AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
1.190

Passiv eller aktiv vinterförvaring

Di
100
Dixie
335i cab -08
318ti compact 03
840cia-96
Hej folk.Jag bytte insugspackning och någon slang.Passade då på att fråga om dessa problem hade något med vinterförvaringen(6 månader)att göra. Min mycket rutinerade BMW-meckare rekomenderade inte mig att varmköra bilen typ en gång i månaden.Han menade att om bilen står torrt och svalt så finns inget som tar stryk.Att starta en iskall bil då och då skapar värmeväxlingar vilket inte är till någon fördel enligt honom...

PS.Jag behöver en ny framruta pga. repor.Kan det finnas någon begagnad eller är det 12000pix för en ny som gäller?
Hälsningar Dixie.

Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
jag håller med din BMW-mekaniker. Utan ordentlig varmkörning, dvs ut på vägen i kanske två mil, ökar bara risken för kondens.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Visa användare
588
Grym&Elak
320d T -12
635 Csi -88
Har du glas i försäkringen så är det "endast" ca 1600 i självrisk för en ny ruta.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Glasförsäkringen täcker inga repor.
J
60
J de Koof
840Ci 1995 6vxl
Problemet med en helt passiv vinterförvaring är att diverse tätningar och gummihistorier tenderar att bli väldigt passiva om de inte aktiveras med en viss frekvens. Ett fullt fungerande luftkonditioneringssystem lär till exempel börja läcka om den lämnas inaktiv för en längre period.

Att "varmköra" en gång i veckan är förstås något överdrivet och bidrar istället till diverse kondensbekymmer, men en intressant fråga är hur ofta som är vettigt?

För en som har bilen i kallgarage utan eluttag och måste släpa iväg batterierna en bit för undehållsladdningen är detta en avgörande fråga; en gång i månaden? Varannan månad kanske räcker?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det såsom fungerar förr i tiden fungerar än idag....

Tanka tanken full medelst högoktan. Toppa med några liter 95 eller E85(innehåller alkohol, 95=5% etanol...)

För undvikande utav kondens i avgassystemet. Borra ett 2mm hål på avgassystemets lägsta punkt.

Ny olja och filter äro nog alla införstådda med. Gammal sur olja ligger och ger sura beläggningar på alla invändiga motordelar, ju längre de står onyttjade, desto mindre oljefilm kvar... Metall emot metall...

8-serien har förfallit rent generallt för att just så få vara medvetna om behovet att den skola var nyttjad minst 1 gång per månad för att icke just packningar mm skola torka ut samt tillgången på årlig servicegenomgång.

Varmkörning äro en halv timmes gång minimum. Var 3:e-4:e vecka. Farten väljer man själv. Jag brukar köra bilen en kort sträcka när det äro gott väderlag till dit det finnes ett strömuttag. Därefter ladda med ctek under dagen.

Med ett prima tunt lager solrosolja på bilen finnes det ingen vägsalt i världen såsom kunna förstöra lacken. Appliceras samt tvättas under tiden:)

Beträffande ny ruta. Antagligen haver tidigare ägare nyttjat för lite spolarvätska i samband med svepningen, jag beklagar detta. Numera utan stänkskyddslagen så åker alla runt och sprätter grus på varandra så det står härliga till och försäkringsbeloppen åker i höjden sedan 1990. 12k är svaret.
Mvh
Asken
Ra
209
Rattmeister
850CiA -92
520dA Touring -08
Problem med insugspackningar etc. är ett standardprobelm i den tidiga V8:an. Har alltså inget med avställningen att göra. Finns massor att läsa om på 5ser forumet....

Prata med en glasfirma. De hjälper säkert till med både det ena och det andra så att enbart självrisken betalas. Är ett "bedrägeri" som jag anser vara OK.
De flesta av 8ser ägarna vårdar sina bilar som rena entusiastbilar och borde därav ha försäkringspremier därefter. Men betalar man >1000kr i månaden så ryms det en del i detta anser jag....
J
60
J de Koof
840Ci 1995 6vxl
Pga spricka i min vindruta fick jag anledning att kolla upp kostnaden; vid 35% självrisk ca 2500-3000 hos lokala BMW-återförsäljarverkstan, och ca 3200 hos fristående bilglasfirma.

Vinterförvaring och regelbunden genomvarmkörning utgör ju ett allmänt problem med entusiastbilar - man vill gärna ställa av för att något minska de icke helt obetydliga kostnaderna för skatt och försäkring. Samtidigt som körning på allmän väg med avställd bil utgör en allvarlig risk.

De vintrar jag haft Saaben avställd har jag emellanåt vid torrt väglag smugit kring på obefolkade bakgator, men det hjälps inte - OM olyckan skulle vara framme...

Att ställa på en dag i månaden är väl knappast görligt.
Visa användare
144
HannesL
850iA -91
J de Koof: Nu tar VV betalt för av- och påställning, så nu är det mer som talar emot det. Men om man tycker det är värt de 50-100kr eller vad det kostar, så borde det väl inte finnas något hinder för det?

Jag gissar att försäkringsbolagen gör bytet från påställd till avställd med automatik, så de klagar kanske inte.

Att värmeväxlingar när man startar en kall bil skulle vara speciellt mycket av ondo låter lite väl försiktigt. Att bilen inte mår bra av eventuell kondens som byggs upp om bilen inte körs helt varm i alla delar kan jag förstå.

Har dock aldrig tidigare hört tipset att inte starta bilen när det är kallt ute, eftersom värmeväxlingarna skadar den. Skillnaden mellan start vid någorlunda varmt väder 10grader och kallt väder, säg -10, är bara 20 grader. Det är som skillnaden mellan att starta bilen vid 10 eller 30 grader. Motorn ska upp i 80, så den stora skillnaden torde vara mellan inte igång och igång och inte mellan start i kyla och start i värme.

Har man dock inte möjlighet att köra bilen, är det självklart en annan femma. Om jag får välja mellan ingen start och stillstående med 5 minuters tomgångskörning, väljer jag ingen start alls, pga kondensproblemen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.