AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.457

E36 automat snålare än manuell?

Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
Octavia kombi -13 Miljöbil
Hej.

Är ju som bekant på jakt efter en E36 för runt 30k, troligtvis coupé och automat.

Såg till min förvåning att just E36 med automat är specad med Lägre bränsleförbrukning än manuell??? Har nog aldrig sett det förut.

Tyder det på att den manuella varvar åt skogen för mycket på landsvägen?

Tips på fräscha bilar mottages!
De
165
DeWa
328iAT -96
Den manuella varvar som en galning, vilket man knappast kan säga om automaten. Min gör 120 på 2:an och 160 på 3:an så det blir inte mycket varv i 90 på landsvägen :).
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Dessutom kör man ju ofta lugnare med en automat, då de berömda "hornen" inte växer i samma utsträckning... :)
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Dock lär automaten dra mer i stadskörning, svårare att köra eco-driving med om man nu vill det.

Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Varvar verkligen E36 så mycket? Ca 40km/h per 1000rpm tycker jag är ganska normalt på femman. Det gäller manuell 323i.

Mvh Johan
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Har haft en 325 coupe med automatlåda för många år sedan. Den drack mycket mer bensin än M3an jag har nu :)

// Mvh. Daniel
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Varvar strax under 3000 varv vid 75 mph (120 km/t) med min 328iA här i USA. Tycker inte det är extremt lågt, men jag är också van till 2500 varv i 180 km/t i vår E60 hemma ;-)

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
Okej.

Att man oftast kör lugnare med en automat hör inte hit, mätningarna är väl gjorda med samma förutsättningar får man hoppas. Men, det är ju sant. Kanske lite därför jag vill ha just en automat.

Jag blev iaf lite överaskad :)

vill minnas att mina gamla 525-89 varvade 3000rpm i 130km/h, och det var väldigt bekvämt!

Låter som att 328ia ligger på ungefär samma nivå. Bra!
Japp, den varvar ganska lite faktiskt, men att den drar mindre än en manuell låda tvivlar jag på. Skönt med automat är det dock...passar motorn som hand i handske.

mvh
Jesper
Japp, den varvar ganska lite faktiskt, men att den drar mindre än en manuell låda tvivlar jag på. Skönt med automat är det dock...passar motorn som hand i handske.

mvh
Jesper
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
måste nog provköra en 328ia väldigt snart :D rycker i köpetarmen
De
165
DeWa
328iAT -96
Köp min;). Tror den varvar 2200 i 120 km/h, dock inte helt säker på dom siffrorna, glömde lägga det på minnet idag :(.
Jag har haft 3st 325or( E36) två stycken manuella och en automat. Jag VET att automaten är lite snålare, tar lite mer i sta´n men bra mycket mindre landsväg. Jag skulle välja automaten iallafall, då kan du dricka morgonkaffe medans du kör mellan stoppljusen
mvh krille
Jo, nu har jag noterat varvtalet i min 328iA. 2500 varv i 130...inte farligt :). Kan nog mycket väl stämmar att den är snålare på landsväg. med dem varvtalen. Tyvärr så kan jag inte hålla igen på småvägar och i stan..hehe.

mvh
Jesper
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
Köp och Köp, du får väl lägga ut en intressant annons DeWa :)

låter jättebra, tack för informationen
yttryck
¨328 :ia 2000 varv i 5:an= 110 km h 3.000 varv c:a 165 km h.
den manella är nog snålare generellt, medans automaten är nog snålare samt mer komfortabel(om man nu kan kalla e 36:an för komfortabel) på landsväg eller motorväg. mig passar den höga utväxlingen perfekt då jag kör mycket motorväg, skönt att slippa lyssna på motorsurr i drygt 3.000 varv.
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
Mjo.

Låter finfint. är nog den mest lågvarviga bil jag kört isf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.