|
|
|
|---|---|
|
Bra placeringar för BMW: Länk | |
|
japp, jag är inte förvånad. Bilprovningen gillar också BMW. Synd att inte sverige kan göra bilar längre... |
|
|
Vad härligt, då finns det snart inga argument kvar för folk att köra japanskt!! Nu kan äntligen bla våra pensionärer bli lite mindre bittra och negativa då de får chansen till inträde hos BMW och får förstålse för vad RIKTIGA bilar och RIKTIG bilkörning innebär och kan lämna de tillfälliga lösningarna i form av riskokare, bättre sent än aldrig!! Deutchland Uber alles :-) |
|
|
Jag kan säga såhär vad gäller japanska bilar.. Min första Civic köpte jag -92 och sålde den i höstas. Under den tiden så har jag aldrig blivit stående med den, aldrig lämnat bilen på reperation, fått ETT nedlag på besikningen pga. brunnen parleringslampa fram, bytt 2 avgassystem, två främre bromsskivor, ett bränslefilter och sedan bara normal service med tändstift olja och filter. Den har varit inne på 3 servicar för ventiljustering och kamremsbyte i min ägo. Tillochmed med 19.000 mil på mätarn så drog bilen under 0.6l/mil på pendling i 100-110km/t med kallstart både hemma och på jobbet. Det var den första.. vi har haft två till i familjen.. en -92:a och en -00. -00 an är en 1.5 VTEC (snålhet/leanburn). Den drar UNDER 0.5 l/mil när min far pendlar Västerås-Gävle med sommardäck i 90km/t. Så jag måste säga att när jag får frågan om jag skulle välja BMW igen så säger jag alltid att det blir BMW eller Honda.. //amullo --- Länk |
|
|
FRIFART, du har en något märklig tolkning ... Antal större fel per 100 bilar: 1 Toyota Corolla 3,4 2 Toyota Aygo 7,2 3 BMW 3-Serie 8,4 4 Hyundai Santa Fe 8,5 5 Hyundai Getz 8,5 6 BMW 1-serie 8,6 7 Renault Clio 8,6 8 Toyota Avensis 9,1 9 Honda CR-V 9,1 10 Toyota Yaris 9,4 Antal mindre fel per 100 bilar: 1 Toyota RAV4 14,0 2 BMW 5-Serie 18,4 3 Toyota Avensis 19,5 4 Hyundai Getz 20,6 5 Citroën C3 20,7 6 Kia Ceed 21,2 7 Audi A3 22,1 8 Mercedes E-klass 23,5 9 Toyota Aygo 26,6 10 Subaru Legacy 26,9 Tycker du att ovanstående är ett argument att INTE köra japanskt? Min tolkning är snarare att om man köper japanskt så får man samma byggkvalitet som BMW och Mercedes för halva kostnaden. Köper man koreanskt är det ännu billigare. |
|
|
Ja, den statistiken innebär för mig att jag inte behöver överväga japanskt/koreanskt när jag väljer bil. Driftsäkerhet är en viktig faktor för valet av bil om driftsäkerheten är riktigt dålig. Uppenbarligen är inte driftsäkerheten hos t ex BMW särskilt dålig, tvärtom är den ganska bra. Det betyder att driftsäkerhet väger väldigt lätt jämfört med köregenskaper, komfort, kvalitetskänsla, m m. |
|
![]() 318 Bmw 320ia E30 -84a
Bmw 320ik E30 -88a bmw 324td E30 -88a Bmw 750ia E32 -91a bmw 730i E32 -89a |
japse bilar e dyrare i reservdelar en vad en bmw är åsså e de sånna jävla leverans tider på just honda å nissan delar |
|
För min del är det tämligen ointressant hur bilen är när den passerat tio års ålder, eftersom jag redan sålt den då. Jag tycker dessutom att det är synd att gamla bilar inte fasas ut snabbare, med tanke på utvecklingen i fråga om t ex krocksäkerhet, miljöpåverkan, etc. |
|
|
Jag är inne på min sjätte BMW sedan jag träffade min fru, och jag tror nog jag hinner skaffa några BMW till innan jag har sett henne för sista gången. I vilket fall tror jag få har samma bil i tio år. |
|
| Ja, men då får man väl titta på annan statistik, t ex bilprovningens. | |
|
BMW bygger bilar såsom äro föraroptimerade m.h.t. vägkänsla. Sedan att Svea Rike icke kan bygga vägar det äro icke BMWs fel. Samt hur mycket intelligens äro det att köpa japansk bil, transportsträckan ifrån fabriken till konsument äro ock något som man som bilköpare ock få betala. Mvh Asken |
|
|
Även i Bilprovningens statistik så visar det sig att BMW generellt placerar sig bra, tillsammans med de japanska märkena även för äldre modeller. Bara att gå in på Länk och titta på just din bil. Tycker det var lite kul att titta på några modeller man ägt (Har haft BMW, Honda, Mercedes, Volkswagen och Volvo). :) //amullo --- Länk |
|
|
Jag vet inte riktigt vad du vill ha sagt k1mzo. På detta forum är det nog få som bara vill ha en låda med hju, för att kunna förflytta sig från A till B. Har man vat en BMW – och dessutom häckar på ett BMW-forum – är sannolikheten stor att man vill ha många andra aspekter på bilkörningen tillfredsställda. |
|
|
Vill hålla med Nockenwelle här.. Det flesta som är här på autopower är ju här för att man är bilentusiast rent generellt och BMW entusiast i synnerhet. Vad gäller kommentaren om Volvo´s elektronikfel så tänker JAG såhär.. När jag går och köper en bil för 400.000-500.000 kr så skall allt f*n funka. Det kan jag inte förvänta mig idag om jag väljer Volvo.. Köper jag däremot en japansk eller koreansk småbil för 100.000 så funkar allt och dessutom funkar det länge. Man blir ju fundersam.. Men som sagt, BMW håller ju måttet, så det är bara att tacka för att man har en bra ursäkt för att fortsätta köpa dessa fantastiska bilar, även om de är dyrare än både Volvo, Saab och Audi. //amullo --- Länk |
|
| Sen körs förmodligen en 3-serie annorlunda mot en Aygo vilket inte finns med i beräkningarna men visst håller asiatiska bilar hög tillförlitlighet. Har själv skruttat runt i två Toyotor utan några som helst problem förutom rost. | |
|
Nu tror jag i och för sig inte att körsättet spelar så jättestor roll. Jag kör mina 3-seriebilar hårt och de körs på bana så ofta jag hinner (vilket tyvärr är alltför sällan), men aldrig har jag råkat ut för något fel som kan relateras till körsättet, förutom utslitna däck, bromsklossar och bromsskivor. |
|
| Det jag menar är att de håller för att köras hårt. Det gör säkert Aygon också men risken att saker och ting går sönder ökar ju mer man använder den. Att BMW trots det ligger i topp är inget annat än ett bra betyg. | |
|
Nockenwelle: Bilprovningens statistik drar jag ned brallorna och lägger en nr. 2 på! Jag känner människor som lämnar bilen på verkstad ett par veckor innan, alt. ligger i garaget hela månaden innan det är dags att besikta bara för att laga fel - allt för att slippa ombesiktning. I det här landet skäms man ofta om man får en anmärkning hos bilprovningen - svart på vitt att din bil har problem! Ve och fasa! Om man kollar på en väns alla besiktningsprotokoll som han har sparat till sin Volvo 240 från 1981 så skulle man kunna dra slutsatsen att den aldrig rostar och aldrig har några fel. Om alla gjorde lika, skulle det då innebära att ingen 240 rostar eller har några fel? En bra besiktningshistorik betyder inte att det är färre fel på bilarna, bara att de mycket väl kan vara åtgärdade innan besiktning. Med andra ord är bilprovningens statistik kraftigt missvisande och borde inte ens få tas upp som argument, i något sammanhang. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
| esadh, jag känner också sådana människor, men jag känner betydligt fler som inte gör på det sättet. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.