|
|
|
|---|---|
|
Har bytt från original 16" ET20 till 17" ET13, och nu har jag fått ett visst malande oljud, främst i låga hastigheter. Jag vet ju att belastningen på hjullager blir större med lägre ET, men tycker ändå inte att det är en drastisk skillnad med 7mm. Med originalhjulen låter det ingenting. Nu sitter det iofs Nokian friktionsdäck på 17", som säkert bidrar till ljudet i viss utsträckning. Någon som har haft liknande erfarenheter? Ska hissa upp bilen och känna efter glapp, men jag märkte iaf inget när jag bytte däcken. | |
| ..och ja just det, bilen i fråga är en 740iA-95, 17k mil.... | |
| Däcken kan mycket väl vara problemet! | |
|
Har du kollat så att inte hjulen tar i någonstans? T.ex fjäderben, eller bromssköld/bromsok. Har själv 15" vinterhjul där oken blir att ta i fälgen om jag byter till nya skivor och belägg bak.. |
|
|
Tack! Nej hjulen tar inte i någonstans, de har suttit på en E38 även tidigare, och de är specade för att passa på en sådan....men det kan kanske vara vägljudet från vinterdäcken som väsnas så pass mycket mer?? Vill ju inte att hjullagerna ska skära=dyrt!! :-o |
|
| Det måste vara däcken. Om något lager vore så dåligt att det morrade om det, skulle 7 mm ET inte göra någon skillnad. | |
| Tack för snabba svar! Nej jag tycker egentligen inte det heller, för som sagt så märks det inget med originalhjulen! Ska hissa upp och känna på dom för säkerhets skull! | |
|
Du skriver att däcken suttit på en E38?! Isf är dom för stora, diametern E38 är 688mm och E34 654mm. Så däcket kanske tar i nånstans och det märker du inte med bilen upphissad. Vad har du för mått på hjulen? Här Länk kan du räkna på skillnader. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
| Hehe nej bilen är en E38 740i-95, kan bara av nån anledning inte ändra infot i imn profil :) | |
|
Ibland är det en hjulbult , oftast en längre låsbult , som släpar emot fjädern som spänner ut backarna till handbromsen. Det kan räcka med att de "nya" fälgarna bygger någon millimeter mindre ut från bromsskivan för att toppen på en hjulbult skall skrapa emot , hänt mig flera gånger på E38 och tar bara 2 minuter att kolla. |
|
| Tack, ska kolla detta, har iofs originalbultar men de kan ju ändå vara lite för långa! | |
| Har kollat hjulbultarna, och mycket riktigt, det visade sig vara original låsbult som är typ 1mm längre än de andra bultarna som gått i och orsakat ett bultande ljud! Änden på den bar tydliga spår av åverkan! Tyvärr finns det även lite märken på de andra bultarna, så jag får se om jag hittar bultar som är några millimeter kortare...någonstans,,,Det bultande ljudet har iaf nästan försvunnit, men malandet kvarstår, misstänker dock starkt vinterdäcken och vägljudet de avger! Usch vad jag hatar vintern.... :-(( | |
|
Där ser du , du skall lyssna på oss som är proffs på 7-serien , vi vet alltid vad vi talar om ! :-))))))) Du får helt enkelt skaffa kortare bultar eller såga av några millimeter längst fram på de du har , se till bara så att gängan längst fram fortfarande är snygg och fräsch , gängpaj är inte roligt. "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
| Har nu haft bilen upphissad och känt på hjullagerba, inga glapp eller missljud alls. Dock finns fortfarande ett lågmält dunkande i lägre hastighet, mest märkbart på ny asfalt....undrar om det kan vara så att det fortplantar sig bättre om man har lite slitna leder i framvagnen, speciellt i kombination med lite bredare hjul? Har kollat bak och inga bultar ligger emot längre...Har blivit helt pedantisk och överpetig sen jag började åka 7a, retar mig på minsta missljud, åker man lyxbil ska det vara tyst hehe :D | |
|
Har ung samma problem som du beskriver coolrader. Det började mala när jag bytte till vinterdäcken med dubb. Första gången jag åker med dom hjulen. Köpte dom beggade och dom hade suttit på en e39a har jag för mig. Har dock inte kollat så mycke på det ännu utan bara stört mig som fan på det. Jag har iaf lokaliserat till bak på bilen. Mvh Jojje |
|
| Har nu lokaliserat missljudet till vänster framhjul, däcket var visserligen ganska nytt men förre ägaren har nog kört med en dålig stötdämpare vilket gjort att däcket slitits vågigt på insidan, kan även ha en "bromsplatta", svårt att säga...bytte hjulet mot ett annat och dunkandet försvann direkt...så nu blir det till att handla ett nytt Nokian 225/55-17''.... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.