|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, Har idag en 325Ci -01 med 16-17.000mil på mätern. Sedvanlig utrustning såsom halvskinn, H/K-anläggnins, M+K-värmare, 18" M och 16" v-däck. Har väldigt svårt för min bensinräkning då bilen drar 1,1-1,2l/10km och jag får bensinräkning på runt 2.400kr varje månad. Amorterar 3.000kr/mån på bilen och betalar knappt 6.000kr/år i försäkring, skatt har jag dålig koll på. Men säg att skatten är 2200 idag? och 3500 på en 120d? Tror att mitt lån är i paritet med vad bilen är värd eller mindre - runt 85/90 i lån. När jag gör mina "kalkyler" för att få byta bil så inser jag ju att det är förjävligt dyrt att åka den bil man vill åka. I mitt fall dyrare än mitt boende - men skitsamma. Min tanke är att mina servicekostander sänks avsevärt - då jag i dagsläget åker på en service/inspection per år - och då tillkommer behov av nya däck och andra fel (hittills en spindelled, handbroms o.s.v.) - köper man en lågmilad 120d så har man ju en fri service och ett par år innan man behöver fundera på övriga reparationer? Så fråga ett är ju, vad förväntade servicekostander kan tänkas bli? Men den stora frågan - givet att man ber banken om pengar till 90-100% av bilens värde - täcker då en amortering på 3.000kr/mån värdeminskningen? Det får ändå anses som ett absolut minimikrav från min sida att jag inte har ett lån som är större än bilen är värd. Tidshorisont ska väl vara 3 år - men i praktiken byter man väl bil efter 2 år? 200-220tkr verkar man få pynta (rätta mig om jag har fel) Är bilen värd 100tkr om 3 år? (210-108tkr) om 3 år eller 138tkr om 2 år? Sen måste man ju såklart kompensera för vägskatten också... | |
| Ju dyrare bil, desto större värdeminskning. Så jag skulle satsat på en diesel i 3-serien, ett par år gammal. Snål, hyfsad vägskatt pga pf, värsta värdeminskningen klar. Att byta är alltid en förlustaffär hur du än räknar. | |
|
psike, ser att du bor i Skellefteå enligt profilen. Jag skulle kunna tänka mig att ta din bil i inbyte mot min 120d, om den är i vettigt skick och vi kommer överens om priset förstås. Kolla min annons på Blocket, finns bara en 120d i Luleå... Fri service och vagnskada knappt 1 år till. Även senare borde den vara betydligt billigare i drift än en äldre 325, både i försäkring och service. Om det sedan uppväger värdeminskningen är en annan fråga. Skulle tro man får räkna med ca 10% per år framöver, antagligen ungefär samma i 325:an men i reda pengar blir det ju en viss skillnad! Vägskatten har man sparat in på ca 2 månader med din bränsleförbrukning. Själv kommer jag nog bara att köra max 1000 mil per år framöver och då kan jag lika gärna ha en billigare bil som drar lite mer. |
|
|
Har faktiskt kikat på din annons jonas t. Passande nog så jobbar jag Mån-Tors i luleå också - därav jag får en del mil på min bil :) Jag hör av mig till veckan och kollar om du har kvar bilen. |
|
|
Du är välkommen även om ni spöar skiten ur oss i hockeyn just nu ;) Än så länge har jag ingen köpare på gång på allvar, däremot en massa nya mailkompisar. Vi får väl se om någon av dessa kommer med ett konkret bud snart, men eftersom de allra flesta verkar hålla till söder om Dalälven är det knappast snabb affär som gäller. |
|
| 120dd 177hk har 2457kr/år skatt, köp en 120d som reggades innan 080101 så betalar du ingen vägskatt i ca 2-3år. Sen så åker du betydligt billigare. | |
|
More: Rätt, men ska man dra nytta av skatterabatten fullt ut som beg-köpare gäller det att man köper privat! För när bilfirmorna tar in en begbil så ställer de av dem och då betalar VV tillbaka innestående skatt. Och det fastän man aldrig betalat in något... Så av skatterabatten försvinner en hel del. Om man köper en ett år gammal 120d (privat) så har man ca 1,5 års skattefrihet kvar på den. Räknat på en ägandeperiod på 3 år har man betalat ca 7000 kr mer i skatt jämfört med om man köper en -06 istället. Eller knappt 2500 kr/år. Å andra sidan blir både räntekostnader och värdeminskning på den nyare bilen högre så i slutändan är det knappast någon bättre affär i pengar räknat, snarare tvärtom. Jag gkorde rejäla kalkylberäkningar inna jag köpte min och kom fram till att den nyare bilen blev klart dyrare i totala ägandekostnader över mina planerade 2-3 år. Man får mest fundera på vad det är värt att köra omkring i en 1 år nyare bil. |
|
|
Har räknat till dödagar idag, och även varit och kikat hos min lokala BMW-handlare. Det står rätt klart att jag med viss inre vilja att byta bil också kommer att kunna göra det utan att någon större kostnadsökning för mig uppstår. Anmärkningsvärt tycker jag är att jag kan plocka ut en NY 120dM som tjänstebil (och sänka bruttolön för att inte företaget ska ta någon kostnad) för ungefär samma slant som jag betalar idag. Men visst - den är nedskriven 50% om 36 månader och inte till fullo betald om 2,5år - som är fallet om jag behåller mitt "herk". Medräknat i denna kalkyl var förvisso inte en del essentiella saker såsom vinterdäck, M+K-värmare, Xenon... Vad förutom "standardkampanjen" bör man välja till utan att vara extravagant? Xenon och "vinterpaket" känns givet - är det något mer UPPENBART som saknas? Den har ju klimaautomatik, multiratt och farthållare redan. Vad mer behövs? Std-stereon kanske lämnar en del övrigt att önska om man är van E46 H/K samt X3:an HiFi-pro? |
|
|
BYT! se mitt tidigare inlägg idag. Ingemar |
|
|
psike: Du skall passa dig för att gå ner i bruttolön. Detta kommer även att minska din pension. Så kalkylen blir inte så enkel som du först tror. I ditt fall hade jag köpt en diesel privat. Försök spara ihop till en bil först. Lycka till! |
|
|
Om pensionen går ner eller ej beror på hur mycket man tjänar. När det gäller att räkna hem en bil så får man ju även räkna på mjuka värden. Som att dra iväg i en ny bil |
|
|
Ger inte mycket för den statliga pensionen - den sparar man väl till privat? Hur som helst är ju bruttolöneavdraget jag räknat på bara för att få en rättvis bedömning av vad en ny bil kostar - vad bruttolöneavdraget sedan blir i verkligheten är ju en fråga om förhandling med min kollega/arbetsgivare :) |
|
|
Turbo4ever har faktiskt koll på läget. Eftersom de flesta har någon form av tilläggspension typ ITP eller dylikt genom kollektivavtalen så är bruttolöneavdraget ej att förakta när det gäller pensionsavsättningar. Det är en ganska stor del av lönesumman som avsätts, särskilt om man har över medellön! Blanda inte ihop detta med statlig pension. Jag är inte alls säker på att jag skulle valt tjänstebil, det är mycket möjligt att ett motsvarande privat nybilsköp blir bättre i slutändan. Det gäller att räkna ordenligt! Fördelen med tjänstebil är ju främst att man vet exakta månadskostnaden och slipper överraskningar. Det är många år sedan man tog tj-bil för att det var en god affär... |
|
|
Jag har nu förhandlat med min "arbetsgivare" driver alltså eget företag tillsammans med min kollega. Går ner i lön 1000kr brutto och får då - om hag har räknat rätt en nettoeffekt på runt 3500-4000kr. Vilket känns klart överstigbart och till och med billigare än den bil jag kör idag. Vad gäller pensionen så har jag och min kollega pensionsförsäkringar, men denna påverkas ju inte av detta. Det gör väl däremot den "statliga" som betalas via arbetsgivaravgiften - men denna kommer ju att öka i och med att min beskattningsbara inkomst ÖKAR med förmånsvärde - 1000kr? Nackdel är väl det faktum att jag om 3 inte har varken lån, men heller inte något direkt värde i den bil jag kör. Fördel är ju att jag inte behöver fundera på bil de närmsta 3 åren, utan bara kör på och behöver inte ta några privata smällar på ev. reparationer o.s.v. Väljer då antingen att plocka ut en ny tjänstebil alternativt köper loss tjänstebilen privat. Enligt mina beräkningar så blir det med dessa förusättningar mer lönsamt att ta ut en tjänstebil och låta företaget plikta lite - jämfört med att köpa en 1-2 år gammal privat. |
|
|
Förmånsvärdet är inte pensionsgrundande om jag kommer ihåg rätt Den pension som främst påverkas av bruttolöneavdrag är tjänstepensionen - ITP. Det är dock inte alls säkert att du är ansluten dit som egen företagare. Är du det så vet du om det med tanke på alla fakturor som kommer från Alecta. ITP 1 (född 1979 och senare) och ITP 2 (gamla) påverkas av din lön då denna styr hur mycket som avsätts till din pension. Detta är dock som mycket annat en avtalsfråga. Även fast man är "vanlig" anställd är det inte säkert att du är ansluten till ITP. Jag exempelvis är det inte då min arbetsgivare valt att stå utanför tjänstepensionen och istället betalar ut summan som lön istället för oss att placera. //Lövet |
|
|
Vi har således inget sådant ITP-kör. Vi har självvalda pensionsförsäkringar hos vår bank. Sedan den statliga - "orangea kuvertet" - som bör räknas upp - då arbetsgivaravgiften i slutändan kommer beräknas på en högre bruttolön. |
|
|
ITP kan vi bortse från, det misstänkte jag redan. Men hur får du högre bruttolön av en tjänstebil? Nu blir jag osäker här men din bruttolön påverkas väl inte av att företaget leasar en bil åt dig? Du skattar för den förmånen via förmånsvärdet som i sin tur inte är pensionsgrundande. //Lövet |
|
|
Men, sociala avgifter grundas väl på "bruttolön"? Och det är ju del av dessa som ramlar in i mitt orange:a kuvert? 10,21%-enheter av de totala antalet 32,42% av min bruttolön idag x kr=ålderspension 10,21%enheter av de totala 32,42% av min nya bruttolön (x-1000kr+förmånsvärdet). Borde rimligen betyda mer klirr i det orange:a kuvertet (nu är ju dessa slantar rätt så små ändå - men många bäckar små). Jag förutsätter alltså, utan att ha räknat efter jättenoga - att likväl som att jag får betala inkomstskatt på min förmån som arbetstagare så kommer jag att betala in sociala avgifter på förmånen som arbetsgivare. Rätta mig om jag har fel... |
|
|
tillägg från skv.se: "Arbetsgivaravgifter betalas av den som gett ut ersättning för arbete till anställda m.fl., och beräknas på summan av utgivna löner och förmåner." |
|
|
Jag har ingen källa men det ringer en klocka i bakhuvudet som säger att den extra "lön" (förmånsvärde) som din bil motsvarar, inte är pensionsgrundande. All lön är inte pensionsgrundande även om man tycker att det borde vara så. Edit: Från Länk Fråga: Är förmånsvärdet som läggs ovanpå lönen pensionsgrundande? Om det är upp till arbetsgivaren att bestämma detta - vilket är då det vanliga? Svar (2002-05-23 16:24): Arbetsgivaravgifter tas ut på bilförmånsvärdet. Däremot ingår det inte i underlaget för den avtalsenliga ITP-premien. Arbetsgivaren kan alltså inte själv bestämma över detta. //Lövet |
|
|
Ser att detta nu egentligen bara gäller ITP (igen). Huruvida den "statliga" pensionen påverkas är fortfarande öppet. //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.