|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag är spekulant på en 520IA ´91 som är väldigt fin i kaross och motor men som slirar i lådan vid fremdrivning. Backen fungerar aldeles utmärkt och där finns ingen tendens till att den driver vid N och P läge. Oavsett om den liggar i D, 1, 2, 3 slirar den och verkar generelt trög till att ville växla. Jag tycker inte att jag hör några missljud ifrån lådan men nu har jag också bara testat bilen én gång. Det ska tilläggas att bilen har varit avställd och okörd i ca. 3 år, kanske det kan spela en vital roll i problemet? Fick upplyst av en kunning automatväxel mekaniker att det kunne bero på att packringar i lådan hade torkat in (och därmed gjort så att trycket till A lamellen inte var på topp) och att en burk Wynn´s kunne möjligtvis få dessa packringar att få sina ursprunliga form varvid lådan skulle få normal funktion igen? Kan detta bekräftas eller är A paketet slutkörd? Jag har inte kollat oljans utseende/lukt/viskositet/mängd men troligen behövar denne att bytas efter 3 års stillstand. mvh. Micke | |
|
Lite ny info: Efter en längre provkörning av bilen har jag nu kommit frem till att lådan inte slirar alls (doh)...men däremot går i nödprogram så snart 4 växel läggs in. Den driver som den ska på båda D, 1, 2, 3 men så snart lådan ska lägga in 4 går den i nödläge og låsar sen 4 växel tills bilen startas om. Finns det någon som har ett bra bud på vad som är fel? Jag vet att bla. svagt batteri och LMM kan få lådan att bete sig konstigt men finns det mer som kan orsaka detta beteende och i så fall, vad är det mest sannolika? Kan dårlig olja eller låg oljaniveau orsaka dessa sympton? /micke |
|
|
Jaha, nu har man bytat olja och filter på lådan...iövrigt är det en ZF5HP18 låda som det rör sig om. Oljan som kom ur lådan var grå, väldigt lättlöpande (tynd) och lättare illaluktande. Lagom med metallspånn på magneterna i tråget men inte ovanligt mycket. Nya oljan som åkte i var Castrol Transmax Z, det gick i ca. 2,8 liter även efter varmkörning och kontroll. Borde det inte gå i runt 3,3 l. ? Hur som helst, lådan går fortfarende i nödläge och spärrar sig på 3 växel, detta händar så snart 3 växel har lagts i, då slirar lådan ett kort moment och sen nödläge. Antar att nästa steg är DIS utläsning på BMW verkstad, någon som vet vad sånt kalas går på i Lund/Malmö trakten? /Micke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.