AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.394

Styrväxel, klonk

Ma
7
Maraca
523i - 97
Jag har ett glapp i styrväxeln, det värkar vara själva stången som glappar. Det klonkar när jag kör sakta över små gupp. Har läst att det inte går att justera, har även testat men det går inte att få bort även om jag skruvar på skruven ovan snäckan. Någon som vet om man kan byta bussningar i kuggstången? eller är det bara att köpa ny?

BMW523i e39

TRn
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Är du säker på att det inte är fram dämparna som spökar? Har samma problem med min kärra och där va de det.... Nya är beställda.

C-YA, wouldn't wanna B-YA!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Finns troligen en mutter inne i kupen' under rattstången som du kan prova att dra åt först..

Men för mig låter det inte som styrväxelglapp utan något stag i framvagnen som börjar bli lite slitet.
När styrsnäckan är sliten brukar det vara ett "glapp" i ratten snarare än klonkljud(kan ha fel).

Sen ska man nog passa sig för att justera på snäckan själv,kan snarare bli sämre efter det.
Det KAN resultera i mera slitage o sämre "återgång" efter sväng=farligt.

Mvh Janne.
Casterstagen.....

PH
Ma
7
Maraca
523i - 97
Jag precis bytt stötdämparna och det vart ingen skilnad. Har i dag även bytt vänster styrstag då jag trodde att klonket kom från den inre kulan, men icke. Klonket kommer från styrväxeln och min fråga är om någon vet om man kan repa styrväxeln?

TRn
ma
358
majtii
F36 4-serie
Försvinner det servoolja?
Hissa bilen på en lyft och tvärställ hjulen. Ryck i kuggstången som kommer ur styrväxeln. Du upptäcker glapp ganska snabbt.

En utbytes s-växel kostar 9500:-. Fråga inte hur jag vet...
Ma
7
Maraca
523i - 97
Näe det är inget läkage av servolja vad jag kan se.

TRn
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Har haft samma problem, det visade sig vara de båda
dragstängerna / grova längsgående / och dess led som glappade.
Kan " Maraca " ha samma problem.
Som jag nämnt i ett tidigare inlägg så är det en svag länk om man som jag har lite bredare däck, ökad påfrestning. Därtill är det aluminium i dessa tryckstänger, AUDI har haft liknande problem sägs det.

NoFear
<¤¤00¤¤>
Ma
7
Maraca
523i - 97
Det har suttit 18” och 235 or på den sedan den var ny, ( 16000 mil nu) det kan kanske vara en bidragande orsak till felet, men jag har brutit och bänt i all stag och alla bussningar ser då ut att vara ok. Däremot om jag sätter spänning på styrstaget som går till styrväxeln och gör snabba småsvängningar på ratten blir det nästan tyst. Likaså om jag kör sakta över ett litet gupp klonkar det, men om jag bromsar lite över samma gupp så är det knäpp tyst.

TRn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.