AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
921

varför "checka vatten" om det finns vatten ?

ni
64
nicko77
328i -95
har en 328 -95 & varje gång jag startar & stänger av så står det att jag skall kolla vattnet. vatten-nivån är bra så varför

extra fråga: vad heter soppa-mätare på tyska, måste se om det är felet ang att soppa mätaren e död ...
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Dålig givare i expansionskärlet kanske.
ni
64
nicko77
328i -95
var & hur kollar man det enklast ???
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Sitter en flottörgivare i botten på expansionskärlet. pos. 13:Länk
Om man kopplar loss den och tar ur den (vattnet måste ur) kan man se om flottören fastnat och även mäta resistansen medan man vänder den upp och ner så att flottören rör sig.

Soppamätaren kan heta "Benzinuhr" eller "Kraftstoffvorratsanzeige"
ni
64
nicko77
328i -95
ah, okej. tackar !!! får nog be en polare då för sist jag tömde vatten lyckades jag få en bubbla i systemet. tog lång tid innan jag lyckades få det bra :=)

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det kan vara lite bökigt att lufta dessa bilar. Att ha fronten högt (uppallad eller parkerad i backe) samt att ha full värme på är en bra början.
ni
64
nicko77
328i -95
en polare skulle hjälpa mej, men tänkte ifall man skulle måste köpa nått innan typ flotörgivare ellr brukar den oftast bara ha fastnat å inge mer? tänkte dumt å tömma vattnet med allt det shjået å sen måste fylla för att tömma igen? behöver bilen varje dag,
Fu
240
Funatic
325iA Cab -93
hej!

Det är skitenkelt att byta givaren, jag föreslår att du fixar någonstans med en lyft så du kan stå under bilen, jag gjorde så här:

upp med bilen
in under bilen, titta under kylarvätskebehållaren så ser du 2 sladdar som sitter itryckta i botten på givaren som sitter fastskruvad med en plastmutter

stoppa nya givaren i en ficka där du kommer åt den med en hand.

se till att kylarvattnet har svalnat (!) dra bort kablarna (typ stift) släpp på plastmuttern samtidigt som du trycker upp givaren så den inte lossnar

ta bort gamla givaren och sätt fort din en tumme i hålet

bort med tummen, dit med nya givaren

gänga dit plastmuttern, tryck dit sladdarna, fyll på den deciliter vatten som råkat rinna ut.

klart.

enkelt va?

/F
ni
64
nicko77
328i -95
jaha, å det blir alltså ingen bubbla då ellr ???
Fan va nice, tusen tack !!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.