|
|
|
|---|---|
|
Hej! Hoppas verkligen någon kan hjälpa mig med min 523 -96. Det verkar som att generatorn (140A Bosch) inte laddar. För att göra en lång historia kort så har jag lämnat in generatorn på service där de testade generatorn i bänk. Satte tillbaka generatorn och startade bilen, mätte då 13-14V på batteriet. Åkte en sväng och då slutar generatorn ge kräm efter ett tag (börjar med att ASC och ABS börjar lysa). Därefter putsar jag upp jordkabel mellan kaross och motor utan bättre resultat. Jag testar farsans batteri men det är samma resultat. Jag kopplade på mitt batteri direkt på +en på motorn men jag mäter ca 12,6V (laddat batteriet innan) Gasar man upp bilen så sjunker spänningen. Sätter man på hellysena så sjunker den också. Jag amperemäter 20A från generatorn utan speciellt mycket last på (tomgång). Vad är det för kontakt som går in i laddregulatorn? Är det den som styr om generatorn ska ladda eller inte? Isf vart kommer signalen ifrån? Extremt tacksam för svar! MVH Jocke | |
|
Lyser "laddlampan" när du slår på tändningen. Den måste fungera för att generatorn ska ladda. En riktig karl lyssnar på Ac/Dc. |
|
| Laddlampan lyser när jag slår på tändningen... Den börjar även lysa efter ett tags körning... | |
| eftersom du har kollat jordledningen så är det troligtvis diodplattan i generator som är kass.prova och sätt en startkabel mellan kaross och motor. funkar inte detta så är generatorn kass | |
|
Jag har ohm mätt mellan kaross och startmotorn och det ger 0 ohm. Diodplattan är helt sprojlans ny och är testad. Iofs kan det väl ha gått sönder igen? Kan det inte vara nå avbrott på antingen + eller - till batteriet? |
|
| EDIT: Ohm mätt mellan jordflätan i karossen och generatorn. | |
| Ingen som har nån ide? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Lossa batteriet, och lossa B+ på generatorn, ta en Ohmmeter eller summer, och mät med instrumentets + ledare på B+ och generators gods, skifta sedan polariditet, det ska endast leda över när instrumnetets - ledare är ansluten till B+ och + anslutningen på jord/gods, Leder det åt bägge håll är dioderna trasiga. Kan ju vara kortis i batteriet eller dåligt anslutning osså. kolla säkringarna 15 tex, Lyser laddningslampan vid tändningspåslag ?? och slocknar det vid start ?? byttes laddreläet med kol samtidigt. Har du läst av felkoder tex ?? ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Testade att ta ur generatorn idag igen och rengjorde kontakterna som går mellan kolen och själva generatorn. Monterade tillbaka allt och då fungerade det. Den laddade strax över 14V. Åkte en sväng och mätte igen, då laddade den inte alls. Sen när batteriet var nästan helt tomt så laddade den stötvis. Alla lampor lyste till när generatorn la på kräm men när den sluta ladda efter 1 sekund så slocknar allt ner igen. Om och om igen. Verkar vara laddregulatorn igen!? Glapp någonstans? Laddningslampan tänds vid tändningspåslag och släcks vid start. Laddnings reläet och kolen byttes samtidigt. Felkoder har jag ej kunnat avläsa. Om det skulle vara batteriet som strula så skulle jag väl mäta 14V på polerna vid laddning iaf? MVH Jocke |
|
|
låter som ett termisk fel i generatorn då generatorn fungerar en liten stund när den (rotorn?) är kall. Att den laddar stötvis kan också vara värmeorienterat - generatorn blir varm när den laddar - slutar ladda, svalnar och börja ladda igen.... om regulator, kol och brygga är bytt till nytt samt släpringarna ser bra ut så är det inte så mycket annat kvar än glapp i rotorn eller statoranslutningarna... generatorverkstaden får nog prova lite längre tid så att generatorn blir ordentligt varm... |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Som ovan säger kan de bli avbrott i fältlindningen tex pga värme och kyla, har vid något tillfälle varit ute för detta, isolerlackade om lindningen, men tyvärr hjälpte det inte. Men kolla för all del så det inte blir kortis i batteriet, som du grejar så har du snart byte av diodbryggan igen, men visst kan även regulatorn vara trasig igen. Är omöjligt att svara på utan att mäta och felsöka själv. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Låter vettigt! Nu när jag tänker efter så tycker jag generatorn kändes väldigt varm när jag startade upp den... Hur varm "får" den bli? Funderar på att kämna in bilen på onsdag hos bilelektriker. Lär ju ha en bil... Varför sålde jag mina e46or? :) Ville ha en billig rolig vinterbil. Tack grabbar! Återkommer med diagnos. MVH Jocke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.