|
|
|
|---|---|
|
Hej allesammans. Behöver lite hjälp här med en luftmassemätare till en 525 diesel (e39) -01. eller är de en luftmängdsmätare?? har för mig att det är samma grej bara olika namn stämmer de?? Men var hos bmw idag o han hitta inget o antar det är den men dom tar rätt saftigt för byte och programmering:( Kan man inte köpa liknande som begagnad?? från samma bil en 525 med e39?? eller kan de vara vilken som bara det är en 5 serie?? Lite hjälp med detta så man kan komma billigare undan. Har tagit isär den förra veckan med o rengjort den. den var skitig men går fortfarande lika illa:( tacksam för hjälp om detta=) m.v.h. Emil | |
|
Ang. namnet finns en viss skillnad på luftmassemätare och luftmängdmätare. Luftmängdmätare brukar man kalla den gamla typen t.ex K-jetronic för, då den mäter volymen enbart. En luftmassemätare som du har mäter temperatur/densitet och således luftens vikt. Märker du skillnad om du kopplar ur LMM och kör utan? På bensinbilar går då motorstyrningen på fasta värden och läser endast in trottelspjällets läge. På det viset brukar man kunna avslöja en trasig LMM. Det är pos.1 här: Länk Samma luftmassemätare sitter på dessa modeller: Länk |
|
|
Tack för svaret Anders! Enligt tabellen kan man ta från en mindre o jag har en 520d så vi lånar den o provar o ser om de funkar sedan som det ska=) Sedan blir det en begagnad i köp=) |
|
| Japp, det är samma på din 520d. Du nämner att BMW tar bra betalt för byte och programmering. Mig veterligen skall det bara vara att plugga in LMM, har aldrig hört något annat. Däremot kan det ju finnas någon felkod lagrad i minnet. | |
|
Ja killen på bmw verkstaden kollade men hitta inget fel i datorn vilket troligen då var luftmassemätaren. Sen kolla han upp vad den kosta o de skulle ligga på ca 2600 för delen och med programmering kosta det 4300. Men de vill väl tjäna pengar antar ja:s Dom som inte kan de kan väl inte säga så mycket mer än okej och byta det. Men märker senare i veckan hur den funkar med min lmm=) kommer nog gå som ett skott=) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.