AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.955

E39 Fälgar på E34? Navringar?

Sida 2 av 2
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Som du nämner Folke, så är troligen friktionskraften lägre med pressade plåtcentrum. En annan anledning till att plåtfälgar är mer lättcentrerade är att konan ligger mycket närmare bromsskivan. Monterade själv cromodorafälgar igår med tjockt gods. Bultkonans botten låg säkert upp emot 30 mm från bromsskivan. Om inte centrumstyrningen funnits har säkerligen fälgen hängt ner sig en halv millimeter eller så även när konan lagt sig till rätta i sätet. I fallet med cirkulär rörelse p.g.a vridmoment från motorn samt bromsning så räcker friktionen till för att hålla fägen stilla.
Tanken på att de taniga M12:orna i mina Cromodora snikvinterhjul skulle ta bromsmomentet på 30 mm utstick utan hjälp av friktionen är mest obehaglig :)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
En tanke som slår mig är rekommendationen från däckhandlare m.fl. att efterdra bultar till alu-fälgar efter några mils körning. Kanske det är så att den cirkulära förskjutning som kan uppstå vid monteringen rättar in sig efter ett tag och kan orsaka lösa bultar. Jag kan inte tänka mig någon annan orsak till varför spänningen skulle släppa. De gångerna jag varit ordentlig och gjort en efterdragning har jag någon gång märkt att man behöver dra en del.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.