AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.397

M3 E36 coliovers

Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
Hej och hallå!
Nu tror jag det är dags för ett stötdämparbyte! 5 pers i bilen, och bakhjulen tar i skärmkanterna när man svänger (det skrapar, så jag antar det.. eller vad kan det annars bero på?). Har sökt runt på forumet lite, och läst mig till att FK Koenigsport coilovers och K-sport coilovers, kan vara ett bra alternativ. FK Koenigsport har jag inte fått nån prisuppgift på än (väntar mail), och K-sport kostar 7500:- hos raidopower.se

Är det nån av er som har några rekomendationer ang coilovers? Eftersom jag bor i Jämtlands län, så är vägarna inte så bra. Jag vill alltså inte ha stenhårda dämpare, och jag kommer inte köra bana. Jag vill helst inte betala mer än 8-9000:- för ett väghållningskit.

Tack på förhand.. /Jonas

/Jonas
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Jag har FK ´Koenigsport på min och är helnöjd! Kört en hel del bana med dem och de förvånade positivt även där får jag säga! Tror du får betala ca 10500 för de kittet till M3àn om jag minns rätt.

Nån kille här inne monterade K-sport men ställbara camberplattor osv men där Castern inte gick att ställa lika som på originalbilen ens...

Filip_J
www.ebay.de

Snuskigt billiga priser, frakten kostar inte mer än 250:- till Sverige och tar bara ett par dagar.
Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
Fick prisuppgift från Hova.com nyss, och det stämmer de du säger wingard, att dom kostar 10500:- Egentligen lite väl mycket pengar.. Vad finns det för fler stötdämpartillverkare med kit för under 10k? Och vart säljs dom?

/Jonas
pg_ice
E B A Y !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

räkna med halva priset mot vad klåparna i sverige tar betalt
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Finns väl några fler såsom D2 och bla satserna från GE motorsport. Njae jag vet inte om de är för mkt pengar eftersom de funkat kanon för mig och jag är helnöjd. Lägger hellre 10 000 och blir nöjd än 5 000 och besviken! Men visst de är ju som de säger att de är dyrare i sverige och går givetvis att tjäna på att ta de från utlandet.

Om du inte vill/kan lägga för mkt pengar skulle jag rekommendera att köpa vanliga fjädrar och dämpare istället för coilovers. Tror de är lättare att få tag på BRA grejor billigare än om du letar coilovers för småsummor... Kika in på Schmiedmanns hemsida.. De har ett märke som heter Lowtec som tydligen ska va rätt hyfsade saker till bra pris (7903:-). De har även ett till från AP/Koni för 8241:-... Finns lite att välja mellan...

Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
Okej, ska genast gå in där och kolla! Anledningen till att jag ville ha coilovers, var för att dämparna inte ska bli för hårda =) som sagt, kassa vägar här i norrland..

/Jonas
Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
tyvärr förstår jag mig inte på Schmiedmanns hemsida... finns det inga färdiga kit?

/Jonas
Filip_J
a_wingard: På min förra M3 som pg_ice numer äger sitter samma coilovers som på din.

Jag gav 7100:- inkl frakt från Tyskland. Kolla annonser på www.ebay.de innan ni beställer från svenska företag som lägger på allt mellan 3-5000:- för samma coilovers.
pg_ice
Filip: FK fram och Koni stötar bak
det är det dom kör med alltså?
inte FK runtom?

trodde det här kittet var nåt hoppkok först ;)

Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
PG: nej de är FK & Koni ställbara dämpare på min med.

Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Casy: Ring dem istället så förklarar de säkert hur allt fungerar och hör ihop...

pg_ice
ok
visste inte äns om att vi körde med samma kitt men då vet man det.

så Casy
slå till på ett FK Koenigsport
du kan ju inte vara sämre än eliten ;)
den enda nackdelen är att haknycklarna som följer med är ren dynga
så ska du ändra höjden flera gånger så kommer dom antingen att bäja sig eller nötas ut.
jag snodde..eller jag menade lånade en riktig haknyckel från jobbet ;)
det finns säkert att köpa bättre.
pg_ice
bäja=böja
pg_ice
bild på kittet
Länk
Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
Är inte FK koenigsport väldigt hårda då? Jag vill gärna ha lite komfort oxå =)

/Jonas
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Jag har mina justerade enligt setupen de va vid leverans förutom att jag skruvat ner den i höjd en del.. Jag får nog säga att komfort är ett begrepp som inte passar min bil iaf:) Hård som sten på gata men aningen för mjuk på bana enligt egen uppfattning. Går ju att justera så komforten går säkert få bra mkt bättre om man nu vill, vilket jag själv nu inte bryr mig de minsta om.

Som jag förstått de så har Koni utvecklad och tagit fram framdämparna med, bara att FK tillverkat dem.

Mr
46
Mr.O
M3 -94
Jag köpte k-sport förra vintern och är helnöjd.
kör på hårdaste dämpar inställningen och det är nästa för hårt för landsväg.

har inte hunnit testa på banna än. men tror dom duger gott för lite allmän banåkning.
pg_ice
Casy: är du ute efter komfort så har du köpt fel bil :)

nu vet jag inte hur mjuka stötarna går att få då jag har kört med hårdaste läget som förra ägaren stallde in sen jag köpte den.
jag kan iofs prova och ställa ner dom och kolla om det blir nån skillnad.

vid stadskörning så får man nästan skaffa njurbälte.
minsta lilla gupp så känns det som bilen ska slås sönder.
bra komfort med andra ord haha
Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
Fel bil vet jag inte.. men de e klart, en M5a skulle jag inte tacka nej till =)
Som jag säger så är våra vägar riktigt dåliga. Jag tror att ni har svårt att föreställa er hur pass dåliga dom egentligen är. En bil med hårda stötdämpare är inget jag är ute efter. Just nu sitter det Bilstein på den, men jag vet inte vilken modell. Men som ni säkert har sett på bilderna så är bilen ganska hög jämfört med många andra M3or. www.garaget.org/casy
Lite hårdare fjädring går bra, men man ska inte behöva använda njurbälte! ;)

/Jonas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.