|
|
|
|---|---|
|
Vad säger ni, vilken föredrar ni och varför? | |
|
Har en max utr 118dM-09 med promtechbox = 175hk ~380nm. Jag är supernöjd, gissar att den är snabbare än en vanlig 120i också. Sen drar den bara 0.5-0.6 samt är MILJÖBIL. MVH Carl |
|
|
Men en skatt på 2032:-/år och med en bränsleförbrukning på 0,50-0,55 med dieselbox inkopplad så blir ägandekostnaderna låga. Sedan är 120i dyrare i inköp. Där kraften behövs d.v.s i omkörningshastigheter där har inte bensinmotorn mycket att hämta, i alla fall inte mot en "boxad" dieselmotor. Länk |
|
|
118d - utan tvekan! ;-) BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
Med samma utrustningsnivå och pris så hade jag nog tagit en 118d, men det är inget givet val och det är endast baserat på driftkostnader och andrahandsvärde. Det var en 118d jag egentligen tänkte köpa, men när BMW sedan "bjöd" på M Sport och advantage på 120 så blev valet annorlunda. 120i:ans 27hk extra och 1,2s snabbare till 100 skadade inte heller. Jag tänker inte chipa/boxa någon mer bil. Hade en 2005 530d i familjen med KCR box, den började vissla och ryka svart efter 5500mil, är inte 100% på att det hade med boxen att göra, men man känner sig inte så kaxig i garantisituation med smutsigt mjöl i påsen. Och vid 7000rpm, tänker man... "ändå gött med en bensinare..." |
|
|
Kostar skatten bara 2032:-/år för 118d? Är den skattebefriad första året? Men vad säger ni om det gäller att köpa en 1 år gammal 118d eller 120i som gått ca 1000-2000 mil och man har tänkt att köra den ca 1000 mil/år? Jag antar att det är enklare att fynda en 120i på begagnat marknaden... Jag har aldrig kört 118d men jag älskar 320d 177hk och tycker den är vida överlägsen 2,0i... |
|
|
Nikk: Är det en 143hk som är regad senast 2007-12-31 så är den skattefri i nästan 3 år. Partikelfilterrabatten är på 6000:-. D v s, skatten är 2032:-/år efter ca. 35 månader från registreringsdagen. |
|
|
Okej. Antar att 118d är svårslagen såvida man inte väldigt gärna vill vara en sekund snabbare till 100... eller får tag på en begagnad 120i för ett väldigt bra pris... |
|
|
Nikk: Så kan man nog sammanfatta det, testa båda vet jag! Uram: "Där kraften behövs d.v.s i omkörningshastigheter där har inte bensinmotorn mycket att hämta" Testa att växla ner nästa gång. Omkörningshastigheter i en för hög växel är ganska irelevant. |
|
|
Fredo: Det är just det som är det fina i kråksången med diesel. Det finns inget som heter "för hög växel" där. Att röra om med spaken blir irrelevant :D I 120d:n går det alldeles utmärkt att göra omkörningar på 6:ans växel från 80 km/h till toppfart. Har man riktigt bråttom kan man skicka i en lägre växel under 100 km/h men det är sällan nödvändigt. Hade en 325i E46 tidigare och det är oerhört mycket mer vilsamt att köra dieseln. Jag skulle aldrig tveka över valet 118d eller 120i. Men det är klart, hör man till kategorin Slyngel i keps som har som främsta intresse att köra fullgas mellan rödljusen mitt i city så är 120i ett bättre val ;) |
|
|
fredo, Jag har en 120i 170hk (till ett mycket bra pris) och en 320d 177hk. Ville bara kolla tempen på 120i vs 118d ;) |
|
|
Hade varit kul och se hur mycket 120i har att hämta mot en "boxad" 118d (175hk) Undrar vilken som är snabbast ? /Carl |
|
|
Håller med Jonas T. Håller man bara över 1500/varv så är ingen växel för hög för bra fartökning. 120i måste man varva över 4000/varv för att det ska hända något, vilket medför 1,2 växlar ner vid omkörning. medför soppa törst! Jag vill inte sitta och växla, utan känslan att det "händer" något oavsett växel tilltalar mig. Sedan är ju smaken som baken, tur är väl det! Skatten är 2032:-/år för 118d uttagen 08-. 118d uttagen-07 är skatten ca. 100 dyrare/år. Beror på att de tog bort partikelfilter rabatten för bilar uttagna 08-. |
|
|
Jonas T > Jag är med dig, kör själv en helt ny 530d ett par dagar i veckan, och vet precis vad diesel och vridmoment betyder. Tycker att 5-serien passar ypperligt med en stor diesel och sportautomat, som den nya heter. Precis på samma sätt tycker jag faktiskt att en 1-serie passar fint med en varvvillig och relativt effektfull bensinare och manuell. Och faktum är att jag upplever 120i som bottenstark. Men det brukar ju vara så med BMW, alla motorerna är underbara på sitt sätt! |
|
|
Jag föredrar bilar med sportig karaktär och vill gärna arbeta med motorn istället för att få kraften på en gång. Jag gillar bilar där man får arbeta med växellådan och samtidigt hålla höga varvtal. Jag har kört både 123d och 120i, på papperet så är 123d snabbare dock känns det inte som det. 123d drar tidigare på höga växlar men använder man rätt växel så pinnar 120i på rätt bra. Jag har aldrig fastnat för diesel bilar iallafall. Jag behöver inte bil där allt vrid kommer på en gång, därför föredrar jag också en bil som M3 framför den vridstarka C63 :) Gillar man bränsesnåla bilar välj 118d men jag går mer på känslor och körglädje och mitt val är 120i. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.