AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.126

318is med trasig topp?

ma
65
mawlod
316i e30 - 90
tjenna har sökt runt lite men hitta inte så mkt. det är så att jag hitta vit grå gäga på olje stickan idag och på olje locket lite gran. Sen läcker det olja från motorn längst fram såg jag nästan precis där olje filteret liger. Jag är inte så motor kuning och vet inte om jag ska köra med bilen nu för den går som den ska osv men här om dagen hade den läckt lite olja utanför huset, det är en 1990 e30 318is med m42 motorn vad ska jag göra mvh
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Ventilkåpspackningen?

E
1.156
E
320 ci cab -04
Om du har grå gägga istället för ren olja så beror det på att du får in vatten i oljan. Då är sannolikt topplockspackningen trasig. Beroende på hur långt bilen gått kan det vara aktuellt att t.ex. byta kamkedjespännare osv osv. Ventilskåpspackningen gör inte att du får in vatten i motorn men även den kan vara trasig. Byter du toppackning kan det är nödvändigt att byta ventilkopspackning samtidigt.

E
Ibland blir det kondens i oljepåfyllningslocket,om det läcker så är det ju någon packning bör va dålig också

ma
65
mawlod
316i e30 - 90
tack för alla svar ventilkåpa packningen är förmodligen körd med när jag köpte bilen haden ståt 3år.så jag böt stift o olja och då vare fult med olja på 3,4 eller 1.2 där stiften sitter. jag kan fota lite på motorn imorgon så kanse det blir lätare å hjälpa till mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.