" på baksidan av tändningslåset som strular? Jag har pillat på den med en mejsel istället för att använda nyckeln som man ska göra, ingen skillnad.

Skulle verkligen vara trevligt att gå igång den, har ju startat och provkört den en gång.. men inget mer.

Kupefläkten går bara på högsta? motstånd under instrumenteringen som styr det?

Bilen är en 750ial med svart utökat buffelsportskinn och en massa frän utrustning!

Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag tycker det verkar som att du letar på rätt ställe. Kolla även med förre ägaren om han känner till problemet, och kanske vet hur man fixar det.

/Mats J
Visa användare
123
Pimplaren
Turbohink:
m5e34 Turbo, 723whp
Köpte den väl fungerande av en kompis av mig, dock har han haft den stående på sitt jobb!

Provkörde den och trixade lite kvällen innan jag hämtade den, även han körde upp den till en annan parkering där jag skulle hämta den och sen kom jag ca 5 km.

Visa användare
123
Pimplaren
Turbohink:
m5e34 Turbo, 723whp
Inga flera tips tankar eller ideer om felet?

Gissar på att det går en kabel rakt ifrån tändkontakten till startmotorn som aktiverar den, antagligen så är det kontakt i tändkontakten konstant, för så fort bilen får kräm så går startmotorn... knasigt?

/Oliver Kraigher Bjuhr
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Gällande kupefläkten är du nog också rätt ute, sök på fläktsvärd om du behöver mer information.

Visa användare
123
Pimplaren
Turbohink:
m5e34 Turbo, 723whp
Tackar! ska genast söka och undersöka!

/Oliver Kraigher Bjuhr
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Vad gäller startmotorn, så lossa den lilla kabeln på startmotorn, den som kommer från tändningslåset, och kolla om startmotorn går igång ändå när du lägger på batterikabeln. Går den ändå har solenoiden brännt ihop. Annars är det högst sannorlikt dags att byta tändkontakten inunder tändningsnyckeln. Tillfälligtvis kan man ju koppla loss den och koppla in en vanlig strömbrytare och testa om det hjälper. Elschema till bilen går att hitta på nätet.

/Mats J
ro
12
roos750
750 e32 -91
"Selenoiden" på startmotorn kan ha hängt sig men föga troligt. köp nytt tändninslås. inget att snåla på. BMW tar inte mycket för omkådningen så du slipper en till nyckel. det finns mycket bra tipps på Gör-det-själv fliken. använde den informationen och fixade en kallödning på mitt fläcktstyrnings kort. det var däremot dyrt så testa gärna att löda om punkterna.
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Det är väl inte själva låset som behöver bytas, bara strömbrytaren i botten på det.

/Mats J
Visa användare
123
Pimplaren
Turbohink:
m5e34 Turbo, 723whp
Hums, hade varit trevligt att bara klippa kabeln vid tändningslåset istället för att krypa under... garaget bilen står i är ruskigt litet för bilen! he he :)

Ska styra tag i en kontakt under veckan och provbyta! någon som vet om den sitter med en kontakt nere vid härvan?

Fläkten ska jag ta och undersöka, hoppas på en kallödning!

/Oliver Kraigher Bjuhr
Visa användare
152
perantoniohansson
TDS 525 -93 e34 touring
750i -91 ,Alfa V6, Superkart, mm mm
Jag har flera gånger skrivit om en stor akileshäl på e32ans elstam och hur man på 10min kollar felet och hur man på 40min lagar felet.

Men inte en fan kollar om dom lider av detta enkelt åtgärdade fel som jag lagt ner tid på att förklara.

Vad jag vill säga är att jag inte förstår mig på vissa e32 ägare som får ett detaljerat mek-tips och sedan inte kollar upp detta i sin bil utan istället fortsätta debattera här i evigheter.

Jag trodde ni ville laga bilen?

Jag har slutat lägga tid här på att hjälpa folk som tydligen inte vill ha hjälp.
Detta riktar jag till den med ett el fler e32-elfel och läst mitt tips

perantoniohansson
Visa användare
123
Pimplaren
Turbohink:
m5e34 Turbo, 723whp
Varför detta påhopp?
jag har sökt på ditt användarnamn på forum och på mektips men hittar inget.

Jag vill laga min e32a men har ingen aning om vad felet är. Tycker definitivt du kan länka eller kopiera ditt tips istället för att "gnälla".

Uppskattar alla tips jag får!

/Oliver Kraigher Bjuhr
Visa användare
123
Pimplaren
Turbohink:
m5e34 Turbo, 723whp
perantoniohansson
120 st
2008-04-29 13:58
Rapportera svaret
Äger följande BMW:

--------------------------------------------------------------------------------
TDS 525 -93 e34 touring
750i -91
Kolla bakre vänster golv i bakkanten där kabelhärvan går mot höger sida.
Där finns en kabelsvans med mängder med kablar som är ihopkopplade med varandra. Kablarna erjar av här om det varit blött där. sprätta upp ryck o slit o kolla om du har grön erjning vid hattarna. Återkom för tips med skarvningen.

perantoniohansson@hotmail.com

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.

Är det detta du menar?
Visa användare
123
Pimplaren
Turbohink:
m5e34 Turbo, 723whp
Roos750, du hade rätt!

Startmotorn hade fastnat i "startläge", bankade lite på den och nu startar bilen klockrent! jävla e32 =)

Tack för hjälpen, nu är det bara resten kvar.......

/Oliver Kraigher Bjuhr
Visa användare
152
perantoniohansson
TDS 525 -93 e34 touring
750i -91 ,Alfa V6, Superkart, mm mm
jo

perantoniohansson
Visa användare
123
Pimplaren
Turbohink:
m5e34 Turbo, 723whp
Hittade endast en fet kontakt vid batteriet på passagerarsidan, så tog isär men verkade fint!

Nu har jag startat bilen ikväll igen och det lirar grymt!

/Oliver Kraigher Bjuhr
Visa användare
123
Pimplaren
Turbohink:
m5e34 Turbo, 723whp
Helt otrolig bil, fläkten gick bara på max tills igår.

Var ute och startade den igen somsagt och varmkörde samt torrvarvade lite, helt plötsligt började fläkten flåsa på alla lägen, klockrent!

Hoppas resten lagar sig självt också ;)

/Oliver Kraigher Bjuhr
Bilder tack! :D
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Räkna med att fläktfelet kommer och går, det är troligen dåliga lödningar i fläktsvärdet. Men sålänge det funkar är det ju bra!

/Mats J
Visa användare
123
Pimplaren
Turbohink:
m5e34 Turbo, 723whp
Haha fan, idag ville inte fläkten!

Ska plocka ner svärdet och kika över lödningarna.

Var ute och gled i 30 min idag, vilken underbar bil.
Finns inte mycket annat att säga, bästa bilen jag kört! 12an jobbar klockrent.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.