|
|
|
|---|---|
|
Hallå alla BMWare! Nyligen köpt mig en 523i 97 och är otroligt nöjd med allt - förutom ljudet. Det som finns är en BMW Reverse RDR (radio och kasettspelare) och jag kände för att ta en offert av både BRL och MDS för att bygga till en huvudenhet som klarar MP3/CD/USB/Radio, slutsteg, baslåda samt ett framsystem (då jag fick höra att det är mest värt, baksystem kan man ta senare). Nu är jag riktigt förvirrad då jag först gick till BRL i Kungens Kurva och fick en offert som MDS helt sågade, varför förklarar jag lite längre ner i tråden. Först länkar jag vad för produkter respektive återförsäljare rekommenderade. *** BRL: Pioneer DEH-P6000UB - 1940kr Baspaket* GAS 900ALPHAX1600M slutsteg, ALPHA212 2x12" baslåda - 2798kr Monteringsram BMW 5-serie - 198kr ISO-kontakt BMW 3/5/7/8 - 198kr Power Kit 3 - 548kr Infinity REF5022i 5,25" högtalare - 998kr (glömde fråga om det i butik så la till detta själv) Montering - 1696kr TOTALSUMMA: 8376kr! *** MDS: Pioneer DEH-P6000UB - 2088kr MDS Fanatic FCS625 5,25" högtalare - 899kr MDS Grand Prix GP3 2007-design slutsteg - 1999kr MDS FRR Motion 12" bashögtalare - 980kr Specialbaslåda, bandpasslåda - 2500kr Strömkit - 699kr Montering av framsystem - 1380kr Monternig av baslåda - 1080kr Montering av huvudenhet - 350kr (De bjuder på antennadapter 100kr, ISO-kontakt 149kr samt BMW-panel 350kr) TOTALSUMMA: 11975kr MEN jag får mängdrabatt så det blir 9601kr för mig. Nu till kruxet! Jag var inne i MDS idag och bad om att få offert och denna fick jag. De tittade på min offert från BRL och sa att den mer eller mindre var värdelös då min BMW "är så välbyggd och isolerad att du inte kommer känna av basen i kupén när lådan är gömd i bagageluckan". Därför påstod försäljaren att jag måste ha en specialbyggd bandpasslåda för att liksom rikta ljudet mot kupén osv... ett par kunder i butiken backade även upp hans påstående. Kort och gott fick jag intrycket av att BRL försökt pracka på mig skit som skulle vara grovt icke-optimalt! Nu tänkte jag höra med er innan jag tar och bestämmer mig. Till att börja med, ser offerten från BRL bra ut? Är framsystemet jag personligen valde kompatibla och bra grejer? MDS är dyrare pga monteringskostnaderna och specialbaslådan. Det mesta är MDS-prylar jämfört med BRL som då levererar GAS och Infinity som jag valde. Vad tycker ni jag ska välja? 1300kr skillnad i kostnad och det är inte hela världen egentligen men försöker vara ekonomisk då jag pluggar på högskola utan att ta lån och jobbar vid sidan om. Nu blev det många svar på en gång men jag hoppas på att få hjälp, tack! Mvh, Thaer | |
|
lägg mer pengar på framsystemet, det är där det märks skillnad. kanske Kappa 50.9cs om du nu gillar infinitys ljudkaraktär? REF5022i är i mina ögon en relativt medioker koaxial utan riktigt filter. jag lovar dig att mellanskillnaden på 1800 spänn är de bäst investerade slantarna i sammanhanget. hellre en billigare baslåda om budgeten tryter. och gärna byta ut steget till ett 4ch så du kan driva framsystem ordentligt, baslådans effekt blir därmed något nedprioriterad. ang typ av baslåda hänger det mycket på om du har skisack som du kan köra med öppen, då får du en fri passage fram i kupén och kan spela med tex en sluten låda framåt. bandpass är extremt svårt och tidskrävande att få bra, tvivlar inte på att MDS fixar det, men det kommer krävas många injusteringar. |
|
|
Detta är min första bil och min första ljudanläggning så har inte hunnit gilla någon ljudkaraktär alls. Valde bara Infinity för att jag hört att de ska vara bra, men har du något annat märke att rekommendera; Rockford, GAS, JBL, Pioneer? Så kommer det funka att köra på baspaketet som BRL rekommenderade, alltså 2x12" GAS? Jag har faktiskt inte kollat om jag har fri passage fram till kupén men jag tror inte det. BRL eller MDS förslag? Med det tillägget som du då sa, bättre framsystem. |
|
|
Återförsäljarna ovan har ju iaf närmat sig sanningen lite, heder åt dem för detta. Visst är BMW välbyggda och välisolerade, men påståendet gäller givetvis för alla bilar, man kan inte stänga in en högtalare i en skuff eller vilket annat slutet utrymme som helst för den delen, om man seriöst vill ha lite njutbart ljud. Hemma ställer vi ju inte högtalarna i garderoben eller hur, även om tanten ibland skulle önska detta kanske...) I en E39 finns antingen en skidlucka bakom mittarmstödet, eller en utstansad plåt för skidlucka som går att ta bort. Sedan kan man placera en baslåda där, gärna sluten, men även en basreflexlåda så länge både element och rör spelar ut genom öppningen. Dubbeltolva är uteslutet, men å andra sidan ger en väldimensionderad låda med enkel 10" eller 12" mera bas än vad resterande sidosystemen kan möta, och då kan det låta riktigt bra. Här kan det vara på sin plats att inte köpa en standardlåda rakt av som påstås t.ex "passa till vilket 12"-element som helst" i butiken, oavsett vad dom säger. Det vore ju som att ta en high-end högtalare vilken som, och tro att man kan byta baselement fritt och ändå få optimalt resultat. FP |
|
|
Hej, Det finns även utstansade plåtar i hatthyllans plåt (där BMWs fjuttiga baslåda sitter på de DSP utrustade bilarna) om man vill öka genomflödet ytterligare och nyttja dessa vägar in i kupén. /Andy |
|
|
Hur kommer det sig att de i butiken inte tänkt på att man kan placera en sluten låda vid skisacken eller utnyttja hatthyllans plåt. Får väl återkomma till MDS (eftersom de verkade veta vad de snackar om) och höra hur man kan lösa det. Alltså en sluten låda riktad mot skisacken, ett slutsteg, ett framsystem samt en huvudenhet borde göra ett ORDENTLIGT lyft från de standardhögtalare jag har på min E39? Baksystem är lägsta prio fick jag höra i butik? |
|
|
Hej, I min e39:a körde jag följande system: Kenwood huvudenhet, kommer inte ihåg benämningen men det var en med motordriven front och inbyggd dsp med ställbara delningsfilter och så vidare. Grym spelare faktiskt. Front system: Rainbow Profi Line CS230 Bas: MDS x-max12 Steg: JL-audio 500/1 till basen och JL-audio a4300 till frontarna. Som synes inget ljud bak för där åker inte jag... Satsa pengarna på frontar i stället. Basen spelade som flera redan sagt genom skidluckan. Dunkade duktigt vill jag lova !! Lycka till med bygget. |
|
| Då behöver jag alltså ingen bandpass låda, räcker med att köpa en färdigbyggd låda och rikta den mot skidluckan? Men kommer inte konen slå emot baksätena och då sakta men säkert gå sönder (basen dvs)? | |
| Så du har dubbla slutsteg? Hur mycket kostade dem styck och varför köpte du just två, räckte det inte med en? | |
|
Konen skall ju helst inte röra sig utanför lådan. Sätt gärna en tätningslist på lådan som givetvis skall ha samma vinkel som ryggstödet osv, så får du bra resultat och det spelar inte i skuffen. FP |
|
| Tackar oerhört för tipsen! Om ni har fler så låt dem flöda. :) | |
|
Tarre: Hur har det gått med din uppgradering av ljudet ? Är lite nyfiken, sitter själv och fundera på att uppgradera ljudet, främst i framdörrarna. Mvh Peter |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.