|
|
|
|---|---|
|
Skulle beställa tid idag för att byta bromsbelägg fram på min 530XD E61, som tur var så kom jag ihåg att begära prisuppgift, svaret blev: 2849 kr (!). Jag tappade hakan och bad att få återkomma. Vad tycker ni mina vänner, är det rimligt att det ska kosta nästan 3000 kr? Efter en snabb koll på nätet så hittade jag några olika bromsbelägg satser från ca 500 och upp till 1500 kr. På mina tidigare BMW har jag bytt beläggen själv, skulle det vara så mycket mera jobb på E61:an? Finns några erfarenheter/synpunkter från er som bytt själva? Någon annan som har en E34 med en ägare? | |
|
Det enda jag har att tillföra att firma MotorNord haver prima svensktillverkade bromsbelägg såsom jag själv haver provat. Mvh Asken |
|
Transocean |
Kan det vara Rydahls belägg Asken menar? Sådana köpte jag för några år sedan och det var riktigt bra belägg man fick. Annars har ju Textar och ATE bra grejor. Byter gör man själv. |
|
Hej Ullf530. Jag tappade också hakan då jag frågade BMW Malmö för 6 mån sedan. ~2500 SEK för belägg var det då. Jag köpte orginal inkl skivor på BMW och bytte själva. Hur enkelt som helst. Bytte belägg inkl skivor fram vid 12.500 mil för första gången på bilen ;-) iDriven indikerade 400 mil senare att det var dags att byta bromsbelägg bak. Skivorna var fin här, så jag bytte endast klodsar bak. BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
Bytte på min E39 på en Mekonomenverkstad för 1800 spänn med de dyraste delarna de hade. Att E60 skulle vara så mkt krångligare och dyrare låter inte troligt. Finns heller ingen anledning att anlita BMW för ett så enkelt jobb. //Lövet |
|
| Bromsmannen funkar bra | |
|
Bara beläggen kostar 1300kr på förenade bil malmö.Hutlöst!!!!! Det är ett standard ATE-broms ok sitter såna i många bilar bara olika stora. Jämförde saab och BMW belägg "TEXTAR" samma belägg bara BMW lite större. Skiljer 700kr mellan märkeshandlarna nästan samma belägg. Köpte mina på micro ca 700kr med monteringsats(märke ferrod). Själva bytet var väldigt enkelt samma som E39, SAAB, etc. Till och med Bromskivor var löjligt enkla att byta,slipper ta loss hållaren för bromsoket. Titta "gör det själv "mektips bromsbelägg E39 |
|
|
För ett halvår sedan så bytte jag belägg fram på min 530. Anlitade Theanders i Lund och notan slutade på 1695kr. Det som är konstigt är att en punkt på kvittot heter "Rabatt max rep.kostnad" 2 belägg 1410kr Sensor 185kr Tillsats matr 54kr Arbete 770kr Rabatt max rep kostn -724kr Summa 1695kr ___ //Ulf |
|
| Hm, bytte belägg på e39an för ett år sedan. Biltema 299 kr för frambelägg. Även om de inte är lika bra som BMW original, så har jag svårt att tro de är SÅ mycket sämre. Kan byta 9 gånger för samma kostnad som bromsbyte på bmw... iofs gjorde jag arbetet själv, så jämförelsen blir orättvis, men ändå! | |
|
Programmer: Jag tycker du kom rätt billigt undan! Jag betalade 2200 kr för samma sak på en liknande bil, på auktoriserad verkstad; men jag hade ingen psot med minus på räkningen...:-( Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
|
psot=post Fortfarande ingen möjlighet att redigera..... Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
|
Hr Transocean: Det finnes mången varumärken det visar detta om något: Länk Jag haver nyttjat Firma TMD Friction s fabrik då en av denna ligger inom Svea Rikes gränser. Belägg samt givare i samma kartong, synnerligen praktiskt. Man vet vad man får samt bidrar även till att hålla sysselsättningen igång och riket rullade, ack så viktigt då även de unga skola hava rätt till lika fint samhälle såsom vi ock fått. SEK byggde icke landet. Firma Rydahl kände jag icke till, tack för informationen! Hr Ulf530: Vad såsom äro rimligt får väl ses i förhållande till kostnaden för automobilen man kör kanhända? Det som äro synnerligen trefvligt äro den E34 Ni haver till förfogande. Ett stycke prima rullande historia. Jag haver för tillfället förmånen att framföra ett stycke kalypsoröd(korrekt benämning?) 525iA. 30k mil på mätaren och bilen äro knappt inkörd. Majonäsinsmord under natten och därefter tvättad på vanligt vis och vips, 3 vligt blank:)) Byte själv eller låta verkstaden göra det? Upp till var och en. Däremot kanhända vi alla kan hjälpas åt att finna de smidigaste visen? Jag äro medlem i BMWCS. Det ger rabatter bland annat lokalt hos BMW-handlaren. Samt att jag vågar ta oanade vägar för att nå mer SEK över till prima 98oktanig bensin:) Mvh Asken |
|
|
Jag hade då aldrig i livet betalat 3000kr för nya bromsbelägg fram inkl montering. Montera gör man själv på 30 minuter på en så ny bil. Vet inte vad orginal belägg kostar men jag skulle aldrig betalat mer än 1000kr för ett par bromsbelägg iaf. |
|
| Lr just fan, pynta ju ut 1400 för ett par taroxbelägg. Men undantaget sportbelägg då. | |
alain |
Jag ska byta fram bromsbelägg på min 530, fick dom från ett företag (PAGID) i Tyskland och kostade 1600:- för mycket bra kvalitet och ska byta dom själv och vet att det kommer inte att at mer än 30 minuter för båda sidor. Jag går undan rätt billigt ner man ser vad tar BMW eller andra företag med billigare kvalitet. MVH ((Alain)) bromsningen är första tecken på rädsla !!! Länk |
|
Nu kan jag inga märken, men snåla för XXX inte på bromsbelägg!! Men 1500 (eller mer) för jobbet tycker jag låter i överkant. Då hade jag bytt själv, om jag hade tid. "Lycka är att vara nöjd med vad man har - så skaffa tillräckligt" Hagbard Handfaste |
|
|
Theanders tog som sagt 770kr inkl moms för jobbet vilket jag gissar motsvarar ca. en halvtimme. Själv har jag aldrig bytt belägg så det hade garanterat tagit betydligt längre tid samt att man skulle haft en osäkerhet att allt gjorts på rätt sätt. ___ //Ulf |
|
| jag jobbar inom mekonomen, och en av mina leverantörer tar 634:- för beläggen i fram till BMW 530XD E61 | |
|
Tackar allra ödmjukast för alla svar. Det är härligt äga rätt märke som naturligt ger engagerade och goda vänner! Efter att ha beaktat era råd och efter att dessutom ha konsulterat två mycket erfarna mekaniker har jag valt att beställa TMD som håller omvittnad hög kvalitet (enligt en uppgift lär de ska ha samma friktionsmaterial som Pagid?). Satsen kommer att kosta mig ca 650:- då jag löser ut den på bussgods i kväll. Jag valde alltså på inrådan att avstå från att köpa de allra billigaste beläggen eftersom det lär ha förekommit en del problem på marknaden. Mot bakgrund att bra belägg håller 8 - 10K mil på min bil så tycker jag att 650:- är helt ok, de kommer nog räcka i omkring 4 år för min del (som Hr Asken mycker riktigt påpekat så har jag ju inte heller valt marknades billigaste bil och allt bör ju stå i rimlig proportion..). På lördag eller söndag kommer jag nog att skita ner fingrarna litegrand och kommer då att spara ca 2000:-. Samtidigt är det väl lika bra att lägga på vinterhjulen (vinterdäck = dubbdäck för min del!). Eftersom det blir min första vinter med xd, min nyfikenhet och förväntan är stor, så längtar jag faktiskt lite grand efter snö och halt väglag (i annat fall gör det heller inget om vintern dröjer till tomten kommer..). För E34:an är det hög tid att den kommer in i vinterförvaringen eftersom den ska stå avställd i vinter (måste ställa in den innan första snön kommer, 265/35-18 och snö är en fullständigt omöjlig kombination!) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.