AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
738

Är det någon mer som provat med inblandning av E85?

HU
1
HUNTER10
320 Touring -04
Jag har provat med ca 40% E85 vid tre tankningar i rad. Ca 40 mil efter sista tankningen tändes varningslampan för dåliga avgasvärden. Jag tankade då vanlig bensin o0ch efter ca 15 mil slocknade lampan igen. Vad är det i avgaserna som ökar? Kan motorn ta skada och i så fall vad kan hända vid inblandning av E 85? Bilen kändes helt ok att köra på blandningen. Det är en 320 -04.
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Välkommen till forumet!
Prova funktionen Sök inlägg så får du massor med olika svar. Själv skulle jag ha svårt för att hälla i annat än avsett drivmedel i en så pass ny bil.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
p9
95
p950nlu
540iA Touring -01
Porsche 928S4 -89
Ford Mustang Fastback 1966
Fick samma problem, men min lampa började lyse efter endast ca 15 mil
Det den larmade för var att bränsleblandningen var för mager. Jag antar att ECU'n kompenserar detta med att göra blandningen fetare, men jag ska inte testa att tanka E85 igen

Precis, styrdonet försöker kompensera för det ändrade förhållandet men hamnar i ena ändläget för vad som är tillåtet och då tänds lampan. Dvs i det här fallet kunde styrdonet inte öka bränslemängden tillräckligt för att uppnå korrekt lamdavärde.
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Jag avbröt mitt e85-experiment med min gamla e34, eftersom den inte gick nåt vidare när allt kom omkring, hostade och hackade rätt kraftigt - och dessutom ökade förbrukningen alldeles för mycket.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.