AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.956

E39 Fälgar på E34? Navringar?

Sida 1 av 2
Behöver man navringar och isåfall vart hittar man sådana
dr
50
drille
523touring-08
523 sedan-96
hos närmaste seriösa däckhandlare för ungefär 50kr/st

Ha
77
Hardy
530iM -02
precis som drille säger.
Du ska ha centreringsringar med yttre diameter 74,1mm och inre diameter 72,6. Jag köpte mina för 60kr/st.
Finns "samma/lika" på mekonomen billigare (typ 40kr) men med måtten 74,1 och 72,5mm, dvs de sitter något tightare runt navet men funkar. Har provat båda.

Tack för det.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Vet ju inte,men jag tycker det inte blir speciellt smidigt med centreringsringar när man ska byta fälgar som t.ex i detta fall från E39 till E34...KAN bli en smula obalans + att dessa ringar aldrig är där man ska ha dessa när det är dags att skifta hjul till original igen(OM man nu gör det) ;)

Men visst...det går ju säkert bra,men inget jag skulle tycka var någon "höjdarlösning".
Men vissa E39 fälgar passar fint designmässigt på gamlingen E34...så..jaja.

Bara en liten "grej" om vad jag tycker i dylika fall...

Har haft själv centreringsringar i plast till en fälguppsättning och dessa var "irriterande",dels dålig hållbarhet dels "ständigt" fippel med att hålla på med..
Ingen 100% lösning för att behålla humöret med iaf :)

Mvh Janne.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Edit/tillägg:

"När det är dags för bytet från E34 fälgar till E39 fälgar är det ibland irriterande att försöka hitta dessa ringar igen året efter t.ex.(om man har taskig koll)".

Ok,ni fattar :)

Mvh Janne
E3
1.828
E36
USA bilar
Navringar funkar ypperligt, saken är ju den att köper man eftermarknadsfälgar får man i de flesta fall använda sig av dessa, eftersom det ju inte finns fälgar med alla borrningar för centrumhål, vissa fälgar är direktborrade för vissa biular helt enkelt
Köper man fälgar av sin seriösa däckgubbe ska man få ett komplett kit med fälg, bultar/muttrar och ev nödvändiga navringar
Ringarn aär i vanliga fall såpass tighta i passningen på fälgen att det inte alls blir något fipplande och letande efter dessa, då de ju sitter kvar i fälgen
Da
639
Danjel
540iA Touring -03
Janne- Jag vet inte om jag missförstått dig, men om du ska sätta på E39 fälgar på E34 så måste du ha centrumringar. Annars kommer du garanterat få vibrationer då navet på E39 är större än på E34...

Danjel
Min bil:
Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Danjel:Jag försökte rätta till min text i andra inlägget i denna tråd så att det slapp bli missförstånd,men jag kan hålla med om att också det blev en aning "virrigt" :)

E36:
Jag hade plastringar ett tag till en fälguppsättning som sagt och det blev aldrig så att dessa satt fast i fälgen alla gånger + att jag fick fixa nya då o då pga skador på ringarna..
Man bör åtminstone ha en sats i aluminium eller liknande med superpassform då...
Tycker fortfarande inte det är en lösning som är helt tillfredställande dock.

Mvh Janne.
Gu
100
Gurrae
Bmw 525iT E61 -04
Nån som vet om man kan köpa såna här navringar på nätet nånstans? yttre diameter 74,1mm och inre diameter 72,6.
Många använder navringar av plast, det finns inte så stor anledning att svarva till metallringar med superpassning osv. Ringarna är mest en monteringshjälp, när fälgen väl är på plats och fastdragen med de koniska bultarna osv så sitter den orubbligt även utan ringar.

FP
Visa användare
202
Chrille.A
540ia -94
Visst sitter fälgen utan ringar, men det ökar risken för obalans utan ringar. Annars skulle man ju inte behöva ha ett centrumnav. Nu har man det för att fälgen ska kunna centreras utan att få onödig obalans + att fälgen sitter ordentligt utan att påfresta bultarna mer än nödvändigt.

Bayerische Motoren Werke
Missuppfattning, skrönor. Det finns ju flera fälgar som monteras utan passning i centrumhålet, bultarna håller ju på dessa. Till och med fälgar med endast tre bultar och utan centrumhål funkar utan problem, skulle inte 5-håls räcka menar du?
Visst finns det en liten risk att fälgen blir felmonterad om man inte har passning i mitten, men då måste samtliga bultar med sin koniska anliggningsyta också sitta snett osv. En konisk bult strävar ju automatiskt efter att centrera sig mot bulthålets anliggningsyta eller hur?

FP
Ha
77
Hardy
530iM -02
Jag trodde precis som du folke, att navringar enbart var moneringshjälp, att du helt enkelt kunde dra varje bult lite hårdare innan du drog nästa osv eftersom fälgen hölls centrerad med ringen. Men efter att ha monterat E39-fälg på 2 olika E34:or (och olika fälgar dessutom) med och utan ringar så kan jag bara hålla med Chrille.A.
Hur minutiöst jag än drog bultarna samt roterade hjulet samtidigt för tyngdens skull så fick jag otroliga vibrationer, i 150 kunde jag inte gasa längre...hela bilen hoppade fram.
Personligen tror jag det beror på att i höga farter, blir det lilla avstånd som fälgen sitter off-set så påfrestande att bultarna rör sig pga glappet i gängor mm. Med ring hindrar du att fälgen börjar röra sig för mycket.

---------------------------
Körglädje alla dar i veckan
Jag har hört samma resultat från annat håll, och säger inte emot och skulle önska att det var så enkelt, men skulle en plastring förhindra detta?
Dvs skulle det hänga på att en tunn grön massproducerad plastring, dessutom med rätt dålig passform? Jag har fått fälgar från Rondell i Tyskland (med vidhängande gröna ringar för att anpassa navhålet för E34 vid ett par tillfällen och frågade dom just om detta, eftersom det var så ynkligt material osv.
Monteringshjälp var svaret, i princip kan man peta bort ringarna efter montering om de inte är fastkilade osv.
Om fälgarna skulle kunna jobba/röra sig i sina bulthål så är det nåt fel. Analysera nu lite hur en väl fastdragen konisk bult i ett likaledes koniskt säte, skulle tillåta någon rörelse, och isf i vilken riktning?
Hur kan det funka i exemplem med fälgar utan centrering i mitten, och hur funkar det t.ex på fälgarna hos lastbilar och flygplan med mångdubbelt högre belastning/rotationshastighet, har de centrering i mitten eller är det nåt annat som håller fälgen i läge?

FP
Visa användare
202
Chrille.A
540ia -94
Det är väldigt lätt att en konisk bult efter flera hjulbyten år efter år kan ta skada och inte centrera en fälg likabra längre.
Vad är det som är så svårt att acceptera att denna lilla ynka plastbit gör ett jädra bra jobb? Du kan väldigt mycket Folke, men nu tycker jag att du besserwissar lite.

Jag har monterat utan plastring med följd av lite obalans, men med ringar utan obalans.

Bayerische Motoren Werke
Jag köpte fyra plastringar av min däckhandlare för 100:-
Det är E39 M-sport fälgarna jag har, utan navringar skakade det i hela bilen mellan 80-140km/h så jag trodde jag skulle hoppa av vägen.
Med navringar inte en enda vibration.
Jag trodde inte själv att det kunde göra sån skillnad men jag hade fel!
Enligt min däckhandlare så blir aluminium ringarna lite sköra eftersom dom är så tunna, därför hade han endast i plast i denna storlek.
Sen för att tillägga mina vinterdäck ligger också på E39 alu fälgar.
Tack för tipsen jag är sjukt nöjd
MVH Lenny (hatar vibrationer)
Jag kanske skrivit otydligt, men det handlar inte om att acceptera eller så. Läs vad jag skrev ovan, jag säger inte emot osv. Men om nu ringen till och med förblir lite lös efter fastdragning av bultarna (jag har sett detta någon gång), det är ju knappast presspassning där precis, vad gör den då för nytta, efter att ha agerat monteringshjälp?
Man skulle önska att många ibland gör en liten analys av olika saker, t.ex koniska bultförband. Om fälgmontering i alla lägen vore mera beroende av passning i mitten, och inte via sina fästbultar osv, hur kan det då funka i andra exempel där fälgen är öppen i centrum?

FP
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Centreringsringen gör sitt jobb vid montering, sedan håller friktionen fälgen på plats. Om man har långa bultar i en alu-fälg och ingen centrering på navet
r fälgen lite på bultarna p.g.a gängglapp och viss böjning o.s.v. När man drar åt bultarna så att fälgen når bromsskivan uppnås ganska direkt en hög friktionskraft som inte bultarna rår på att centrera in. D.v.s fortsätter man att dra åt sitter fälgen ur centrum och bultarna förblir lite krökta. Den kraftkomposant som skall få fälgen att glida in i centrum är alldeles för liten jämfört med friktionskraften. Jämför med att t.ex. spänna upp en 30 m lång tvättlina så att den blir spikrak. Linan går av innan man lyckats dra den rak.
Tearetiskt skulle man kunna ha en centrerhylsa till hjälp bara vid montering, men fälgens utformning med ansats på navhålet o.s.v möjliggör inte det.
Det ligger säkert en del i detta, och här närmar vi oss en del som kan skilja/avgöra i de olika fallen. Massiva fälgnav (alufälgar) med stora anliggningsytor är troligen mera benägna till att ge den höga friktion som behövs för att din teori skall stämma. Dock skulle detta innebära även att fälgar som är offline med bulthålen (cirkulärt då, eftersom centrumpassningen fixar den radiella centreringen) skulle nypa fast pga friktionen och inte orka centreras av bultarna osv. Detta skulle innebära stor risk för att bultarna senare börjar jobba sig loss när bilen accelererar/bromsar osv, men brukar detta vara ett vanligt problem? Inte som jag känner till iaf.
Studerar man koniska bultförband så inser man att kraftkomponenten från bultens axiella rörelse överförs 90° ut i omgivande koniska säte i fälgens gods osv. Innan konan på fälg och bult centrerats fullständigt kommer all kraft att verka i en sidoriktning, därefter övergår den till bultens axiella riktning osv. Med någorlunda fin gängstigning och med hyfsat vridmoment på bultskallen inser man att det rör sig om mycket stora krafter här, flera ton är fullt möjligt.
Givetvis går lite bort i friktion mellan bultens koniska yta och motsvarande säte i fälgen, det är viktigt att dessa är rena osv, men den mesta av kraften kommer att finnas där som beskrivet.
Med två eller flera bultar dragna skall det mycket till för att fälgen inte skall hamna i centrum, med eller utan passning i ett ev. mitthål.
På fälgar med mera begränsade anliggningsytor, dvs pressade fälgar eller andra med profilierad anliggningsyta blir friktionen lite mindre när fälg och nav möts, och centrering sker enkelt med två eller flera bultar indragna.
På senare år brukar jag fundera lite på detta vid hjulbyte och med vilken kraft fälgen riktas in helt 100%-igt när två bultar med konisk anliggningsyta dras in.
Om det blivit några bultar genom åren?
Mjao sådär runt 2800 st har det hanterats faktiskt... Trodde först inte det stämde och räknade om men det blir denna mängd. Och hittills har fälgarna centrerats bra faktiskt...)

FP
Visa användare
202
Chrille.A
540ia -94
Då får du tala om det för min bil och sommarfälgar, för det funkar mindre bra utan centrumring.
Och då har jag anpassade bultar för sommarhjulen. Men det funkar klockrent med vinterdäcken där centrumhålet sitter som en smäck på navet utan obalans.

Det är ungefär som humlan. Professorerna har kommit fram till att humlan inte kan flyga för humlans vingar är för små i förhållande till kroppen, men det skiter humlan i för den flyger ändå.

Bayerische Motoren Werke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.