|
|
|
|---|---|
|
Jag undrar om någon vet om det är så knöligt att byta vänstra främre övre länkarmen på en saab 900 - 93 som det påstås i hynes reparationshandbok ? Står ju där att motorn måste lossas för att få bort just den länkarmen. Svärfar fick nedslag på bla det på bilprovningen. /Peder | |
|
Ja det underlättar väldigt mkt ifall du lossar lossar de 3 muttrarna till motorfästet och sedan höjer upp motorn en bit. Behövs dock ej inte, men underlättar mkt! |
|
| det är inte själva infästningen han fått nedslag på då? för i så fall så brukar det vara den undre infästningen och det behöver man inte tänka på att ta ur motorn för att komma åt. | |
|
Det sitter ju dubbla länkarmar på og900, övre och undre. HFR är det länkarmsinfästningen du kanske tänker på? Oavsett vilken länkarm som måste bytas behöver ingen motor lyftas ur, däremot att lyfta den ca 1-4cm underlättar oehört! |
|
|
Tack för svaren , det är själva länkarmen det gäller , ej infästningen, ska nu själv ta över denna bil, sista årgången av og 900 som det är, kanske värd att bevara ? /Peder |
|
|
Undantag för Cab, de gjordes fram till 1994. Beror väl helt på skicket samt ifall det är en T16. Har du en T16 så är den verkligen värd att bevara, då de skärde ner på tillverkningen väldigt mycket efter 1990. Berätta gärna lite vad det är för bil :) Är det en TurboS -93 3D svart eller Röd så kontaktar du mig så köper jag den :D |
|
|
Det är en röd 5D 2,1, ska ev också byta primärdrev, (alltså de drev som förbinder motor/växellåda via en kedja) på den så den inte varvar lika mycket spec i motorvägsfart. /Peder |
|
|
Primär växel tänker du på. 7:ans primär är trevlig. |
|
|
Lägg i en 7ans som Strongman säger, den har 32 kuggar på ingående axel och 25 på utgående. Med den varvade jag ca 3000rpm vid 120km/h, funkade bra på den tiden man körde 5växlat. |
|
|
Ska försöka hitta en 7ans, tror, har inte kollat efter, att det sitter 6ans i nu. /Peder |
|
|
Det står på växellådan vilken primär du har nu. 6:an varvar alldeles för mkt för att vara behaglig på hastigheter över 90km/h. Ännu bättre är ifall du hittar 8:ans primär, då har du riktig glidar bil ;) |
|
|
jag tror att 8ans blir för seg i en icke-turbo. dessutom kostar den en bra slant, eftersom folk tror att den gör att käckebrödslådan håller för banzaistarter och 1,5bar i mellanregistret ;) |
|
|
Alltid lika roligt att skratta åt folk som börnar med en saab ^^ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.